הוראה ולמידה
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

הוראה ולמידה 

מאת   15/06/2009 |  נצפה 2391 פעמים

בס"ד

בפרשת "ואתחנן"(ד',א')נאמר:

" ועתה ישראל שמע אל החקים ואל המשפטים אשר אנכי מלמד אתכם לעשות למען תחיו ובאתם וירשתם את הארץ אשר ד' אלוקים נותן לכם"

הרש"ר הירש מדגיש בפירושו לפסוק זה כמה אלמנטים חינוכיים - ערכים התקפים וחשובים בכל עת, מאז ועד עתה.

השמיעה וההקשבה לקול ה' ,היא תנאי הכרחי לעתידו של העם, לשמיעה יש משמעות עמוקה באשר היא "מרווה" את הצמא הרוחני ומביאה לידי "שמחה" ו"צמיחה",. האינטלקטואליות של האדם - המטען הרוחני שבו מתמלא כל הזמן דרך השמיעה וההקשבה, האוצר הבלום במוח הוא הגורם האיתן ביותר ליצירת מחשבה חכמה וטובה.

ראיית הדברים המוחשיים הנראים לנו בעולם אינה מספיקה, אלמנטים אלה מתפתחים רק באמצעות השמיעה, הלימוד - המורה והמפרה.היות והפה הוא צינור המחשבה. אנו חושבים באמצעות מילים, הרי השמיעה וההקשבה (לאחר הקריאה כמובן) כיום, מהוות גורמים מתווכים המביאים למחשבה.

"ועתה ישראל שמע אל..." היא ההקשבה המתמדת לדברים נלמדים, אך כפי שאומר הרמב"ם -

עלינו לתרגל ולתרגל. אין די בכך שנכיר את הדברים פעם אחת בלבד, שהרי נשכח הכל, עלינו להבהיר אותם לעצמנו כל הזמן - תמיד! עלינו לשים אותם על ליבנו ומכאן יש משמעות ועומק רב "לשמוע אל החקים ואל המשפטים".

כל צעד שאנו עושים, יוזמים ומחדשים בחיינו, עלינו לשמוע, להקשיב ולבצע בהתאם לחוקים ולמשפטים. דרכנו צריכה להיות מנותבת בהתאם להלכות, אסור לנו להיות נמשכים לחיים הגופניים והחושניים של האדם, החוקים והמשפטים הם שצריכים להנחות אותנו.

מאכלות אסורים, דיני עריות, שמירה על חיי אדם, אהבת הרע - מהווים חוקים ומשפטים נצחיים, רק בהם ניתן לבנות חברה לאומית המושתתת על יסוד הצדק והמשפט הנכון. גם בתקופה בה מתחוללים כל הזמן תהליכי שינוי, עימותים וויכוחים בינינו לבין חברינו וידידינו ואף בינינו לבין שכנינו ואויבינו, עלינו תמיד לבנות כל טיעון וכל רעיון חדשני מתוך האמונה בחוקים ובמשפטים. הם הם צריכים להיות הבסיס, התשתית לכל טיעון ולכל רעיון בחשיבה שלנו.

הייעוד האנושי והלאומי, בניית חברה המושתתת על צדק ויושר, ייעוד זה יהיה מעוגן באותם חוקים ומשפטים.

 

2

פעמים אחדות נאמר ע"י משה "אני אנכי מלמד אתכם" משה לימד תורה את עם ישראל, הוא הקנה להם תורה בדרך לימוד אז - ללא כתיבה, תורה שבעל פה ולא תורה שבכתב , היתה אז האמצעי שמשה נטע בעם את תורת ה'. משה אינו משתמש בלשון הוראה , מורה אתכם, הוריתי לכם..., אלא נוקט בלשון "למד". היינו "ההוראה" היא קידום ההכרה הרוחנית. משמעות "הורה" - היא להניח לאדם -במוחו, בשכלו נבט רוחני - זהו ,כאמור, הבסיס לחשיבה נכונה ואיתנה, חשיבה הנובעת מתוך מוח שיש בו רוחניות, אוצר בלום של ידע - הינה חשיבה מצויינת ואיכותית.

