כושר גופני
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

כושר גופני 

מאת   20/05/2009 |  נצפה 3555 פעמים

כושר/כשירות גופני/ת

על פי: "מלון עברי שלם מאת ראובן אלקלעי, מהדורה חדשה 2003 ב.ד.א הוצאה לאור בע"מ".

כשר- יכולת, התאמה, אפשרות ביצוע

כשירות- סגולה טבעית או מוקנית הדרושה לצורך עבודה

סגולה- תכונה מיוחדת; תרופה, אמצעי יעיל; אמצעי רפואה שיסודה בדמיון ובאמונה טפלה.

עבודה- עשיית פעולה, עמל.

מכאן נובע שכושר גופני היא התאמה או יכולת לעשיית פעולה גופנית. וכשירות גופנית היא תכונה מיוחדת המוקנית לצורך עשיית פעולה גופנית. אנו בוחנים כושר גופני בשלוש סטנדרטים או מודלים להערכה והכוונה של כשירות גופנית.במשותף שלוש סטנדרטים אלו מגדירים את דעתי על כושר גופני.

 הראשון מבוסס על עשר יכולות גופניות כלליות המוכרות על ידי פיזיולוגים של מאמץ. השני מבוסס על ביצוע מטלות אתלטיות. הסטנדרט השלישי מבוסס על מערכות אנרגטיות המניעות כל פעילות גופנית אנושית. כל סטנדרט או מודל הנו קריטי לקונספט של כשירות גופנית ולכל אחד שימוש מאובחן להערכת כשירות כללית וליעילות תוכנית חיזוק והכנה.

 הסטנדרט הראשון

 ישנם עשר מיומנויות גופניות מוכרות והם: סבולת לב/כלילית; סיבולת; כוח; גמישות; הספק; קואורדינציה; זריזות; שיווי משקל; ודיוק. אתה כשיר כמידת המיומנות שלך בכל אחד מעשר היכולות. תוכנית בונה כושר גופני בהתאם ליכולת לפתח מיומנות בעשר יכולות אלה. חשוב לציין,שיפור בסבולת, סיבולת, כוח וגמישות מגיעים רק מאימון.אימון מציין פעילות המשפרת ביצוע דרך שינוי אורגני בר מדידה. לעומת זאת,שיפור בקואורדינציה,זריזות,שיווי משקל ודיוק באים מתרגול. תרגול מתייחס לפעילות המשפרת ביצוע דרך שינוי במערכת העצבית. הספק ומהירות הנם שינוי גם של אימון וגם של תרגול.

הסטנדרט השני

 תמצית מודל זה הנו התפישה שכשירות הנו יכולת ביצוע מיטבי בכל מטלה אפשרית. דמיינו מיכל המלא במספר אינסופי של מטלות גופנית הנבחרות באופן אקראי לחלוטין, והנך נדרש לבצעם. מודל זה מציין שכושרך נמדד על ידי יכולתך לבצע מטלות בהשוואה לאחרים. משתמע מכאן שכושר גופני דורש יכולת ביצוע מיטבי במטלות,גם כאלה שאינן מוכרות,מטלות המשולבות באינסוף אפשרויות. להלכה רעיון זה מבטל כל נטייה לקביעת הרגלים של "סטים", חזרות, זמני מנוחה,תרגילים,סדר תרגילים,רוטינות, מחזורים, וכדומה. החיים מציבים בפנינו אתגרים בלתי ניתנים לצפייה מראש;אנו מתאמנים לכך על ידי חתירה לגירוי רחב היקף ומשתנה תדירות.

הסטנדרט השלישי

 ישנם שלושה תהליכים מטבולים המספקים אנרגיה לכל פעילות אנושית. "מנועים מטבוליים" אלה מוכרים כתהליך הפוספגני, התהליך הגליקוליטי, והתהליך האירובי. הראשון,הפוספגני,שולט בפעילויות בעלות הספק גבוה אלו הנמשכות פחות מעשר שניות. השני, הגליקוליטי,שולט בפעילויות בעלות הספק בינוני,אלו הנמשכות מספר דקות. השלישי,האירובי,שולט בפעילויות בעלות הספק נמוך,הנמשכות מעל מספר דקות.

 הכשירות שאנו מקדמים ומפתחים דורשת מיומנות ואימון בכל שלוש התהליכים המטבוליים.איזון שלוש תהליכים אלה קובעים במידה מרובה את הכיצד ומדוע של אימון "קרדיו" שאנו מבצעים.העדפת אחד או שניים מהמנועים המטבוליים עד כדי ביטול האימון באחרים,מבלי להכיר בטעויות של אימון בלעדי בתהליך האירובי הנם אחד מהטעויות הנפוצות יותר באימון גופני.

רובי מור
מאמן אישי; כושר, בריאות, וקראטה
0528088987
http://robbymor.wordpress.com

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה