להפוך הנתינה לאורח חיים - תעודת בגרות חברתית
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

להפוך הנתינה לאורח חיים - תעודת בגרות חברתית 

מאת   27/07/2009 |  נצפה 3609 פעמים

מוקדש לרב יובל דמרי אולפנת בני עקיבא באר שבע

 

הרמח"ל כותב בתחילת ספרו "מסילת ישרים", לא באתי לחדש מאומה. הכוונה בכתיבה לחזק לעגן ולבסס את הידוע לכם, בתחומי הידע, החינוך והיהדות.

כמובן בקריאתנו ובלימודינו את "מסילת ישרים" אנו מתפעלים מעוצמת הכתיבה הנפלאה, העלאת הרעיונות הנשגבים ודרך העלאת הרעיונות היצירתיים בדרך מדהימה כאשר הכל... גם הידע המבוסס והמסודר היטב, הרי הקליטה ההבנה הרבה יותר איכותית.

הרב יובל דמרי מאולפנת בני עקיבא בבאר שבע, הבהיר לנו בהרצאתו בקורס מנהלים במכללה בירושלים כי גם עקרונות חינוכיים "ידועים כביכול" מקבלים משמעות עמוקה ומבוססת אם לומדים לעומק הנושא ומאתרים רעיונות חדשניים כדי ליישם עקרון חינוכי מסוים,

"כיצד הופכים הנתינה לאורח חיים" - המבוסס על תעודת בגרות שתיתן ביטוי מעשי לחיי חברה.

עולמנו המאופיין בתעשייה מתקדמת ומפותחת, בהיי- טק, תיקשוב ובמדע מפותח, האדם מרוכז בעצמו, ביכולתו שלו. כמה חשוב לא לשקוע רק בעצמך.

בעולמך הפרטי, חשוב לצאת מן הבועה האישית ולתת, כפי שמציין הרבי מברדישב - "כל החיים תן וקח". בעולמנו התורני אנו יודעים כי כמחצית מתרי"ג המצוות קשורים למצוות שבין אדם לחברו. היינו תורתנו מבהירה לנו חשיבות התפתחותו של האדם ומיצוי יכולתו אך תוך כדי התחשבות בזולת וסיוע לאחר.

בדבריו הודגש משפט מפתח חשוב "אחרי המעשים נמשכים הלבבות", יש חשיבות עצומה להקניית המיומנויות.

הרב סלוביציק מדגיש בכתביו כי חייב אדם לפתח את עצמו, למצות כישוריו היטיב אך להיות עמית בקהילה. ייחודיות מתוך אחדות.

החידוש הנפלא והמדהים של התכנית: "תעודת בגרות חברתית".

עלינו לשלב בכל לימוד - לימוד תורה, הקצאת זמן רב ללימוד שלא לשמה.

העם היהודי הפך לעם החכם בעולם מאז ומתמיד בזכות למידה שלא לשמה. למידה של התלמוד - ללא קבלת תואר או גמול השתלמות, יש לו ערך רב ומשמעותי. המתודה של התלמוד מבוססת על שאילת שאלות, מחלוקות, שקלא וטריא ולימוד בחברותות. זוהי המתודה להיות חכם יותר.

עיריית באר שבע שותפה לכל התהליך הלימודי והמתודי ומעניקה תעודת הבגרות בחינוך החברתי. חובת התלמידות 60 שעות שנתיות במשך 3 שנים, בסך הכל = 180 שעות. ההכשרה כוללת 90 שעות ובסך הכל 270 שעות.

בסוף לימודיהן בכיתה י"ב חייבת כל תלמידה להגיש עבודת תיעוד ו/או חקר, בכתב, בסרטון, במצגת, בהיקף של 4-5 עמודים.

בעבודה מודגש היבט חינוכי ערכי נפלא - הערכה עצמית - התלמידה מעריכה את עצמה, המשולב בהערכת המחנך והערכת הרכז - החונך.

מוקד העשייה הוא בנתינה, באהבת אדם, בסיוע לחבר - משום "ואהבת לרעך כמוך".

ההיבט החברתי המודגש במוסד זה חייב להיות נחלתם של כל מוסדות החינוך בארץ. או אז כל בוגר תיכון, ישיבה ואולפנה שיגיע לשיחה עם מנהל לשם קבלתו לעבודה בהוראה או שירצה להיות מדריך, שכלו הפדגוגי והמנהיגותי יוביל אותו לניהול, יצטרך להשיג היעד רק אם קיימים בו הבנה- הלכה למעשה בתחום החברתי.

בבאר שבע מתנדבים כבר מהגיל הצעיר, מגיל הגן, טיפוח גינות, בעלי חיים, גמח"ים, פעילות חסד, חבילות לנזקקים, ביקור חולים, כדי שלא נגיע למצב מדאיג בו הגיעה תלמידה מכיתה י"א הקשורה למועצת תלמידים במחוז אחר.

אני מרוצה מהלמידה ההישגית בבית הספר. למורים "איכפת" שנצליח ונתקדם, שננוע קדימה לכיבוש כל יעד...אך... "עשרה ימים הייתי חולה ואף אחד לא הרים טלפון". במקום בו קיים חינוך חברתי, מנהיגות נוער, ועדת ביקור חולים, מצב כזה קשה לא ייתכן.

החינוך החברתי קשור גם לפעילות בתנועות נוער, הדרכה נחשבת כפעילות חברתית מעולה וכך התנדבויות בגנים, בעמותות לנכים.

אמא של אשתי הייתה מאושרת בגילה המופלג כאשר פעם בשבוע הגיעו אליה תלמידות האולפנית מתל-אביב לביקור בן שעתיים בביתה.

שפע של פעילויות מגוונות נוספות הועלו על-ידי המרצה, סיוע ועזרה לתלמידים מתקשים, עזרה לצעירים, סיוע למוסדות אוטיסטים, פעילות בקהילות.

תלמידות י' - י"ב מסייעות לתלמידים ז' - ט'.

יש חשיבות רבה מאוד למעקב מתמיד של המורות, לקיחת אחריות של המובילים תוביל להישגים החברתיים הנפלאים.

ראוי לדעתי לשלב לעומק לרוחב ולגובה בדיקה ומדידה - גם דרך מנהיגות הנוער. יש לזה חשיבות מצוינת ומשמעותית. חלוקת התעודות נעשית בצורה מכובדת, עקביות והתמדה - מהווים בסיס להצלחה, שיתוף כל המורים וההנהלה בכל הנעשה.

ראוי לציין הטובים ביותר בתעודות ובאירועים מגוונים. כדאי מאוד לעודד התלמידים להעלות רעיונות חדשניים, יוזמה אישית, יוזמות יצירתיות צריכים לקבל ביטוי של הממונים ועוד ועוד לעודד...

קיום סדנאות ללמוד כלים ורעיונות חברתיים חשוב ביותר. כל חיי האדם יש חשיבות לשלב הצטיינות, התקדמות, תנועה לכיבוש כל יעד... הכל מתוך נתינה ובניית חיי חברה.

חובה עלינו לתרגל נתינה, כפי שמציין הרמב"ם שהשלב הראשון והחשוב בחינוך הוא ה"תירגול".

כדאי מאוד בחינוך חברתי לשלב ולשתף ההורים בחשיבה ובעקרונות החינוכיים והערכיים בתחום. כל התחום חייב להיות מובנה מחייב, מסודר וראוי למעקב.

על כן ההכשרה המוקדמת חשובה. נגיע להישגים חברתיים מעולים אם נכשיר את הבנות במהלך כל לימודיהם. ככל שהמורים ישקיעו מחשבה ועשייה נגיע לרום הפסגה בתחום חשוב מאוד בבניית עם איכותי לומד ואנושי, חכם נבון וכן ישר הגון אכפתי, מקשיב ואוהב החברים.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה