''חכמת אדם תאיר פניו''
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

''חכמת אדם תאיר פניו'' 

מאת   21/01/2009 |  נצפה 2120 פעמים
בס"ד

במסכת שקלים ירושלמי (דף ח' א') מסופר על רבי יונה ששתה ארבע כוסות בפסח, ראתה אותו- מטרוניתא- אחת משרות המלכות- שפניו מאירין, אמרה לו סבא... סבא... פניך מאירין בגלל אחת משלוש סיבות:

השיב לה רבי יונה, לא... לא... אף אחת מסיבות אלה אינה נכונה. לא שתיתי יין, לא הלוויתי בריבית ואיני מגדל חזירים שדברים אלה אסורים לי כיהודי.

אלא... שחידושי תורה שאני זוכה לחדש, שופכים נהרא על פניי "חכמת אדם תאיר פניו".

ממשיכה הגמרא- ומספרת על רבי אבהו שבא לטבריה, תלמידי רבי יוחנן חזו בפניו המאירות של רבי אבהו- ואמרו לרבם, כי ככל הנראה הוא מצא מטמון של ממון,כאשר בא רבי אבהו לפניו, שאלו רבי יוחנן, אילו דברי תורה חדשים זכית לשמוע שגרמו לפניך להאיר? השיב רבי אבהו, תוספתא- ברייתא ישנה שלא הייתה ידועה בקרב לומדי התורה, קרא עליו רבי יוחנן את הפסוק מקהלת- "חכמת אדם תאיר פניו". היא שנתנה לו סבר פנים יפות, הלימוד החדש גרמה לפניו להקרין. קורת רוח תורנית המלווה בתבונה שבמה גורמת לפנים מאדימות. האושר הנסוך על פניו של אדם מצליח, היודע, המבין ההופכו לחכם הרי פניו מעידות עליו כי רכש חכמה, כי השכיל לחדש משהו חדש.

ראו פניהם של לומדי הדף היומי מדי בוקר בקהילתנו, לכולם פנים זוהרות, אומנם לימוד הדף היומי אצלנו משולב בכוס תה עם לימון וכמובן עוגיות, אך בטוחני שלא השתייה גורמת לפניהם הקורנות של לומדי הדף היומי, התורה, החדשנות החכמה מאירה פניהם.

כל מורה יכול לתאר בפנינו מראה פניהם המאדימים של תלמידיו כאשר הם קלטו החומר הלימודי, כמה ראשם זקוף של אלה שהתגברו על בעיה לימודית והצליחו לפצח דילמות,

ההתמודדות, הקליטה, הלמידה וההבנה מוסיפים חכמה לתלמידים, ללומדי התורה, או אז פניהם מאדימות ומרוצות. ממליץ לסייר במוסדות חינוך בהם תהליך הלמידה מעולה, בהם הילדים לומדים מתוך חוויה, רגיעה, התייחסות, אהדה, עידוד ובאהבה אין קץ, התבוננו בפניהם של התלמידים, אודם נסוך על פניהם.

מבחינה ביולוגית- אנו יודעים שחלק מ"האודם" שעל פני האדם- נוצר מזרימת דם איתנה וחזקה, כאשר אדם רוכש דעת וחכמה- הדם זורם בעוצמה רבה יותר. או אז מגיע יותר חמצן למוח, ההבנה איתנה יותר, החכמה טמונה במוח- והפנים מאדימות,אנו יודעים למשל שהלימוד בישיבה- היא דגם למצוינות, מתכון מעולה להגביר חכמה. תהליך הלמידה בישיבה כולל לימוד בחברותא, שאילת שאלות ללא לאות, לימוד תוך הליכה, עמידה משולבת בדיבור בקול רם ועם... מוסיקה- בניגון, כל הפעולות הללו תלויות תנועה מתמדת של חלקי הגוף השונים. התנועה- גורמת לזרימת דם איתנה וחזקה יותר, הגורמת לזרימת דם מואצת, או אז כמות גדולה יותר של חמצן מגיעה למוח, ומוחנו פועל ביתר שאת ובעוצמה ובכך אנו סופגים ומטמיעים במוחנו חכמה, וכאמור החכמה- וזרימת הדם החזקה המלווה במחצן מאדימות פנינו.

ראו כמה חיוורות פניהם של תלמידים הנדרשים לשתוק, בשיעורים, לא לנוע, לא לשיר, להימנע מזמזום- ממוסיקה ומכל תזוזה, הדם זורם באיטיות,מעט חמצן מגיע למוח- והתוצאה פנים חיוורות , בהירות, במצב סטאטי כזה החוכמה אינה נספגת. הלמידה מתוך דינמיות זוקפת קומתו של אדם מבחינה פיזית וכימית. הדינמיקה- מוסיפה חוכמה. שילוב נפלא של תנועה וחוכמה חינוך גופני ומוסיקלי המוסיפים מבחינה ביולוגיות תשתית בסיס לקליטה וללימוד ולתוספת-חוכמה.

לקליטת חומר לימודי יש משמעות אינטלקטואלית כמובן, היא תלויה בפעילות פיזיקלית וכימית המשפיעים על כל נימי נפשו של האדם. החוכמה מביאה לשמחה- המשפיעים על זרימת דם מואצת, הזוקף קומתו של אדם,הדימוי העצמי מוגבר- ופניו מאדימות. הוכחה חד משמעית- שהרגש משפיע על השכל. מבנה גופינו ותפקודו מעיד על ספיגה רוחנית, כן, נכון גם מכה גופנית יכולה לגרום לאודם,לפעילות כליי הדם למקום הפגע, אך ראו זה פלא- "פגיעה " רוחנית הוספת חוכמה מעידה אף היא על מצב ביולוגי שונה. פעילותיו של האדם נובעות משכל ומרגש כפי שמדגישים הרמח"ל והרב קוק כאשר במבחן התוצאות- הכל חיובי איתן ומצליח, כאשר הפעולה נובעת מאהבה, כבוד, אמפתיה, סבלנות- חיינו מאינטליגנציה רגשית והיא משפיעה על השכל, היינו החוכמה המוחית שהושפעה מהרגש גורמת לפעולה - חיובית והתוצאה פניי האדם קורנות ומאדימות. מגמרא נפלאה זו יכולים ללמוד מורים והורים רבים, כמה חשוב לקנות חכמה מתוך אהבה, שהרי חכמת אדם תאיר פניו. אז- בידינו שלנו במעשינו.

בעשייתנו שלנו אנו מסוגלים להרבות חכמה בילד ובכל אדם בכל גיל. אין לי ספק שהתנהגות הילד החיובית והערכית נובעת מחכמתו, שהרי ילד מאושר ושמח שבכל עשייתו קיימים "רק" חוויות של הצלחה, הרי פניו מאדימים, אך התוצאה הסופית היא ילד רגוע נחמד ולא... לא... לא... אלים. החכמה היא מתכונת נפלאה למניעת אלימות. הבה נשנס מותניים כדי למצוא כל כתוב וכל מסלול כדי להקנות כמה שיותר חכמה. אנו יודעים שמצווה גוררת מצווה, הקניית חכמה הגורמת לחדוה וגיל ולפנים מאדימות, יוצרת תשתית נוחה כדי לרכוש עוד ועוד חכמה. החכמה מוסיפה חכמה.

החכם יוצר תשתית מוחית איתנה ומבוססת לקליטת חכמה נוספת.

מפרשים רבים מתייחסים לחכמתו של בצלאל בן אורי בבניית המשכן, מדגישים הם כי חכמה ניתנת לחכמים, שהרי מה יעשה פתי עם חכמה שתינתן לו, היינו- עלינו לבנות ילדים בעלי עוצמה של חכמה- כך ירכשו הם חכמה נוספת. מרבי אבהו למדנו בדף היומי, חשיבות החידוש, הלימוד האיכותי.

ככל שנעצב את דמות הילד הגדל במחיצתנו בבית ובביה"ס שיהא פתוח לקליטת חכמה, ככל שנכין קרקע חרושה ומדושנת כך נזכה לפרי בשל ומתוק יותר.

אנו יודעים ששאילת שאלות למשל היא מתכונת לחכמה, אז עלינו לחנך הילד מינקותא לשאול ולשאול כך ירבה חכמה ויצירתיות.

המחקרים מראים על יצירתיות של 80% עד גיל 5. מגיל זה יורדת יצירתיות האדם ל2% בלבד. אנו במעשינו מונעים מהתלמידים- להיות יצירתיים, שהרי היצירתיות היא פונקציה של חכמה מרובה.

ככל שנאפשר לילד- להוציא מן הכוח אל הפועל את הפוטנציאל הטמון בו, הרי הוא יהא יותר יצירתי ויותר חכם.

מהגמרא ומשפע האמירות ביהדות אנו יודעים שאפשר לזהות חכמת האדם- בפניו המאדימות. הפיכת אדם לחכם- תלוי בנו במעשינו שלנו.

היצירתיות היא התחדשות, המחדש כל הזמן פניו מעידות עליו, כי אז הוא רוכש חכמה ומפגין עוצמה אינטלקטואלית. ככל שנדאג לפנים מאדימות כן, נזכה לראות יותר ויותר בעלי פרס נובל מקרב היהודים.





- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה