מאמרים - שחיית תינוקות - כן או לא ? הדפסה מאתר מאמרים

שחיית תינוקות - כן או לא ?

נכתב על ידי אלישע מים

[ הדפסת המאמר ]

רקע כללי

פעילות שחיית התינוקות החלה בתחילת שנות ה- 70 התפתחה ברוסיה, ארצות הברית, אוסטרליה וגרמניה ומאוחר יותר הגיעה לסקנדינביה, דרום אפריקה וב 15 השנים האחרונות הגיעו חוגי התינוקות  גם אלינו  .  הורים רבים ובמיוחד הורים לילד ראשון מתלבטים האם לרשום את ילדם לחוגים אילו .
במאמר זה נסקור את פעילות השחייה לתינוקות על היבטיה השונים .


שחיית התינוקות  - מתי מתחילים ?


פעילות שחיית התינוקות מיועדת לילדים מגיל שלושה חודשים. השחייה עם התינוקות וכל הפעילות מתבצעת במים יחד עם ההורים.


היכן מתקיימים חוגי שחיית התינוקות ?


חוגי שחיית תינוקות מתקיימים בבריכה מיוחדת המתאימה לתינוקות , טמפ' המים בבריכה צריך שתהיה 32-33 מעלות
הבריכה צריך שתהיה מחוטאת ומנוטרת באופן שוטף בכלור או במלח , הבריכה צריכה להיות מבוקרת ע"י משרד הבריאות באופן שוטף .


מי מעביר את הפעילויות ?


פעילויות שחייה לתינוקות מועברות ע"י מדריכים אשר הוסמכו כמדריכי שחיית תינוקות . בארץ קיימים מס' מרכזים להכשרת מדריכי שחייה לתינוקות ביניהם מכון וינגייט , מרכז איזי שפירא ועוד. רצוי שיהיו הידרותרפיסטיים מוסמכים  מה שיאפשר לשלב בפעילות קשת רחבה מאוד של פעילויות התפתחותיות נוספות.
כל המדריכים צריך שיהיו מוסמכים בהגשת עזרה ראשונה ובהחייאת תינוקות ובעלי רענון בתוקף.
גישה הלימוד הרווחות בהדרכת התינוקות היא גישה המשלבת פעילויות התפתחותיות יחד עם ריקוד ושירה.
 


מה עושים בבריכה -


השילוב של תינוקות ומים הוא השילוב הטבעי , סביבת המים היא הסביבה בה בילה התינוק במשך חודשי ההריון ובחודשי חייו הראשונים עדיין נותרו בו האינסטינקטים מסביבת המים שעטפה אותו.
פעילות התינוקות עוזרת לשמר את האינסטינקטים הללו ותוך זמן קצר מתחילת הפעילות "יצלול" התינוק באופן שידהים ויפתיע את הוריו


הפעילות מתקיימת בשותפות מלאה של ההורים ומעניקה זמן קסום של קשר בין הורה לילד לרוב משולבים בה משחקים , שירים , ריקודים וצחוק והכל בסביבה חמה בטוחה ואוהבת , יתרונה הגדול של הפעילות במים היא האפשרות להתאים אותה לצרכיו ויכולתיו של כל ילד וילד 

שלוש שנות חייו הראשונות של התינוק הן חווייתיות מאוד; למתרחש בתקופה זו השפעה על המשך חייו, וגם משום כך חשוב שהפעילות תספק


דגשים

חלוקת הקבוצות  צריך שתהיה הומוגנית ככל הניתן מבחינת הגיל והיכולות המוטוריות .
במהלך חוגי התינוקות  יש להקפיד שלא תקיים בבריכה פעילות אחרת.


תועלות ריגשיות , קוגניטיביות ,מוטוריות וחברתיות של שחיית תינוקות


מחקרים מוכיחים כי פעילות במים טומנת בחובה פוטנציאל להעלאת אינטליגנציה, ריכוז, ערנות, עוררות (alertness) ויכולת חזותית.
את מרב התועלת מהפעילות מפיקים תינוקות שהתחילו בה לפני גיל שנה, אך לעולם לא מאוחר ליהנות מפעילות הורה-ילד חיובית זו, המשרה שלווה ורוגע במים.  


השליטה הצלילה והשליטה במים המגיעים עם חלוף הזמן מעצימים את ביטחונו העצמי של התינוק, את דימויו העצמי ואת עצמאותו. עפ"י מחקרים קיים מתאם גבוה קיים בין חופשיות במים לביטחון עצמי; הכלל הוא כי "ככל שהילד נע במים בחופשיות רבה יותר, כך גדל ביטחונו העצמי".


עבור רבים מהתינוקות משמשת הפעילות הקבוצתית במים ניסיון ראשון למפגש פעיל עם ילדים אחרים. דרך הפעילות הם לומדים להכיר אחד את השני ומצפים לפגוש את חבריהם (בסביבת גיל שנתיים מתחילות אינטראקציות של ממש בין הילדים).


מבחינת ההתפתחות המוטורית חוגי שחית התינוקות מפתחים מיומנויות איכותיות של תנועה במים טיפוח יציבה ותחושת שיווי משקל , משפרים את הקוארדינציה וההתמצאות במרחב , משפרים את המוטוריקה העדינה והגסה , מגדילים את טווחי התנועה ומחזקים את השרירים , משפרים את שיפור הקוארדינציה הרב איברית תוך איזון הגוף ותכנון התנועה


טעויות נפוצות


חוגי שחית תינוקות אינן תחרויות שחייה או תחרות התפתחות בין ילדים . לכל ילד הקצב שלו וכלן כל השוואה בין יכולות הביצוע או ההתפתחות של תינוק כזה או אחר מיותרות ומזיקות .


טעות נפוצה ביישום הפעילות טמונה בביצוע מטלות שהפעוט אינו מוכן אליהן , הדרך הנכונה לקידום המיומנויות היא להציגן לתינוק רק כאשר הוא רגוע ומוכן מבחינה התפתחותית. כמו כן, חשוב להבחין בשוני בין הילדים ולהתאים את הפעילות לכל ילד.


בפעילות מסוג זה אסור ליפול למלכודת שבה למידת ורכישת מיומנות הופכת להיות המטרה העיקרית, שכן הדבר פועל כבומרנג והלמידה נפגעת.
אבני הדרך להצלחה הן סבלנות, עקביות ומשחק, חזרות והבנת ייחודו של הפעוט, לצד עידוד של ההורים על כל הצלחה בפעילות חדשה אותה הצליח לבצע התינוק. חיוני להבהיר כאן כי למידה היא תהליך, לא תוצר. תהליך הלמידה יתרחש בהתאם לקצב הפנימי הטבעי של הילד, לא כאשר המורה "אומר" או ההורה "רוצה".


 מן הראוי שכל הורה המשתתף בפעילות של שחייה לתינוקות ינהג בהתאם לכללים אלה: לעולם לא להשוות בין התינוקות בקבוצה; לעולם לא "לדחוף". ממש כמו בהליכה, בגמילה מחיתולים או בקריאה, לכל ילד קצב משלו.


 סיכום


כמו כל פעילות גם בשחיית התינוקות נודעת חשיבות להתמדה , לתינוקות מתמידים לאורך זמן טומנים בחובם חוגי השחייה לתינוקות פוטנציאל גדול של התקדמות והתפתחות רגשית , מוטורית , פיזיולוגית , קוגניטיבית וחברתית לתינוק ולפעוט .
החוגים הן הזדמנות פז של חיזוק הקשר שבין ההורה לבין הילד ויכולים להפוך ולהיות זמן קסום וחוויתי .

מנגד אם יהפכו חוגי שחיית התינוקות לתחרויות שחייה והתפתחות בין תינוקות עלולה הפעילות להפוך לחוויה מתסכלת הן להורים והן לילדים ועל כן יש להפנים כי המטרה היא הנאה וכיף , רק דרך הבנה שכזאת יהפכו חוגי התינוקות לפעילות מועילה ומהנה ורבת תועלות.


 


 

[ הדפסת המאמר ]

מתוך אתר מאמרים, ספריית מאמרים לשימוש חופשי.
http://www.articles.co.il