הפסוק בו אנו משתמשים "אשר אנכי מלמד אתכם" מבהיר לנו כי "למד" משמש במשמעות הרגל ואימון, כמו "מלמד הבקר", המקל המרגיל את הבהמה לחרישה.אנו רואים במסכת כלים ה,ט: לימודין פרושו חישוקים מהדקים, היינו ש"המלמד" אינו רק מקנה מושגים ומקדם הכרתם של האנשים, אלא מבהיר היטב חשיבות הקיום המעשי ומוסר הדרכה מלאה לכך, היינו משה מסר לישראל תלמוד.

כלומר, ההוראה מתמקדת בהקניית חומר למוחו של האדם, להוסיף יידע, חכמה ותבונה, ככל שהאוצר הבלום במוחו של האדם יהא גדול יותר הרי הפוטנציאל ענק-ויוכל הוא להשתמש בו בדרך הטובה ביותר לפתרון כל בעיה ולקידום כל נושא הדורש חשיבה מעמיקה.

אך חובה עלינו לשלב גם כלים,הרגלים,בהם יוכל כל תלמיד וכל אדם להשתמש בהם כדי שהחכמה- שהמטען הרוחני יוכל לצאת מן הכח אל הפועל. לא די המוח מלא חכמה, חשוב להקנות דרכים נכונות ויעילות בדי שניתוב החכמה תהא מועילה. היינו חובה עלינו לשלב הוראה ולמידה יחדיו כדי שהתוצאות תהיינה גבוהות וטובות.

אין די בהקניית חכמה, עלינו לטפח אדם בעל מידות טובות וחיוביות,חברות,חיי חברה,הקשבה לחבר,משום"קנה לך חבר",אמפתיה,סיוע לזולת,נתינה,צדקה,עשיית חסד,אהבת אדם,חיוך,חדווה,שמחה,הומור.

תחומים חינוכיים אלה חייבים אנו להטמיע באופיו של כל אדם כדי שחכמתו תפרוץ חוצה-תהא בעלת משמעות,קליטה אנושית וחביבה. ההוראה האינטלקטואלית-הרוחנית חייבת להיות משולבת בעבותות ברזל ללמידה של הרגלים.

הפסוק מסתיים..."למען תחיו ובאתם וירשתם את הארץ"...אם נשכיל לשלב בתוכנו שני המוקדים החשובים הוראה ולמידה-

 

 

 

אם נבין היטב כי לא די בחכמה בלבד,חובה עלינו לשלב התנהגויות חיוביות באשר הסביבה גדושה באנשים, בדמויות שראוי לנו להתחשב בהם ולהגיב בחיוב, בחיוך ובנועם הליכות.

אם נשמע את החקים והמשפטים, אם נקיים את מצוות ה' מתוך אמונה בבורא עולם, ועם זאת נשלב מצוות שבין אדם לחברו בעוצמה ובחן. אם נקלוט במוחנו, במחשבותינו, ברוחנו את מצוות התורה, כדי שהן הן יעצבו את הליכותינו ורגשותינו - הרי דיבורינו ומעשינו יושפעו מההוראה ומהלמידה. או אז "למען תחיו....וירשתם את הארץ". זו הדרך להתגשמות חלום על ידינו.

3

השמיעה - "שמע אל החקים ואל המשפטים" היא התנאי היחידי לחיינו הפרטיים ולמילוי המצבר הרוחני והאנושי שבתוכנו, הרי הוא גם התנאי היחידי של חיינו הלאומיים על אדמתנו, תחיו בארץ הזאת, תירשו אותה רק אם תשמעו...

השמיעה מוסיפה עוד ועוד חכמה ודעת, צריך להקשיב וליישם את כל החכמה המועברת אלינו ולמצוא את הדרכים ואת הכלים כדי שהתנהגותנו תהא מצויינת ומשופרת.

הצלחה היא פונקציה של הוראה ולמידה.

חכמה ומעשים טובים, תבונה ודרך ארץ - שילוב נפלא זה של תורה המופנמת בתוכנו - תורה המביאה לחכמה המשולבת בהתנהגויות למופת, תביא אותנו ל "וירשתם את הארץ".

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה