שיטת החינוך של תנועת הצופים
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

שיטת החינוך של תנועת הצופים 

מאת   10/02/2006 |  נצפה 7697 פעמים
מה זה צופים?

"צופים" היא תנועה עולמית לחינוך עצמי של צעירים. תנועת הצופים מכילה ארגוני צופים
לאומיים בהם פועלים חברי התנועה. חברי התנועה הם החניכים הצעירים אותם הצופיות
מחנכת ומבוגרים הבאים לתרום ולעזור לפיתוח הצופיות בשביל החברים הצעירים.

המטרה

בכל רחבי העולם, חברי הארגון העולמי של תנועת הצופים מאוחדים על-ידי מטרת הצופיות
הכללית: לעודד ולעזור לצעירים לפתח את היכולות הפיזיות, האינטליגנטיות, הרגשיות,
החברתיות והרוחניות כיחידים וכחברים בקהילה ועל-ידי כך לתרום לפיתוח עולם טוב יותר.

העקרונות

בכל מקום בו הם יהיו, חברי התנועה מחויבים לפעול למען עקרונות הצופיות ששואפים גם
לבסיסי קוד האתיקה שמנחים את התנועה ככלל וגם לדרך חיים אישית לכל חבר בתנועה.
העקרונות סובבים סביב המחויבות והעשייה של כל אדם לערכים הרוחניים של החיים, הערכים
המובילים של החברה ולערכים המובילים אותו באופן אישי.

המתודה

כל חברי התנועה מחויבים באותה מידה לדרך בה הצופיות מבקשת לעזור לצעירים להתפתח -
חינוך אישי: החינוך בא מתוך החניך ולא מוכתב לו על-ידי המדריך, המלווה או התנועה
(שיטת ה"משאבה" ולא שיטת ה"משפך" = לשאוב את הערכים והידע מהחניכים ולא לתת להם
אותו כמו בבתי-הספר כיום). המתודה הצופית יוצרת לחניכים סביבת למידה המורכבת ממערכת
של אלמנטים שונים ומבוססת על ההתפתחות הטבעית של צעירים כאשר נלקחים בחשבון מאפייני
ההתפתחות, צרכיהם האישיים ותחומי העניין שלהם בשלבים שונים של התפתחות.

ביחד, המטרה, העקרונות והמתודה יוצרים את תמצית שיטת החינוך הצופית - עליה מבוססת
הצופיות בכל העולם. כדי שהתנועה העולמית תוכל להשיג את המטרות החינוכיות שלה,
התנועה חייבת לספק תנאים גלובליים:

תנועה לאנשים צעירים עם דגש על בני-נוער מתבגרים

הצופיות קיימת למען הצעירים. למרות שהמערכת החינוכית של הצופיות מותאמת במיוחד לגיל
ההתבגרות ההגבלה על גיל מקסימאלי תלויה בגורמים המגדירים מהם "נעורים" מפרספקטיבה
חינוכית בכל תרבות וחברה.

במונחים כלליים, הגבלת הגיל המקסימאלי בדרך-כלל תהיה רמה מסוימת של בגרות בה
הבן-אדם לא זקוק למבנה החינוכי של הצופיות כדי להמשיך את תהליך החינוך העצמי.
הגבול המינימאלי מתאים לרמה מינימאלית של בגרות הדרושה למערכת החינוך הצופית כדי
שתהיה מועילה. לבסוף, הרמות של בגרות יכולות להימדד כיום על-ידי גיל אבל סביר להניח
שיתאימו לאנשים שונים בתקופות שונות בחייהם בסטייה של כמה שנים לכל כיוון.

תנועה לצעירים הנתמכת על-ידי מבוגרים

הצעירים בתנועה נתמכים על-ידי מבוגרים שתפקידם לסייע ולספק את התנאים הדרושים
לפיתוח חברי התנועה הצעירים. כחברים בתנועת נוער של חינוך עצמי וברוח השותפות עם
מבוגרים, הצעירים שותפים לכל ההחלטות של התנועה בדרכים המתאימות לרמת הבגרות שלהם,
למיומנות שלהם ולניסיון, כדי להבטיח את הרלוונטיות של מה שהצופיות מציעה להם.

פתוחה לכולם

החברות בתנועה פתוחה לכל אחד המסכים לדבוק בהצעה החינוכית שלה (המטרה, העקרונות
והמתודה); במילים אחרות, אין הפלייה כנגד אף אחד בגלל דת, גזע, רקע חברתי או מין.

התנדבותית

כל החברים בתנועה, צעירים ומבוגרים, מצטרפים אליה מרצונם החופשי. אין חובה להצטרף
לתנועת הצופים או להישאר חבר בה. צופיות זה לא כמו בית-ספר שבמקומות רבים החינוך בו
הוא חובה בגילאים מסוימים.

כל חבר, צעיר או מבוגר, שבוחר להצטרף נדרש להתחייב באופן אישי לתנועת הצופים. בראש
ובראשונה, התחייבות זו היא כדי לכבד ולפעול לפי הקוד האתי ועקרונות היסוד של
התנועה.

בהסתכלות כלל-עולמית, ההתחייבות הוולונטרית מתרחבת להשגת המטרה החינוכית של
הצופיות, כשכל חבר מתחייב למטרה החינוכית של ארגון הצופים הלאומי אליו הוא משתייך.
לחברים הצעירים ההתחייבות הזו מתייחסת להתפתחות האישית של כל אחד. למבוגרים,
ההתחייבות עוזרת לספק תנאים הדרושים לפיתוח החברים הצעירים.

תנועה בלתי-מפלגתית

תנועת הצופים היא תנועה לא פוליטית, במובן שהיא לא מעורבת במאבק על כוח של מפלגות.
באותו הזמן, מערכת החינוך הצופית שואפת לעזור לצעירים להיות ולהתפתח לאזרחים (כל
אחד כפרט) בעלי אחריות חברתית ופעילים בקהילה. צעירים לא יכולים להיות כאלה בואקום,
מנותקים מהמציאות הפוליטית בעולם בו הם חיים.

הגישה החינוכית של הצופיות היא לעודד צעירים לפתח כוח שיפוט משל עצמם ולקחת תפקיד
פעיל ומשמעותי בחברה במיזוג עם הערכים שהצופיות מסמלת.

תנועה עצמאית

למרות שתנועת הצופים עובדת בשיתוף עם גופים חיצוניים ומקבלת תמיכה מתורמים בכל
העולם, הצופיות, בכל השלבים, עצמאית במובן של להיות חופשי משליטה של אנשים או גופים
חיצוניים.

משלימה מערכות חינוך אחרות

הצופיות היא שיטת חינוך בלתי פורמאלית. במילים אחרות, הצופיות היא לא חלק ממערכות
החינוך הפורמאליות (בית ספר, למשל), או שהיא לא רשמית (כמו חברים, תקשורת) למרות
שהצופים מציעים גישה לחינוך.

הצופיות לא מנסה לשכפל את מה שמציעים בתי-הספר, המשפחה, מוסדות דת, מועדוני פנאי
וכו'. היא מנסה להשלים את מה שהאחרים עושים דרך עזרה למלא פערים שאולי לא קיימים
במקומות אחרים.

מתאימה ורלוונטית לצעירים

הצופיות מבקשת להיות רלוונטית לצעירים במגוון התרבותי במקומות בהם הם גדלים ולהתאים
בהמשכיות את החינוך לצרכים של הצעירים בעולם המשתנה במהירות.

כתנועה, זה אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שלנו: להיות מותאמים באופן מתמשך כדי להיות
יותר רלוונטיים לשאיפות הצעירים ולצרכים שלהם בזמן שנשארים נאמנים למטרה, לעקרונות
ולמתודה.

להיות מסוגל לקבוע מה חיוני וקבוע ומה לא חיוני ולא נחוץ זה לא פשוט לארגוני צופים
חדשים השוקלים את הנושא הזה לראשונה. משימה זו אינה פשוטה גם לארגוני צופים הקיימים
שנים רבות וחלקם כמעט מאה שנה, מלאים בזיכרונות עשירים של "הדרך בה נעשו הדברים מאז
ומעולם".


"הנה כמה דברים שהצופיות היא לא:
- זה לא ארגון צדקה של אנשים בחברה למען ילדים עניים.
- זה לא בית-ספר עם תכנית לימודים קבועה ומתכונת של הישגים.
- זו לא חטיבה של קצינים וטוראים לקדיחת גבריות אצל ילדים וילדות.
- זה לא מופע בו ההצלחה מושגת דרך תשלום בתור תגי הצטיינות, מדליות וכדומה.
כל ההישגים מגיעים בלי הדרכים הללו, באימון הצופי הכל כלול בפנים."
?Aids to Scoutmastership?, באדן-פאוול, 1919
דור פוזנר, בוגר תנועת הצופים ובוגר שנת שירות במרכז הארצי לצופיות.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר תנועת הצופים:
http://www.zofim.org.il/magazin_item.asp?item_id=8471545681
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה