הצלחה בחינוך- נקודות למחשבה
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

הצלחה בחינוך- נקודות למחשבה 

מאת   08/03/2009 |  נצפה 4560 פעמים

 

שאילת שאלות מביאה לחכמה

מעריכה את עבודתי מאתגרת וגורמת ליצירתיות ולהתחדשות

חשוב מאוד לשאול את עצמי...

עקרונות חינוכיים

v     האם קיימים כלים חינוכיים בהם אני משתמש כדי להצליח בעמלי החינוכי?

v     האוכל לסדר ולארגן יסודות אלה בסדר הגיוני?

v     האם "העיקרים" הללו יכולים לבוא לידי ביטוי בהרצאות? בדיבור? בכנסים? בפאנל?

v     הניתן למקד רעיונות מרכזיים לשיחה בת 5 דקות ולהרצאה בת 20 דקות?

v     כדאי לכתוב הרעיונות החינוכיים בהם אנו עוסקים ולהפיצם?

v     האם אני חש כי עבודתי החינוכית יש בה "שליחות"?

v     האם ראוי כי בדברי אשלב כמה תת נושאים המהווים דילמות/ מעוררי-כעס/ מחלוקות?

v     השיווק החינוכי יעיל? חכם? רצוי?

v     עד כמה יש חשיבות לדברי הפתיחה בכל שיעור? בכל הרצאה? ובכל אמירה?

v     האם כל מורה יכול לבטא 4-5 עקרונות המנחים אותו בדרכו להצלחה חינוכית?

v     האם אתה המנהל-המנהיג יכול לתאר 4-5 התחומים הבסיסיים המובילים אותך קדימה?

v     הקשבה, אמפתיה, אכפתיות, נחישות, העזה, מוטיבציה, נחרצות, כבוד, יחס, אהבה, חיזוקים חיוביים, שיתופיות, שייכות, יושר, תכנון והערכה, יצירתיות, שאילת שאלות. עד כמה מושגים אלו נידונים ומיושמים הלכה למעשה?

v     האם קיים עידוד לשאילת שאלות? עד כמה?

v      

דילמות בחינוך

v     הקיימת ראייה אופטימית בבית הספר? האם היא מסייעת לך להתגבר על בעיות?

v     אל מי פונה מורה כשיש לו דילמות וקשיים בחינוך הכיתה?

v      

דמות המורה והמנהל

v     האוכל להבהיר לשומעי כי הנני מנהיג ולא מנהל?

v     המנהל מאמין בעצמו?

v     המנהל והמורים כמנהיגים- היבטים שונים במנהיגות.

v     במה מתבטא העידוד שלך כמנהיג?

v     המורים מאמינים בעצמם? ביכולתם?

v     גאווה או ענווה במה לבחור?

v     לשיווק העצמי יש חלק בהצלחה?

v     כמה חיזוקים חיוביים הנך מעריף על אנשים מדי יום?

דיאלוג ופתיחות ליוזמות ושינויים

 

v     האם מורה או תלמיד יכול להיכנס לחדרך ולהציע רעיון חדשני? תפיסת עולם? משהו אחר?

v     דלת המנהל פתוחה?

v     מה עושים כאשר קיימות התנגדויות לתהליכי שינוי?

v     האם מורים יוזמים מקבלים פרגון?

v     מה עושים עם יוזמות מורים?

v     כל כמה זמן דנים בתהליכי שינוי?

v     מי ומי בצוות-חשיבה לתהליכי השינוי?

v      

 

העשרה, הרחבת אופקים והעצמת המורה

v     התוכל להכין מידי חודש רשימה של מאמר טוב שקראת? ספר טוב שקראת?

v     ספר או מאמר טוב שבזכותך קראו המורים?

v     עד כמה התלמידים, המורים, המנהל, קוראים?

v     האם המושגים נכונים?-  מורה קורא- תלמיד קורא.

מורה בר אוריין - כך תלמידיו.

מורה בעל ידע - כך תלמידיו.

האם ושננת לבניך תקף?

הלימודים בע"פ.

v     המורה- אידאל לחיקוי?

v     היש הוראת עמיתים?

v     האם המורים רוכשים ידע עולם?

v     כמה גמולי השתלמות רכשו המורים בסיועך?

v     לכמה מורים תואר שני?

v     מי מהמורים לימד - למד לתואר שני בזכותך?

v     פיתוח המצויינים - עד כמה? בקרב המורים?

v     פיתוח הרטוריקה מקבל זמן ומהות?

v      

עבודת-צוות

v     מי מארגן ומחליט על נושאי ישיבות המורים?

v     מה תוכן ישיבות המורים?

v     האם המורים שותפים בתוכן הישיבות?

v     כמה מורים הובילו בשנה האחרונה ישיבות המורים?

v     היש פרוטוקולים בישיבות המורים?

v     האם הפרוטוקולים מופצים?

v     היש הערכה בסיכום כל ישיבה?

v     עד כמה נבדקת כל פעולה הנעשית בבית הספר?

v     האם המורים שותפים להערכה בית ספרית?

v     כיצד קולטים מורה חדש?

v     האם המורים המקבילים פועלים כצוות?

v     האם יש וועדות בית-ספריות של המורים?

v      

היבטים חברתיים של התלמידים

v     באיזו מידה חברת הילדים פעילה?

v     היש רכזת לחינוך החברתי?

v     האם המורים המקצועיים מפעילים חינוך חברתי?

v     היש מועצת תלמידי פעילה?

v     כיצד מופעלים מנהיגי הנוער?

v     אילו ועדות נוער פעילות?

דיאלוג תלמידים-מורים-הורים

v     האם השותפות של המורים מעשית?

v     התלמידים שותפים בחשיבה ובעשייה?

v     היש הורים הלוקחים חלק בשותפות? (מעורבות)

v     עד כמה המורים חשים שייכות?

v     לתלמידים תחושת שייכות?

v     הורים הם חלק מבית הספר?

v     ההורים מודעים ליעדי בית הספר?

v     האם מתקיימות שיחות אישיות עם המורים? עם התלמידים? תדירות?

v      

הישגיות, מצויינות ומדדים להערכה והצלחה

v     האם ההישגים נבדקים בכל המקצועות?

v     היש כלי הערכה אפקטיביים בבית הספר?

v     האם נערכים לתהליכי שינוי בגין הערכות?

v     היש קשר בין ההישגים הלימודיים והחברתיים?

v     האם הישגים גבוהים מוסיפים לערכי החיים?

v     עד כמה המורים לוקחים "אחריות"?

v     האם המורים מקנים "אחריות" לתלמידים?

v     מי בודק הישגי התלמידים?

v     האם נבדקות איכויות בתהליכי למידה?

v     האם פיתוח המצויינות קיים בבית ספרך? האם מטפחים אותו? בקרב מורים מעולים? ובקרב תלמידים?

v     מאיזה שלב מתחילים לסייע למצויינות?

v     פיתוח המצויינים - עד כמה? ובאיזה דרכים?

v     הניסית לאתר הפוטנציאל הטמון בכל מורה? ובכל ילד?

v     מהם הכלים לפתח ביטחון עצמי בקרב תלמידים?

v     כיצד מגבירים את הדימוי העצמי?

v      

היבטים פיזיים ואקלים בית-ספרי

v     שמירת רכוש קיימת?

v     האומנויות- אומנות, מוסיקה, מחול, דרמה וציור- האם מקבלים מקום מכובד?

v     מה קורה בתחום האסתטיקה? בכיתות? במרחבים?

v     היש מרחבי למידה פעילים?

v     האם קיים קשר פיזי ומאחד בין המבנים השונים במתחם?

v     היש קבוצה/ וועדה משולבת הדואגת לשיפור התנאים הפיזיים בבית-הספר? - מעבדות, מחשוב, סטודיוס, ספרייה, גינון, פינות-ישיבה, ניקיון, מספיק פחי-אשפה, גדר, שער, סמל ביה"ס, תצוגות עבודות מתחלפות ופרסים, פיתוח האתר הבית-ספרי ועוד?

v     האם נושא "האקלים המיטבי" נדון בישיבות מורים?

v     האם נערך דיון על דרכים לבניית אקלים בית-ספרי מיטבי?

v     טיפוח הכיתות? טיפוח חדר-המורים?

v     מעורבות התלמידים בפתרון קונפליקטים ומניעת אלימות.

v     הספריה מנוצלת כראוי?

v     הלימוד בחברותא קיים?

v     עד כמה התלמידים נפגשים עם ידע עולם?

שאילת שאלות מוסיפה חכמה-

התוכל להוסיף עוד שאלות המתאימות למוסדך?

כדי להצליח!!!

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה