איש נבון וחכם
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

איש נבון וחכם 

מאת   30/12/2008 |  נצפה 2661 פעמים
יוסף, פותר חלומותיו של פרעה,ממליץ לו אף על דרך להתגבר על שנות הרעב.

"ועתה, ירא פרעה איש נבון וחכם וישיתהו על ארץ מצריים."(בראשית, מ"א,ל"ג). הרש"ר הירש מבהיר היטב מדוע הקדים יוסף "נבון" ל"חכם". בד"כ, החכמה קודמת לבינה. החכם, קולט את היש והמצוי מכיר הוא תכונתם של העצמים. הכל נתון-קיים.על החכם רק לאתר אותם ולהכירם.החכם אינו יוצר אותם, הראיה לתוך.. וההבנה בין... אל תוך הדברים,הבנת דבר מתוך דבר-זו בינה, תבונה. הכשרון לחדור אל תוך העוצמות-להבין תכונתם של הגופים ובהמשך להסיק מסקנות בהתאם לראיה הפנימית, זו פעילות עמוקה של הרוח האנושית.

קשת הנתונים היא החכמה.לדעת מה קורה בלשנות ולהחליט בהתאם-זו תבונה. המושג חכם מופיע בד"כ בלשון פעיל, לעומת התבונה וההתבוננות הפנימית, הניתוח הרעיוני, היצירה מתוך...באה בלשון סביל= נבון.

היינו, ממשיך הרש"ר הירש, הרוצה לקלוט את שניתן לקלוט בטבע ובתורה, הרוצה להכיר תכונות הדברים-הרי הוא זקוק למלוא המרץ הרוחני לריכוז מוחלט של כל כוחות הרוח,כדי להשיג את המציאות האמיתית והנכונה, על האדם להשקיע מלוא עוצמתו כדי להכיר הסביבה, החומרים, העצמים-אינו יכול להסתמך על שמעתי...

השומע השמיעה אינה מושלמת,אולי שמע לחצאין,הבין רק באופן שטחי,ואז,יש חשש שכל מה שהשיג יישמט מלבו מהר.

כנגדו-האדם הנבון בהמשך הדרך, מפעיל את עוצמת התבונה בתהליך הסקת מסקנות, האדם חש כאוצר,היצירתיות בהבחנה, ובהבנות שבין כל מה שמצא כדי להגיע לתוצאה-לתוצר הנכון, אל לו לאדם למהר לקראת אותה פעולה, הוא זקוק לאזהרה, בעת הסקת המסקנות עליו להיות סביל יותר מאשר פעיל. שיקול הדעת להחליט דורש זמן,לכן "הנבון" היא פעולה סבילה איטית יותר, מחושבת.

לא בכדי אמרו חז"ל אם אין דעת אין בינה. היינו האדם צריך ללמוד ולהשקיע זמן רב בלמידה, ברכישת יידע,ללא ידיעה עיונית החכמה הצבורה באדם מלמידה זו-לקויה, אינה מושלמת. כדי שמדען או איש תורה יגיע למסקנה ,לקבוע פסיקה עליו למלא המצבר המוחי בידע רב,בלמידה מתמדת ואינטנסיבית כדי שמכל שקלט יוכל הוא ללמוד דבר מתוך דבר-וליצור המסקנה הנכונה והמיטבית.

ככל שההטמעה של הלמידה מובנית מסודרת ומאורגנת יותר במוח הרי האדם בבואו להחליט הוא יוכל טוב יותר להבחין בין מציאות, אמיתיות לבין מראה עיניים.בלמידה המתמדת רוכשים ניסיון כדי לקבוע בהמשך הדרך, הנתיבים לכיבוש היעדים.

לכן, כמעט תמיד מקדימה חוכמה לבינה, חכם ונבון. במקרה שלנו- בפתרון החלומות של פרעה, ממליץ יוסף לאתר איש נבון וחכם, הקדים הוא את הנבון-מדוע?

כאשר במקרה זה התנאים-הנתונים היו ברורים לכולם,עליהם היה רק לברר,איך...,כיצד....,לכלכל את מעשיהם בנסיבות הקיימות-הנתונות. לכן, לכך היו זקוקים לאיש נבון תחילה.

אם כן, מדוע ההמלצה,לפרעה כוללת איש נבון וחכם, מדוע חכם בהמשך?

תחילה היה צורך באיש נבון, אך בהמשך, כדי לבצע את המסקנות של התבונה יש צורך בחכמה, כאן החכם חשוב מהנבון.לביצוע המעשי של פתרון החלום יש צורך בחכם, החכם יוכל להנחות את כולם לעשות בצורה יעילה ונכונה לאחר ההחלטה נפלה.

יוסף הצדיק מלמדנו דרכים ומתודות נפלאות ומדהימות כדי להעפיל מעלה בעולמנו,כדי להצליח במעשה ידינו,כדי לעלות לרום הפסגה. אנו נוהגים לומר ש-"אין קפיצות דרך בחינוך",כדי להגיע להישגים גבוהים,קיים צורך חיוני בתהליך,בהקניית הרגלים אותם יש להטמיע.כפי שאומר הרמב"ם שהכלי החינוכי הראשון הוא ההרגל. כל תכונה, רעיון,דרך, מתודה מסוימת, שאנו רוצים להשריש בתוכנו,להנחילה לדור הבא,לילדינו,חובה עלינו ללמד וללמד, אך לתרגל כל הזמן במתודות שונות ומגוונות,למידה מתוך חוויה כדי שהבניה תהא מבוססת, מעוגנת בתוכנו.

כאמור, שלב ראשון והכרחי כדי להפוך אדם לנבון,היא החכמה.

קניית חכמה דורשת מאמץ רב, התמדה, אומץ לב, ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי.רכישת ידע היא התשתית לקניית חכמה,חייבים אנו מורים והורים לבנות בסיס איתן,יציב ומרתק של כלים מתודיים לרכישת יידע,להקריא סיפור לכל ילד מקטנות, ללמוד עמו פרקי תורה, ללמדו בע"פ משניות ופתגמים שהרי כל הידע נצבר וקיים בנו.בתפילתנו אנו אומרים "ושמתי את דבריי אלה על לבבכם", היינו- ראוי שכל הלמידה,אמצעי החינוך, יונחו על הלב. החדירה פנימה לתוך הלב תהא בזמנים שונים, כל אחד וייחודיותו. לכל אחד הספיגה של הלמידה האופפת את הלב נעשית בזמן אחר ובגיל אחר.

לא תתכן שום ספיגה לתוך הלב אם אין יידע, חומר מצוי מסביב ללב. כך שהלמידה,רכישת הידע, צריכה להיעשות כל הזמן, בכל גיל. חשוב מאוד להתחיל מקטנות לטפח ילדים חכמים, היינו להחדיר בילד מיידית עם היוולדו למידה. פעמים רבות אנו נתקלים בילדים בעלי שפה עשירה נפלאה. אוצר המילים לא הגיע אליהם מן האוויר.מתברר, שמינקותו דיברו אליו הוריו בשפה עשירה ומרתקת, המילים והמשפטים הנפלאים מונחים על הלב, בהזדמנות הראשונה שניתנת הם חודרים ואז מאפשרים לילד לתרגל ולתרגל כדי שהאוצר הלשוני יקבל משמעות. הדיבור, עוצמתו ואיכותו-תלויים ברכישת הידע, הידע הוא הבסיס האיתן לחכמה.

כפי שציינו, אדם יגיע לפסגות אם תבונתו תהא מושתתת על חכמתו-שנרכשת בעמל רב ובעוצמה משמעותית.

בנו, הורים ומורים תלויים עתידם של הילדים, וככל שנשכיל להבין זאת וליישם הדרך, הרי התוצאות תהיינה מעולות.

פיתוח המצוינות, מיצוי מלוא היכולת של כל ילד תלויים בנו.

לכל ילד פוטנציאל פנימי קיים. הוא לא יוכל להגיע למימוש אם ה"סביבה" הכוללת מורים והורים לא יטפחו שדה חרוש, מדושן ומושקה, כי אז, הזרעים הקטנים יגדלו, יצמחו, יפרחו במלוא כוחם וייתנו הפרי המתוק והעסיסי.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה