כולסטרול, תזונה ומה שביניהם
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

כולסטרול, תזונה ומה שביניהם 

מאת   09/03/2009 |  נצפה 5903 פעמים

כולסטרול הוא רק מרכיב אחד במכלול התזונה של בני אדם. עם זאת, לא בכדי שמו עולה בכל פעם שמדברים על תזונה מאוזנת, לעיתים יותר מוויטמינים, סידן, ברזל ושומן. הסיבה: רמת הסיכון שבצריכת מנת יתר שלו, או לחילופין בהיעדר כל צריכה שלו, היא גבוהה ומצריכה מעקב.


דעות קדומות רבות נקשרות בשמו של הכולסטרול, חלקן נכונות, אחרות קצת פחות. מה שנכון שהוא שהמרכיב התזונתי הזה עלול, בנסיבות שתפורטנה בהמשך, לגרום לנזק בריאותי, לסתימת עורקים, להתקפי לב ואפילו לפגיעה במצב הרוח. הכל תלוי בהרגלי תזונה.


הטוב, הרע והתזונה


בניגוד לשאר מרכיבי המזון, כאשר מדובר על כולסטרול קיימת דיכוטומיה של 'טוב' ו'רע'. כשהגוף משתמש בכולסטרול המאגרים שלו מתרוקנים, והתא משלים את החסר מזרם הדם. עם זאת, כשצורכים כמות רבה של כולסטרול עקב הרגלי תזונה לא נכונים למשל, והגוף לא מצליח לרוקן את המאגרים בתא, הכולסטרול פשוט "לא עובר סלקציה" בכניסה לתא, והוא נאלץ להמתין בכלי הדם עד שיורשה להיכנס.


ההמתנה יוצרת שקיעה הדרגתית של הכולסטרול בדפנות, מה שהופך אותו ל"כולסטרול רע" (LDL). המשמעות: היתכנות גבוהה למחלות לב וכלי דם. מנגד, הכולסטרול, שיוצא מהתא לאחר שנעשה בו שימוש, הוא כולסטרול "טוב" (HDL) שעושה את דרכו ישירות לכבד ואין סכנה שיצטבר בדפנות כלי הדם.


כולסטרול נמצא במזונות שמקורם מן החי בלבד, דוגמת ביצים; דגים כגון סרדינים, קרפיון או סלמון; פירות ים וגבינות. אבל חשוב לציין, כשהגוף מקבל כמות גבוהה של שומן ממזון כלשהו, בין אם מהחי ובין אם לא, עודף השומן גורם לגוף לייצר בעצמו כמות גבוהה של כולסטרול. לכן רצוי לא להפריז עם תזונה עתירת שומן ופחמימות כגון צ'יפס, בורקסים ומאפים.


בשורה התחתונה - מה תרצו להזמין?


תזונה - זה שם המשחק! אלו מרכיבים במזון יכולים לסייע בהפחתת הכולסטרול הרע ובאיזון בינו לבין הכולסטרול הטוב - התשובה פשוטה: סיבים תזונתיים, חומצת שומן אומגה שלוש ו-ויטמין B3, בעיקר. כל אלה מצויים בשום, בקטניות, בשיבולת שועל, בקמח מלא, באגוזים, במרגרינות צמחיות מיוחדות ואפילו בדגי ים מסוימים.


חרף הסכנות של הכולסטרול הרע, הימנעות מוחלטת מצריכת כולסטרול בתפריט עלולה לשמש כחרב פיפיות נגד הגוף. מילת המפתח, כאמור, היא איזון, מה שאומר שאכילת ביצה פעמיים או שלוש בשבוע, בשילוב בשר באחד או שניים מימי השבוע, לא יאשפזו אתכם,להיפך. בנוסף, שילוב של דג, מזונות עתירי סיבים תזונתיים, שמן זית ופעילות גופנית, ישלימו את התזונה היומיומית שלכם לאידיאלית.


כך או אחרת, ייעוץ אצל יועצי תזונה מקצועיים יכול לעשות לכם סדר בהרגלי התזונה שלכם, לאזן רמת כולסטרול בדם ולחסוך כאבי ראש (ובטן). אחריי הכול בשורה התחתונה, מדובר בבריאות של כולנו.


הכותב מספק שירותי כתיבת מאמרים בתחום כולסטרול, התמודדות עם כולסטרול בדרך טבעית ובחירת תזונה נכונה ומאוזנת לחיים בריאים.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה