הכנת הגוף להריון, והגברת הפוריות.
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

הכנת הגוף להריון, והגברת הפוריות. 

מאת   26/07/2009 |  נצפה 8870 פעמים

יצא לכם לשמוע על זוג שניסו הרבה זמן להביא ילד לעולם וברגע שהפסיקו את הטיפולים או לחילופין אימצו ילד זה פשוט הצליח ללא שום התערבות? או על זוג שכל הרופאים אמרו שאין להם סיכוי ובכל זאת הצליחו להביא ילד לעולם?


קיימים עשרות מקרים כאלה, שכן לדעת הרבה רופאים רוב המקרים של חוסר פוריות נובעים מסיבה לא ידועה. וכן גם ההפלות הטבעיות בד"כ לא יודעים מה מקורם.


והשאלה הנשאלת היא מה יכול להשפיע על היכולת הפוריות? האם יש דברים נוספים מעבר למה שהרפואה הקונבנציונאלית יכולה לבדוק ולטפל?


ואני בכוונה עושה פה את ההבדלה הזאת, כי חשוב להבין שכאשר זוג בא אחרי שנה של ניסיון להרות צריך קודם כל לבדוק שהכל בסדר ועם באמת הכל תקין ניתן לטפל.


ניתן לחלק את רמת המוכנות של האשה להריון ורמת הפוריות שלה לשני גורמים עיקריים:


1.המוכנות הנפשית, 2. המוכנות הפיזית.


ארחיב כאן על כל גורם:



  1. המוכנות הנפשית:


מתח- כולנו חיים היום ברמה מאוד גבוהה של מתח אשר בסופו של דבר גורם להחלשות הגוף, לשחיקה של המערכת ההורמונאלית ופגיעה במערכת העיכול, החיסון ועוד,דבר שגורם למעשה לרוב התחלואים הבאים על האדם.


וכשמדובר באשה או בזוג שרוצים להרות רמת המתח גבוהה עוד יותר שכן ישנה צפייה ולחץ מהחברה שהיא כבר תהרה והרצון שלה להיות כבר שם וכל המחשבות נעות סביב הנושא הזה. וכן נכנס פה גורם חשוב של המתח הנגרם מהצורך להסתיר,ומחוסר הידיעה את מי ועד כמה לשתף בחוויות הכרוכות בזמן הטיפולים. המתח הזה משפיע גם על המצב הפיזי של האשה ועל היכולת של הגוף שלה לקלוט את ההריון. גוף מכווץ ומתוח בפעמים רבות פשוט לא יצליח לקלוט את ההריון. והיום ישנם מחקרים רבים המראים את הקשר בין רמת המתח של האשה לבין חוסר היכולת להרות.


ומכל מה שכתבתי מקודם עולה כי יש חשיבות גדולה להוריד את רמת המתיחות של הגוף ולשחרר לחצים.


כאן זהו המקום שהרפואה המשלימה יכולה להיכנס, ניתן לעשות תרגילי יוגה, פילטיס,מדיטציה או כל דבר אחר שיגרום לאשה להרפות את גופה ויאפשר פתיחה וכניסה להריון. כמו כן טיפולים כמו עיסוי, רפלקסולוגיה, דימיון מודרך, פרחי באך,יכולים לעזור מאוד במקרים אלו.


 



  1. מוכנות פיזית:


המצב הגופני שלח האשה יכול מאוד להשפיע על היכולת פוריות שלה. גוף נקי מרעלים יהיה עם יכולת פוריות גבוהה יותר. המכונות הפיזית של הגוף להריון מורכבת ממספר גורמים.


          א.         תזונה נכונה.


          ב.         רמת גמישות וכושר.


           ג.          איזון הורמונאלי.


          ד.         משקל תקין.


          ה.         ניקיון מרעלים.


 


א. תזונה נכונה:


התזונה המערבית גרמה לכך שאנשים רבים סובלים מחסרים תזונתיים משמעותיים גם כשמדובר על מדינות מפותחות כמו ישראל. התזונה מבוססת בעיקר על פחמימות פשוטת אשר מעבר לסוכר המתפרק לשומן לא נותן כלום לגוף. מחקרים עדכניים הראו כי מרכיבים שונים בתזונה עלולים להשפיע על תקינות הביוץ. לדוגמא, נמצא כי עליה בכמות הפחמימות במזון קשורה לעליה באי פריון על רקע בעיה בביוץ. כמו כן תזונה עשירה בשומני "טראנס" לא רוויים מעלה את הסיכון לאי פריון על רקע של הפרעה בביוץ, כאשר זו באה על חשבון צריכת פחמימות או שומנים לא רוויים שנמצאים בשומן צמחי.


מכל הדברים הנ"ל עולה שישנה חשיבות מרובה לתזונה איכותית בתקופה שבה רוצים להרות.


מה כדאי לאכול:


מזון מגוון, עשיר ברכיבים תזונתיים וקרוב כמה שאפשר לצורה המקורית שלו.



כגון, קמח מלא ומוצריו השונים, (קרקר מקמח מלא, קוסקוס מלא), אורז מלא, קינואה, דוחן, גריסי פנינה, כוסמת, שיבולת שועל- קואקר, בטטה, תירס.- הפחמימות המורכבות גורמות לעליה מתונה ברמות הסוכר דבר הגורם לשיפור רגישות הגוף לאינסולין, שידוע כיום כגורם שמשפיע על הביוץ. וכן עשירות בסיבים תזונתיים הגורמים לתחושת שובע ועוזרים בניקוי השוטף של הגוף.



כגון: אבוקדו, שמן זית בכבישה קרה, טחינה, אגוזים שקדים, גרעיני דלעת וחמניות, זרעי פשתן טחונים. שמנים צמחים בכבישה קרה שלא עברו חימום, דגים.



שילוב של קטניה ודגן: קטניות: עדשים, שעועית, מאש, אפונה, חומס, לוביה. דגנים: אורז, חיטה, דוחן,קינואה וכו'. כשהקטניות כדאי  שיהיו מושרות ושיברו הנבטה. אגוזים, שקדים,אבוקדו, טחינה. ודגים. בשר ועוף לאכול אבל להפחית כמות להעדיף חלקים פנימיים ולזכור שבשר הודו עדיף על פני עוף מכיוון שהוא עשיר בברזל ומכיל פחות שומן רווי. החלבונים מהצומח מהווים מקור מעולה לבניית התאים הדרושים לגוף כדי להכיל את ההיריון.ואינם עשירים בשומנים רוויים כמו החלבונים מהחי.



 ללא הגבלה של כמות בכל הצבעים( כתום- צהוב, אדום, ירוק, לבן וסגול)ובכל הצורות, לאכול בכל ארוחה.- הירקות עשירים בסיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים ומשפרים את הסיכוי לקליטת ההריון.



2-3 ליום-עשירים בויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים אולם גם בסוכר. ולכן כדאי לאכול בהגבלה. אם כי הסוכר של הפירות עדיף על פני כל סוכר אחר.


 



גרעיני דלעת,גרעיני חמניות, קטניות, זרעים שונים, ביצה. טחינה, אגוזים ושקדים מוצרי חלב,בשר וכבד.נבטי חיטה, , שמרים וחסה. לאבץ יש תפקיד חשוב בחיזוק המערכת ההורמונאלית ובהזנה שלה, וכן בהגברת הפוריות אצל הגבר.



מהחי: איברים פנימיים בעיקר כבד, בשר בקר, עוף ודגים, ביצה. ירקות: ירוקי עלים: חוביזה, כוסברה, סלרי, פטרוזיליה, ראשד, סרפד, כובע הנזיר, ריג'לה, חסה, עירית, תרד, בזיליקום, אפונה ירוקה, ארטישוק, סלק אדום, ברוקולי נבטי אלפאלפא . פירות: תות שדה ותותי עץ, פטל, משמש מיובש, דבלים, שזיף יבש, צימוקים, תמרים, דובדבנים, ענבים אדומים, אוכמניות זרעים ואגוזים: אגוזי לוז, שומשום מלא/טחינה מלאה, גרעיני דלעת וחמניות, שקדים, פיסטוק, קשיו, בוטנים, שמרי בירה, מולסה, דגנים וקטניות: דוחן, פתיתי סויה, נבט חיטה, עדשים, חומוס, שעועית לבנה.


גורמים מפריעים לספיגה:קפאין,קקאו,מזון עתיר בסיבים תזונתיים, בכמות מוגזמת.


גורמים מעודדי ספיגה:



  1. ויטמין C הנמצא ב: פירות הדר (מיץ לימון), תות שדה, קיווי, פלפל, ברוקולי, עגבנייה, נבטי אלפאלפא, סרפד (כתה), עלים ירוקים.

  2. חלבון מן החי בבשר, חומציות של הקיבה. לברזל יש תפקיד חשוב בהערת החמצן לכל תאי הגוף ומכיוון שתחילת ההריון יש צריכה מוגברת של חמצן חשוב להגיע להריון עם ברזל תקין.



מוצרי חלב עם אחוזי שומן של לפחות 3%,סרדינים עם עצמות,קצות עצמות העוף,ירקות עליים- ברוקולי וכרוב, טחינה, שקדים, אגוזים למיניהם, גרעיני דלעת וגרעיני חמניות.


גורמים מעודדי ספיגה: ויטמין D, מוצרי חלב, סביבה שומנית טובה.


גורמים המפריעים לספיגה שלו: קפאין- קקאו, קפה, שוקולד, תה רגיל. מלח בכמות מוגזמת. כמות מוגזמת של סיבים תזונתיים, מגנזיום.


במקרים רבים יהיה צורך בתוספת של מולטי ויטמין מאיכות טובה, כדי להגיע לכמות הנדרשת של הויטמינים והמינרלים.


 


ממה להימנע להמעיט ככל האפשר:


גאנק פוד. אוכל קנוי, עתיר בשמן ובמלח. מעובד ורחוק מאוד מהמקור הטבעי שלו.



סוכר לבן על צורותיו השונות, קמח לבן על צורותיו השונות, אורז לבן, תפוחי אדמה. כל העוגיות הקנויות. שניצל טבעול , קורנפלקס, ספגטי וכו.



מרגרינה= בצק עלים- אלים. עוגות ועוגיות קנויות, בשר מהחי - לא יותר מפעם בשבועיים. גבינות עם אחוזי שומן גבוהים, חטיפים מלוחים. מזון מטוגן.



 


 



 


 


ב.      רמת גמישות וכושר.


בעבר סברו שפעילות גופנית יכולה להזיק לאשה ההרה. אולם היום ישנם יותר ויותר מחקרים המראים קשר בין רמת הפעילות הגופנית הגמישות והכושר של האשה לבין יכולת הפוריות שלה ויכולת השתרשות ההיריון ברחם. וכן קשר בין הפלות טבעיות לבין חולשה של שרירי האגן והרחם.


ולכן היום ההמלצה היא לעשות פעילות גופנית גם בזמן ההריון ולהגיע בכושר ללידה. אם כי  לא להתחיל פעילות חדשה בזמן ההריון. מסיבה זאת חשוב מאוד להתחיל פעילות לפני כן הכניסה להריון, להכניס את הגוף למצב של כושר וגמישות וככה להגיע להריון עצמו ומשם להמשיך עם אותו סוג הפעילות במהלך כל ההריון.


מבחינת סוגי הפעילויות המומלצים: יוגה נשית, פלדנקרייז, פילאטיס,פאולה או כל פעילות אחרת ששמה דגש על יציבה נכונה, נשימות והרפיות.


 


ג.       איזון הורמונאלי


באופן צפוי ביותר, נשים שמאוזנות הורמונאלית תכלנה להיכנס להריון בקלות רבה יותר. נשים רבות סובלות מסימפטומים המעידים על חוסר איזון הורמונאלי ואינם מודעות לכך. ולכן אפרט לגבי סימפטומים שיכולים להעיד על כך:


אי סדירות של המחזור החודשי.


כאבי מחזור לפני ובזמן המחזור.


שיעור יתר באזור השפם.


צורך מוגבר במתוק בזמן המחזור.


כאבי ראש חזקים לפני מחזור.


כל תופעות הPMS


חילוף חומרים מהיר מדי.


דימומים שאינם הוסת עצמה במהלך החודש.


הפרשה של חלב גם לאחר הפסקת ההנקה.


 


חשוב לטפל בסימפטומים הנ"ל וניתן לטפל באמצעות צמחי מרפא, דיקור סיני, שינויים בתזונה ועוד.


 


ד.      משקל תקין


לשמירה על משקל תקין יש חשיבות בריאותית מרובה אולם כאן היא תוספת משקל רב יותר. עודף משקל גורם לעיבוי של רירית הרחם ומונע קליטה של העובר והשתרשות שלו. וכן גורם לכבדות של הגוף ולזרימת דם לקויה דבר שיכול להשפיע על יכולת הפוריות של האשה. ולכן חשוב להגיע למשקל הרצוי. מומלץ להיפגש עם תזונאית, נטורופתית או דיאטנית לשם כך.


כמו כן נשים הסובלות מתת משקל יתקשו אף הם להיכנס להריון עקב חסרים תזונתיים משמעותיים וחולשה של הגוף.


 


ה.     ניקוי הגוף מרעלים


גוף נקי הוא גוף בריא. במהלך חיינו אנו סופגים רעלים פיזיים ורוחניים לתוך הגוף. כעסים, מתחים,לחץ וכן סוכרים ואוכל לא מזין, עשן, זיהום אויר ועוד.


קימות מס' שיטות טובות לניקוי הגוף ומומלץ לעשות אותם איש מקצוע שיתאים את שיטת הניקוי למצב הבריאותי הכולל:



  1. ניקוי כבד באמצעות תזונה- אורז מאש, חסה ושמן זית בלבד למשך שבוע.

  2. ניקוי כבד באמצעות צמחי מרפא כגון: גדילן,שן ארי ועוד.

  3. ניקוי מיצים- שתייה של מיצי פירות או ירקות בלבד למשך שבוע.

  4. חוקנים למיניהם המנקים את כל מערכת  העיכול ודרך זה מנקים את כל הגוף.


ניקוי באחת מהשיטות המוזכרות משחרר חסימות, וגורם לפתיחה בגוף ויכול להשפיע אף הוא על יכולת הפוריות.


אלו הדברים שניתן לעשות על מנת לשפר את יכולת הפוריות אולם חשוב לזכור בידי מי נמצא המפח ומי הוא זה שצריך לבקש ממנו להוריד נשמות לעולם.


כשהאדם עושה את ההשתדלות שלו מלמטה נענים לו מלמעלה.


 


 

רחל שפיץ נטורופתית מוסמכת, מתמחה בנשים בהריון ולאחר לידה.
בוגרת רידמן ירושלים. מעבירה חוגים וסדנאות בתחומי הבישול הבריא, עיסוי תינוקות, הריון ולידה. מטפלת במרפאה פרטית ומעבירה הרצאות במסגרות שונות.
http://naturemed.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה