תפקיד המוח במנהיג
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

תפקיד המוח במנהיג 

מאת   25/01/2009 |  נצפה 3333 פעמים
במסגרת הקורס להכשרת מנהלים שמענו הרצאה של חוקרת מוח המתארת תפקודי המוח בגוף האדם המוח משמש מוקד מרכזי בגוף האדם המפעיל מערכות רבות ושונות בגוף. כדי שכמה מהם יפעלו בו זמנית וביעילות המרבית חייב להיות תיאום מפליא בין האיברים השונים כדי שהפעולה תתבצע כיאות. בין האברים השונים חייבת להתחולל קורדינציה שתאפשר להפוך אוסף של מידע מן המוח שיגרמו להנעת איברים מסוימים לכיוון המיועד. ארגון מדהים של מערכת עצבית הקשורה מכל חלק בגופנו אל המוח. אנו יודעים היטב שאיכות פעולתו של המוח תלוי בלמידה מתמדת בהחדרת חוכמה ודעת, בספיגה של ידע והחתמתו הנכונה והמתמדת והמתוכננת, חייב האדם לתרגל כל הזמן רכישת ידע ומיומנויות.
"התרגול" מקטנות ובמשך כל החיים הוא אמצעי חשוב כדי שפעולותינו תהיינה מדוייקות ומתאימות כך בתנועת כל איבר וכך בדיבור בשימוש ברטוריקה אוצר מילים בניית משפטים הבעת רעיון וכמובן שאר הפעולות כגון נשימה והחושים למיניהם...
האדם יפעיל כל איבריו הרוחניים ,הנפשיים והגופניים היטב וכמו שצריך רק אם הוא יוסיף כל חייו מידע נוסף כדי להתמודד עם תהליכי השינוי המתמידים המתחוללים כל הזמן שהרי "אין בית מדרש ללא חידוש" נאמר במסכת חגיגה .
הקליטה המוחית והעברת המסרים לכל איבר, תלויה רבות בתשתית הקיימת ובמוכנות הקליטה ולזרימה הפנימית כדי שהתנועה הזו מבחוץ פנימה ובתוך הגוף לתוך האיברים תתבצע באמצעות המוח.
בדרך מעולה יש צורך בהרגשה טובה, היינו בשילוב של האינטליגנציה הרגשית בהקשבה, בסובלנות, בהומור בחיוך באמפתיה באהבה ברוגע...
כאשר קיים רוגז וכעס , עצבות, כאב, הרי התפקוד המוחי פועל שונה ואחרת אדם רגוע שקט ושלו תגובותיו תהיינה חכמות יותר ומחושבות תלמיד לומד ביתר עוצמה ברצון כאשר הלמידה מתרחשת בקרקע פורייה, דשנה רגועה וחמה.
מנהל מוסד חינוכי- כמו כל מנהל שהוא מנהיג שתפקודו העיקרי הוא להניע אנשים להשפיע על מונהגיו להוביל את עובדיו לכיבוש יעדים, צריך למוד פרק בביולוגיה על המבנה המוחי.
תפקודו של המוח ומסריו לכל אברי הגוף צריכה להיות דוג' קלאסית למנהיג שצריך להפעיל עובדים מנהיג צריך להפעיל את כל קשת הפעילויות והמיומנויות, להתמודד עם עולם בו משימות מורכבות מאוד, התמודדויות מגוונות פזורות על פני כל היום, הן שונות ואחרות כלפי כל אדם.
ההשפעה של המנהיג על חבריו צריכה לכלול פעילות על המוח של כל אחד מהם, יש חשיבות ל "איך" לא פחות מאשר ה "מה" היינו עליו לשלב כל הזמן אינטליגנציה רגשית עם אינטליגנציה שכלית כדי שהמוח של כל אחד מעובדיו ירצה לקלוט כל המסרים ולהעבירם ברוח איתנה לכל איבריו שלו ושכל איבר יבצע משימתו ביעילות מרבית כדי לקבל התוצאות הטובות ביותר.
עבודת צוות בדורנו, משמשת כקוד מנצח כאשר החכמה הקיימת בכל אחד מהצוות. המנהיג צריך למצות היכולת של כל אחד ואחד בדרכו שלו . קיומו של המוח אינה ערובה לפעילותו היעילה רק אם תפעולו בדרך הטובה והחכמה.
לפני מס' שבועות מצאו בחורה בת 16 בערך בג'ונגל לאחר שהלכה לאיבוד בהיותה ילדה , המוח קיים אך התפקוד היה שונה ואחר מבני אדם רגילים.
המנהיג, צריך לתאם בין גורמים חיצוניים רבים בצורה המיטבית ביותר התאום בין אברי הגוף של כל אחד , ובין האנשים בארגון יביא תפוקות והישגים היינו הגורם המשמעותי ביותר בהצלחתו של כל מפעל תעשייתי או חינוכי תלוי בתפקודו התקין של המנהל המנהיג, והכול מתחיל מתפקודו התקין של הגוף שלו בכלל, היינו שתפקודו של המנהיג ובמיוחד מוחו של המנהיג יעיל, ומתפקד נכון הרי השפעתו להצלחת הקבוצה תהיה מצוינת המנהל צריך כל הזמן לחשוב על קשת רחבה של פעילויות פיזיות , טכניות קוגניטיביות, רגשיות והעיקר לראות את הקורדינציה שבין הכול.
המנהיג צריך להפעיל כל האיברים של כולם אך תוך תאום משימה מורכבת. אך בעולם הישגיי צריך המנהל ללמוד להיות מנהיג כדי להתמודד עם המורכבות ותהליכי השינוי המתחוללים ללא הרף.
המנהיג צריך להתמקד בלימוד בהיבטים הפיזיים אך גם ובעיקר בקשב ובריכוז ותיאום -קורדינציה לתרגל משחקי קורדינציה לבקר עצמו ולהשתפר כל הזמן.
ככל שמנהל יתרגל דרכי מנהיגות כך הוא ירכוש ביטחון עצמי, דימוי עצמי חיובי וזקיפות קומה. תרגול מתמיד שכלי ופיזי, למידת דרכים למניעת קונפליקטים, התמודדות עם דילמות וכל הזמן לבנות מערכת בקרה ומדידה, ככל שמנגנוני הלמידה יהיו יותר עשירים ומגוונים כן תהיה התנהגותו בהפעלת אנשים טובה יותר.
הדילמות יפנימו בו התחשבות במערכת השיקולים , מערכות אימונים הבחנה בין עיקר וטפל בין יעיל, חשוב ושולי, כך יכול הוא לתרגל גמישות מחשבתית ותנועתיות בדרך זו הוא יוכל לווסת כל עשייתו -כדי לדרג סדרי עדיפויות המשתנים בהתאם למצב..
התרגול יאמן את מוחו של המנהיג לעבוד היטב ולתאם בין העצבים והשרירים בין המוח ואיבריו.
התרגול מטפח בו גמישות גם במצבי לחץ והתגברות על בעיות הגיעות כל הזמן.
כך הוא יבזבז פחות אנרגיה אישית וישמור על חיוניותו ,בדרך זו ניתן להיות עירניים שעות רבות בלא עייפות שהרי המוח אף הוא מתעייף.
הקורדינציה מאפשרת לכל איבר לפעול באופן תקין והרמוני היא מטפחת תיאום נפלא בין שכל ורגש בין חשיבה לפעולה ממשית מגבירה את שיקול הדעת ואף מטפחת רטוריקה נכונה וחכמה היינו שימוש חכם באוצר המילים והמשפטים אך תוך ניצול "הדרך" ה"איך" בדרך הנכונה והמשפיעה ביותר.
טיפוח הקורדינציה מסייעת לשליטה עצמית של החשיבה והעשייה בעמל עם אנשים המנהיג חייב להקשיב ולהיות בריכוז עם כל אחד מעובדיו.
התרגול מטפח בו ראיה אובייקטיבית ושקולה שהרי המנהיג צריך כל הזמן לקבל החלטות, תיאום בין כל אבריו -קורדינציה נכונה תקל עליו עם קבלת החלטות נכונות.
החשוב שמנהיג יסגל לבנות לעצמו אורח חיים בריא ומגוון איכות חייו חייבת להיות רגועה ובעלת מוטיבציה אך בשילוב תחביב,לקרוא, ללמוד ולעסוק גם בבריאות הנפש והגוף.
הצלחה אישית וסיפוק אישי של מנהיג משפיעה מאוד על עובדיו שינהגו כמותו. עלינו לזכור כל הזמן שכל עשייתנו, החלטותינו נובעים כולם מהמוח ככל שנשקיע בו יותר ידע וחוכמה ,ככל שנבין שעלינו לתרגל רכישת הידע אך לתרגל את הקורדינציה בין התאים בין כל המשימות והיעדים התיאום בין פעילויות המוח לכל האיברים, כן נזכה לקבלת תוצאות ותפוקות מצוינות דרך זו מביאה את המנהל- להיות מנהיג מצליח ובעל הישגים.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה