מזה שנים ידוע כי ילדים רבים הסובלים מקשיי שפה בגילאי טרום-בית ספר (קשיים בהבעת השפה או בהבנה של השפה), מפגינים קשיי למידה עם הכניסה לבית הספר. קבוצת ילדים זו זכתה לאבחנה הקרויה LLD, Language-Learning Disabilities.
המטלה העיקרית הניצבת בפני ילד המתחיל לבקר בבית הספר, היא רכישה של קריאה וכתיבה. ילד שחווה קשיים ברכישה ובהתפתחות של השפה הדבורה (השפה בה מדברים, ואותה שומעים), נמצא "בסיכון" להופעתם של קשיים ברכישה של השפה הכתובה (השפה אותה כותבים וקוראים).
למעשה, כאשר עוסקים בשפה של ילדי בית ספר, קשה, ואפילו בלתי אפשרי, לנתק ולהפריד את שני התחומים הללו - שפה דבורה ושפה כתובה. הם משפיעים זה על זה באופן משמעותי ועמוק. ילד אשר משתמש בשפה גבוהה ועשירה, בעל אוצר מילים רחב, יודע להשתמש במבנים תחביריים מורכבים, להטות מילים - ברור שיהיה לו קל יותר לקרוא ובעיקר להבין טקסטים כתובים (בהם השפה גבוהה יותר מאשר השפה בה מדברים). לעומתו, ילד אשר שפתו דלה יחסית, שאינו מכיר מילים "גבוהות" וביטויים, מתקשה להבין משפטים ארוכים ומורכבים - יתקשה מאד בהבנת הנקרא. הילד הראשון, בעל השפה העשירה, יהפוך לקורא טוב ומיומן, ייהנה מן הקריאה, וכך יעשיר עוד ועוד את השפה שלו (ילמד מילים חדשות, מטבעות לשון מיוחדים השכיחים בכתב אך פחות נפוצים בעל פה, צורות תחביריות מתקדמות). הילד השני, בעל השפה הדלה, יתקשה בקריאה, ייכשל בהבנת הנקרא, ועשוי להגיע בקלות להימנעות מקריאה. כך, הוא לא ייחשף ולא ילמד את אותם מבנים שפתיים ולשוניים הקיימים בכתב. כנראה שהפער בין שני הילדים הללו רק ילך ויגדל במהלך שנות בית הספר..
ולכן, אצל ילדים לקויי שפה, קיימת חשיבות גדולה למתן טיפול שפתי בגיל הרך, גיל טרום בית ספר. טיפול זה מתמקד כמובן בשפה הדבורה. אולם, עם כניסתם לכיתה א', חשוב לעקוב היטב אחרי התקדמותם של ילדים אלו, ולוודא שהם רוכשים קריאה וכתיבה כנדרש. במידה ולא, חשוב להמשיך בטיפולי שפה, אשר בשלב זה יתמקדו גם בשפה הדבורה וגם בשפה הכתובה. במידת הצורך, יתוגברו הטיפולים ע"י מתן הוראה מתקנת.
קלינאית תקשורת PhD, עוסקת באבחון ובטיפול במגוון רחב של הפרעות שפה, דיבור, תקשורת, קול וגמגום, בקרב ילדים ומבוגרים. מרצה בכירה בחוג להפרעות בתקשורת במרכז האוניברסיטאי אריאל. מרצה ומנחה סדנאות במגוון תחומים.
http://www.michal-icht.ask4.co.il
http://www.michal-icht.ask4.co.il