למידה והעשרה בקלות לילדים בגיל הגן . או: במקום חוג מוכנות לכיתה א'
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

למידה והעשרה בקלות לילדים בגיל הגן . או: במקום חוג מוכנות לכיתה א' 

מאת   26/02/2009 |  נצפה 2829 פעמים
הורים רבים שואלים את עצמם :האם אני משקיע מספיק בטיפוחו של הילד? שולח אותו לחוגים המתאימים? דואג שיהיה מוכן לכיתה א" ?

חיי היום יום מזמנים לנו שפע הזדמנויות להעשיר את הילד. חוגים בגיל הגן הם לא דבר הכרחי.
גם לא חייבים להלחם עם ילד גן פעלתן וחסר סבלנות שישב בשקט ויעשה פעילות דידקטית .

היום יום מזמן לנו שפע הזדמנויות לפעילויות שמטפחות את השפה, החשיבה ומכאן גם מכינות לביה"ס.
כך אפשר מבלי להשקיע כספים על חוגים וללא טרחה רבה לטפח את הילד.

הנה דוגמה לפעילויות כאלה:

- לבקש מילדך שיעזור לסווג גרביים זוגות-זוגות. (מאתגר ביחוד את הקטנטנים, בני שנתיים- שלש .)
-
- לעשות ביחד סדר בחפצים לפי קריטריונים מסוימים . למשל: נשים במקום אחד את הקופסאות המרובעות ולחוד את הנמוכות , לחוד את בגדי החורף ובגדי הקיץ .אפשר לשוחח למה זה מתאים לקיץ וזה מתאים לחורף. או למיין חפצים ולארגן קופסה למכשירי כתיבה וקופסה לצעצועים וכד'. פעולת המיון היא פעולת חשיבה בסיסית וחשובה וילדים צעירים נהנים לעסוק בה. ( נכון הם לא פחות אוהבים לעשות בלגן...) פעולת המיון היא יסוד לפעולות חשיבה מורכבות שיבואו יותר מאוחר.
-
- לספור את המדרגות בזמן שעולים ויורדים בהן , ובכלל לספור. תוכלו למשל לבקש שיספור כמה אורחים הגיעו כדי שנדע כמה כלים להוציא.

- לשתף את הילד בבישול ואפייה: זו אחת הפעילוית האהובות על ילדים ועם המון מקום ללמידה. אפשר להתיחס למושגים כמו :מוצק ונוזל , חצי- רבע . לתהות ביחד מה קורה כשמוסיפים חומר זה או אחר- מה קורה לטעם? למרקם? לצבע? מה קורה לחומרים בזמן הבישול?

- טיול בסביבה הקרובה: בשביל הילד הקטן כל מקום שתלכו אליו גם אם זה לא מכוון לטיול זה מעין טיול.עם הקטנים אפשר להסב את תשומת ליבם לדברים שרואים , כולל תופעות מזג אוויר. עם הגדולים יותר שכבר מתחילים לקרא אפשר לחפש בדרך דברים כתובים :שלטים, מודעות , ולנסות לקרא.
- פעם שאלתי ילד בכיתה ב' :" אתה אוהב לקרא?" הוא ענה לי :" כן. אני אוהב לקרא את השלטים שבדרך."

- לערוך שולחן : זה דורש מהילד לספור וגם להתאים 1:1 : מזלג אחד לכל צלחת. זו גם הזדמנות להתיחס לשמאל וימין.

- כשמספרים סיפור - לשבת קרוב אל הילד ולהראות באצבע על הכתוב - כך הוא לומד שיש קשר בין הסימנים למילים וגם לומד את כיוון הקריאה מימין לשמאל.

ואתם וודאי תמצאו עוד פעילויות. כשיש מודעות וערנות לנושא, רואים כמה הזדמנויות יש.
אם אנו מלווים את הפעילות במילים , הילד מעשיר את שפתו , והלמידה משמעותית יותר. אתם עשויים לשמע אותו בהמשך משתמש במילים שלמד ממכם .

עם זאת שימו לב, לא צריך להגזים. לפעמים הילד שקוע בעיניניו ולא רוצה לדבר- נכבד זאת. לפעמים אתם עיפים וטרודים מדי וממש אין לכם חשק לדבר ולהסביר, ואתם רוצים רק לסיים מהר מהר את המטלות שלכם - גם זה בסדר. המטרה היא לא להפוך את החיים לעול. אפשר להיות גמישים עם עצמכם, וליצור זמן יחד שיתאים לכם.


ומעבר לכך , שיתוף הילד בפעילויות היום יום חשובה עבורו כדי שירגיש שייך . זה נותן לו גם תחושת חשיבות. ( ועל כך במאמר הבא שיופיע באתר שלי.)
זה גם יכול לפתור בעיות כגון "אין לי זמן לשחק איתך כי צריך לבשל". אפשר גם וגם. "לשחק בבישול".

ולזכור שהילד הצעיר לומד כל הזמן , בכל עשייה .
הסביבה קוראת לו לחקור אותה. גם פעילות שנראית לנו כאילו היא סתם , אם הילד שקוע בה ייתכן שזו פעילות חקר שלו. דוגמה לפעילות כזאת היא פעילות האוספים האהובה על ילדים רבים. את השיר הבא כתבתי כשהגננת התלוננה שבני לא אוהב "לעבוד" , כלומר לעשות את עבודות היצירה. אגב, גם היום כשהוא בכיתה יב' הלמידה המשמעותית שלו היא לא בשיעורי ביה"ס :

אוסף מקלות ואבנים /וגם מיני ברגים קטנים / אוסף גולות צבעוניות / וכל מיני מכוניות / אוסף עלים ושבלולים / ויש גם אוסף של מילים: / מילים יפות ומלטפות / גם מצחיקות או חצופות / ולשם כך יש לי כיסים / ושם כמעט הכל אשים / ולא אשכח לשמור מקום /גם לסיפור או לחלום / והגננת שוב תאמר : "שוב אינך עושה דבר!?"








מיכל גולני -מורה להוראה מתקנת ומאמנת אישית
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה