מומחה לכלכלת המשפחה מספק חומר למחשבה עבורך
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

מומחה לכלכלת המשפחה מספק חומר למחשבה עבורך 

מאת   25/01/2009 |  נצפה 2472 פעמים
על הקשר ההדוק בין הפסיכולוגיה לכלכלת האישית שלך

למרות שחלק גדול מהציבור חושב שכלכלה זה עניין של מספרים בלבד לא כך הדבר.הכלכלה עובדת ,פועלת ,נושמת ובועטת עם הרבה מאד רגש ופסיכולוגיה שמשפיעה על העולם הכלכלי בכלל והכלכלה האישית בפרט.

*שר האוצר נתניהו הודיע על התפטרות והבורסה צונחת ב7% בשעה.אותם שבעה אחוזים שנמחקו מחקו באותו רגע שווי של מיליארדי שקלים מהחברות הנסחרות בבורסה.האם קרה משהו לאותן חברות בגלל ששר האוצר עומד להתחלף? לא! אבל הפסיכולוגיה פעולת על המשקיעים שבטוחים שמשהו רע עומד לקרות ,הם מפחדים וזורקים את המניות שלהם ועל ידי כך מורידים את השוק.מה קרה בסוף אתה רוצה לדעת? אחרי מספר ימים הפחד נעלם והבורסה חזרה לעלות וחזרה לערכים הקודמים.

*מלחמת לבנון השנייה נפתחה והבורסה קרסה.חברות שוב איבדו מיליונים משווים בתוך ימים אחדים.מה הקשר המיידי בין יריות בצפון למכירות של חברה מסוימת בחו"ל? אין קשר כלכלי אבל שוב הפסיכולוגיה עובדת ,אנשים מפחדים ומוכרים.

*הפסיכולוגיה משפיעה בכל מקום על הכלכלה וכך משפיעה גם עליך.אתה אומנם לא תמיד מודע ולא תמיד יודע אבל עובדה שאתה בטוח שאתה קונה חולצת מותג שתהפוך אותך לאופנתי ,מקובל , יפה יותר ועשיר יותר.אתה מוכן לשלם על אותה פיסת בד עם סמל כזה או אחר פי 10 ויותר מאותה חולצה בלי סמל וזה למה? כי היא מחממת יותר? חושפת יותר? מכסה יותר? אדומה יותר? לא! הפרסומת שלה משפיעה יותר.זו הסיבה.

*גם כאשר יוצא לקניות הפסיכולוגיה עובדת.כאשר אתה עומד מול הפיצוחים או הפרות היבשים והמחיר שם ל100 גרם תמרים עומד על 3.85 ש"ח המחיר נראה לך זול ואתה מכניס לתוך השקית בלי להרגיש חצי קילו.אם היו מציגים בפניך שקית סגורה עם אותו חצי קילו מחיר של 19 שקלים כבר לא בטוח שהיית קונה למרות שזה יותר זול מ3.85 ש"ח ל100 גרם.

*גם המחיר של 0.99 אגורות יראה לעולם זול יותר ממחיר ל 1 ש"ח למרות ששתי המקרים תשלם במטבע של שקל ולא תקבל עודף.ההתיחסות של הצרכנים לספרה הראשונה משמעותית ולכן גם 1.99 ש"ח יראה זול מ2 שקלים למרות שכאמור מדובר באותו מחיר והרי מזמן אין אגורות במחזור.

*שיטה נוספת שעובדת היטב עליך ועל צרכנים אחרים בבואך לרכוש מכשיר חשמלי יציגו לך מכשיר יקר ונחות טכנית ואחריו מכשיר באותו מחיר ,עדין יקר אבל טוב מבחינה טכנית ואתה תרגיש כי המכשיר השני הוא מציאה גדולה מאחר ואתה משווה אותו למכשיר הנחות הראשון.סביר להניח שלא היית מתלהב מהמכשיר השני באותה מידה אם לא היית פוגש במכשיר הנחות אבל ההשוואה עובדת פסיכולוגית במקומות שהיא צריכה לעבוד וגורמת לחשוב אחרת.עובדה.

*לעיתים מילה אחת הופכת את ההחלטה שלך בשניה ואתה מוכן לשלם יותר עבור תאור שיוצר אצלך דימוי גבוה.דגומא נהדרת היא מכונת קפה בה 2 אפשרויות בחירה.על כפתור אחת יהיה כתוב קפה 5 ש"ח ועל השנייה קפה איטלקי 6 ש"ח.למרות שמדובר באותו מוצר יעדיפו הרוב לשלם יותר ולקנות קפה איטלקי ולשלם שקל יותר.עבור המילה.עובדה.

*אם יבקשו למכור לך ביטוח בריאות שנותן פתרון לכל התרופות והמחלות ב1825 ש"ח לשנה די ברור שתטרוק את הטלפון אחרי דקה.אולם אם נציג המכירות יציע לך הצעה כזו במחיר של 4.99 ש"ח ליום אתה עשוי לשוחח איתו ולשמוע עוד פרטים למרות שמדובר באותו סכום בחישוב שנתי סכום של 1825 ש"ח.

*הפסיכולוגיה עובדת על הרגש.כאשר יש לך יותר כסף או שהרווחת בעסקה מסוימת סכום כסף נאה או אולי קיבלת מתנה או ירושה אפקט העושר מקנן בך והתחושה שאתה יכול לקנות יותר הופכת במהירות למציאות.לעומת זאת אם הפסדת סכום כסף ביום מסוים אתה הופך להיות קמצן איום.מה השתנה ב2 המקרים? שום דבר רציני במיוחד מלבד התחושה.

מוגש כחומר למחשבה מתוך רב במכר בנושא כלכלת המשפחה "אומרים שלום למינוס" www.sodot.co.il
צביקה ברגמן, איש עסקים, סופר ומו"ל, הוא ממייסדי הפורום הכלכלי הראשון ברשת האינטרנט באתר dbursa ומעמודי התווך של קהילת שוק ההון ברשת האינטרנט הישראלית. עד כה, הוציא ברגמן לאור למעלה מ 30 ספרים, וביניהם רבי מכר כמו "מחסכון למיליון", "בורסה - פיצוח סודות השוק" ,"בורסה - ספר הזהב", "כסף - שיעורים בכסף ועסקים", "סודות שעשירים יודעים" ועוד. את כל ספריו כתב ברגמן בישראל ועל ישראל, ולכן את כל הצעותיו ניתן ליישם בישראל בניגוד לחלק מהספרים המתורגמים.

פרטים נוספים על ספריו ופועלו של ברגמן ניתן למצוא באתר www.sodot.co.il



מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה