השלבים שחייבים ליישם לפני חתימה הסכם סלולרי לעסקים
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

השלבים שחייבים ליישם לפני חתימה הסכם סלולרי לעסקים 

מאת   07/02/2009 |  נצפה 3146 פעמים
הקדמה

הוצאות התקשורת הסלולרית הולכות וגדלות מידי שנה במרבית הארגונים העסקיים, והן אף חצו את הסף של 60% מסה"כ הוצאות התקשורת של הארגון, שכוללות תקשורת קווית, תקשורת נתונים, אינטרנט, ותקשורת בינלאומית.

מנתוני חברות הסלולר עולה, כי משך הזמן שמנוי ישראלי ממוצע משתמש במכשיר הנייד שלו הוא מהגבוהים בעולם. גם בתקופות המיתון הקודמות המגמה הבסיסית של שוק הסלולר הייתה התרחבות. יש לציין, שתחום התקשורת בכלל, ותחום התקשורת הסלולרית בפרט, נחשבו לתחום דפנסיבי שבתקופות של מיתון לא נפגעו. הטלפוניה הקווית - שמאז ומתמיד הייתה זולה יותר משמעותית ביחס לסלולר, הפכה בשנה האחרונה, עם התגברות התחרות בשוק התקשורת וכניסתם של מפעילי מפ"א חדשים, לאטרקטיבית עוד יותר. זאת, מול הטלפוניה הסלולרית.

בהסכם סלולרי ממוצע בחברה שלה מעל 200 מכשירים סלולריים מסתכם ההיקף הכספי במיליוני שקלים למשך כל תקופת ההסכם (בד"כ כולל תקופת הארכה), והוצאות הסלולר במגזר העסקי רק הולכות וגדלות.

תחרות בשוק התקשורת הסלולרית:

הטענה, שאין תחרות בשוק הסלולארי, אינה נכונה כלל במגזר העסקי והארגוני. זאת, לאור העובדה של הדיפרנציאליות בתעריפים בין החברות השונות (כמו: תעריפי חשכ"ל, צה"ל, גופים הגדולים במשק, עסקים מסויימים, וכד?), מול העסקים הבינוניים והקטנים - פער תעריפים של כמעט 700% !!!

ספקי השירותים ומפעילי הסלולר סומכים על היעדר מודעות אצל המנהל האחראי בארגון לגבי מצבו ביחס לאפשרויות בשוק. יתר על כן, הם לא מתאמצים להתאים את הצעותיהם לצרכיו. למרבה הפלא, בעסקאות בתחום התקשורת הסלולרית, המנהלים האחראים למו"מ ולהסכם החוזי ניגשים למהלך ללא ייעוץ מתאים. זאת, למרות שמדובר על היקפי התקשרות של מיליוני שקלים למשך כל תקופת ההסכם.


10 שלבים שכל חברה חייבת ליישם לפני חתימה על הסכם סלולרי:

1. הקמת צוות מקצועי מצומצם, שאינו מקבל "שירותי זהב" מהספק הסלולרי ולא שודרג לאחרונה ללא חיוב. מומלץ שהצוות יכלול לפחות מומחה אחד בדיני חוזים ובניהול מו"מ. יש לשים לב, שהחברות הסלולריות אוספות מודיעין עסקי מפורט על הארגון ועל מקבלי ההחלטות לגבי בחירת הספק הסלולרי על מנת לסגור עסקה מיטבית מבחינתן.


2.הגדרת מדיניות שימוש של החברה ע"י הצוות, לגבי תחום "פיצול השימוש": מה מוגדר על חשבון העובד ומה מוגדר על חשבון החברה.


3.הגדרת סל שירותים נדרשים, סלולר בלבד, DATA, והאם להשתמש באפליקציות חוסכות ומייעלות את הארגון.


4.מודיעין עסקי: יש לאסוף מידע תחרותי (כולל מהאינטרנט) לגבי החברות הסלולריות, מבצעים נסתרים והסכמים קיימים עם חברות בשוק.


5. תמהיל שיחות: להגדיר מה תמהיל השיחות (מפ"א, סלולר חו"ל) שיש בארגון.


6. תנאים כלליים (הצמדה, העלאות תעריפים, דמי יציאה, שינויים, "הקפאת מכשירים"...): יש לדרוש גמישות של מספר מסלולים עם אפשרות לשינויים במהלך ההתקשרות ממסלול למסלול ללא חיוב (למשל, אם מחיר הקישוריות ירד...). לדוגמה: אם משרד התקשורת יחליט להוריד את דמי הקישוריות, שלא ייוצר מצב שחותמי ההסכם יהיו תקועים במסלול לא אטרקטיבי. בהסכם / חוזה - בשום פנים ואופן לא להסכים לחתום על הסכם החוזה הגנרי שמספקים מפעילי הסלולר. ההסכם הנו חד צדדי לטובת הספק הסלולארי, שמאפשר לספק לעלות תעריפים או לקשור את הלקוח ב"חתונה קתולית", וכולל דמי יציאה גבוהים ואף בלתי סבירים מההסכם.


7. שקיפות / פשטות: המודל הכספי חייב להיות פשוט ובר השוואה בקלות כאשר יש להפעיל את חוק 80/20 ולתחר את הספקים הסלולאריים רק על המרכיבים העיקריים (80% מסעיפי החיוב המהווים עד 20% מהעלויות הממוצעות לחברה), ולגבי כל השאר מוצע לבחון קבלת תעריף מוסכם.


8. GSM בלבד: פלאפון עוברת לדור 3.5 או 3.75 של GSM מה שיאפשר לנייד מכשירים מספק לספק כך שהשקעות שבוצעו לא תרדנה לטמיון.

נושאי הבעלות על המכשירים ותקופת ההתחייבות הם קריטיים לגבי כל הסכם סלולארי. לכן, יש להקפיד היטב בנושאים הללו. יש לשים לב שחברות הסלולר הכשילו עד כה את המהלך המאפשר לחברות לרכוש בנפרד את המכשיר הסלולרי באמצעות שיטות התמחור שלהם. לכן, יש להקפיד בדרישות המפרט המגדיר את עלות המכשירים והבעלות עליהם.


9.לא לחתום על סעיפים המגבילים את הארגון מלהשתמש ב- SIM זר, אפליקציות לחיסכון בסלולר Call-Back, Call-Through, על העלאות תעריפים, דמי יציאה, חיוב גבוה פיקטיבי על המכשירים שעלותם נמוכה.


10. מחירי מכשירים: אל תאמינו למחירים המטורפים של המכשירים המוצגים באתרי האינטרנט של מפעילי הסלולר כאילו "זכיתם" במכשיר סלולרי בשווי 3,680 ש"ח בלבד בפריסה של 36 חודשים בחיוב וזיכוי מלא או חלקי בזמן אוויר של 89.90 ש"ח לחודש (בדומה למה שרואים במכרזים הפומביים, בהם מחירי המחירון שנקבעים גבוהים בכ- 70% עד 80% ממחירי השוק הנמוכים ביותר). מחיר המכשיר האמיתי לא עולה על 100$-150$ בלבד בממוצע למכשיר. ספק הסלולר מרוויח גם ממכירת המכשירים, בניגוד לרושם שנותר בשוק.

בחברות בד"כ מקובל לחשב 10%-20% מכשירים מתקדמים לדרג הניהולי הבכיר וכ - 80%-90% לשאר העובדים. גם כאן, חשוב להגדיר את דרישות המכשירים לא לפי בכירות העובד, אלא עפ"י צרכי השימוש והתפעול השוטף בפועל (בדומה לעולם הטלפוניה, כשמזכירה שאינה בכירה בחברה נהנית מטלפון חכם מתקדם מסיבת החשיבות התפעולית בקבלה והוצאת שיחות טלפון בצורה מיטבית).

שורה תחתונה

חברות, שניהלנו עבורן מכרזי סלולר, חסכו מיליוני שקלים בהוצאות הסלולר ובכל מקרה של סכסוך בין הצדדים הפנה הלקוח את הספק לחוזה / הסכם.


Telecom Experts - הוקמה ע"י מהנדסים מומחים בתחומי התקשורת והמחשוב במטרה לעזור לעסקים בצמצום והתייעלות הוצאות התקשורת.כאן תמצאו פתרונות יעילים ופשוטים לשירותים רבים שיחסכו בהוצאות התקשורת והמחשוב של העסק שלכם. שירות חיסכון לקוחות פלאפון. שירות חיסכון לקוחות סלקום. שירות חיסכון לקוחות אורנג'.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה