טיסות והיסטוריה, מהאחים רייט ועד האחים בורוביץ'
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

טיסות והיסטוריה, מהאחים רייט ועד האחים בורוביץ'  

מאת   17/05/2009 |  נצפה 2690 פעמים


טיסה ראשונה בהיסטוריה המריאה בשנת 1903 כ- 45,000 שנים לאחר שהגיח המין האנושי לעולם. מאה שנים אחר כך העולם נראה אחרת – בעוד הטיסה הראשונה נחתה אחרי כארבעים מטרים בלבד באוויר, טיסות היום נוחתות לאחר שהייה של אלפי ק"מ באוויר, חציית יבשות וימים. טיסות לחול הן עניין של מה בכך ויש כבר חברת תעופה המוכרת כרטיסי טיסה לחלל.


התיעוד הראשון של תוכנית לבניית מכונת תעופה היה במאה ה-15 עת ליאונרדו דה וינצי' שירטט דאון דמוי מסוק. אך דה וינצ'י הקדים את זמנו, המנוע טרם הומצא ולמרות שרעיונותיו היו טובים, ללא טכנולוגיה מתאימה לא היה למכונה הזו סיכוי להמריא.


טיסה מאוישת ראשונה


בשנת 1783 תועדה טיסה מאוישת ראשונה  עת המריא לשמי פאריז בלון ממולא באוויר חם. אך לא היה אפשר לנווט את כלי הטיס והוא נסחף למרחק של שמונה קילומטרים מבלי שניתן היה לעצור אותו.  בשנים שלאחר מכן פותחו כלי טיס בשני מסלולים מקבילים: כלי תעופה קלים מן האוויר (צפלין וכדור פורח) וכלי תעופה כבדים הממריאים בזכות כוח העילוי. טיסות באמצעות ספינות אוויר פרחו עד מלחמת העולם השנייה. אמנם ספינות האוויר הענקיות סיפקו לעשירי אירופה טיסות לחו"ל בפאר המזכיר אוניית נוסעים מפוארת, אך למטוסים יתרונות רבים אחרים – ראשית, כלי טיס אלה מהירים יותר, שנית, הם בטוחים יותר, ושלישית, זול יותר לתחזק מטוס. המוניטין של ספינות האוויר נפגע קשות בעקבות תאונות רבות והעובדה שנדרש צוות רב לתפעל ספינה, וכך נהיו המטוסים לכלי התחבורה המועדף.


טיסות רק במטוסים


לאחר מלחמת העולם השנייה כאשר מאות טייסים השתחררו מהצבא וטכנולוגיה צבאית הוטמעה במערכות אזרחיות חלה פריחה בתעופה. טיסות לחו"ל החלו כבר בשנות ה-30 אך גאות כלכלית בשנות ה-50 אפשרה לרבים יותר לנצל אמצעי זה וחברות תעופה הפכו לרווחיות.


טיסות בישראל


46 שנים לאחר שהטיס אורוויל רייט את מטוס ה-Flyer 1  למרחק של 280 מ', כשאחיו הבכור וילבור מנופף בידיו בהתלהבות, נוסדה אל על כחברת התעופה הלאומית של ישראל. מאות המטרים שהצליחו להשיג האחים רייט בטיסתם הראשונה הפכו במרוצת השנים למאות אלפי קילומטרים ולטיסות חוצות אוקיינוסים. בעוד האחים רייט חלמו על השגת מרחק טיסה ושהות ממושכת יותר באוויר, חלומם של מייסדי אל על היה לחצות הרים וימים כדי להטיס את אזרחי ישראל ולקבץ את יהודי התפוצות חזרה לארצנו.


מאז היווסדה ועד היום הייתה אל על חלק מהסיפור הציוני ורגעים היסטוריים בתולדות המדינה שזורים בכנפי מטוסי החברה - הטסת נשיא המדינה מר חיים וויצמן מז'נבה לישראל, הבאת מאות אלפי עולים מתימן, אירן והודו במבצע מרבד הקסמים ועזרא ונחמיה, טיסה ראשונה לקהיר מיד לאחר חתימת הסכם השלום, הטסת עולים מאתיופיה במסגרת מבצע שלמה ועוד.


טיסות לחו"ל מישראל


אם בעבר טיסות לחו"ל היו מנת חלקם של עשירי הארץ והדוד שטס לחול התקבל בברכה רק אם הביא מזוודה עמוסה במתנות מאמריקה, הרי כיום טיסות לחו"ל הן הדרך המקובלת ליציאה לחופשה ובמקומות עבודה רבים טיסות לחו"ל הן עניין שבשגרה ורבים מן העובדים טסים מדי שבוע. חברת התעופה הלאומית הופרטה ונרכשה על ידי חברת כנפיים שבבעלות משפחת בורוביץ' ומבצעי ההטסה הגדולים שלה בשנים האחרונות היו כשמכבי ת"א העפילה לגמר.


אמנם טיסות לחו"ל מרגשות אותנו היום הרבה פחות אך גם עתה כשגלגלי מטוס הנושא את דגל הלאום יפגשו את מסלול הנחיתה לא נשכח לשיר את "הבאנו שלום עליכם" ומיד אחר כך נקפוץ כאחוזי תזזית כדי לצאת ראשונים מבטן המטוס.


 

דניאל מרקס היא כותבת תוכן של אל על - חברת התעופה של ישראל. למידע נוסף אודות טיסות לחו"ל הכנסו לאתר אל על - טיסות לחו"ל.
למידע אודות טיסות של הרגע האחרון הכנסו לאתר אל על ספונטני.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה