חסמים לרכישה באתרי מסחר אלקטרוני
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

חסמים לרכישה באתרי מסחר אלקטרוני 

מאת   03/08/2008 |  נצפה 2673 פעמים

החשש ממסירת כרטיס אשראי באמצעות טופס מקוון בחנות האינטרנטית זהו ללא ספק החסם העיקרי , שנובע בעיקרו מחוסר ידע של הצרכן הגולש בהגנות הרבות אשר לצידו. א.העברת הפרטים מהטופס המקוון במחשבו של הצרכן אל שרתי האתר נעשית בפרוטקול SSL , אשר מבטיח כי ההעברה היא מוצפנת ולא ניתן לצותת או לדלות בשום אופן מיידע כלשהו בעת העברתו. ניתן לזהות בנקל את סמל המנעול בתחתית הדפדפן המוכיח כי אכן הטופס מוצפן. ב. כדי למנוע שימוש לרעה במספרי כרטיסי אשראי אשר נגנבו משרתים או מהפיצריה השכונתית , חלה כיום חובה על כל אתרי האינטרנט לבקש מהצרכן גם את שלושת ספרות הבטחון המוטבעות בגב הכרטיס הנקראות CVV 2 . ונאסר על הסוחר לשמור ספרות אלו ! הדבר נותן בטחון מלא מפני שימוש לרעה במספרי כרטיסי אשראי אשר יכולים להיות זמינים לעובדי תחנת הדלק, לקופאית בסופר , למוכר בחנות או להאקר אשר פרץ למסד נתונים כלשהו. ג. ההגנה האחרונה והחשובה ביותר היא החוק ונהלי חברות האשראי המתבססים עליו , חוק כרטיסי חיוב , התשנ"ו 1986 , נותן הגנה מלאה לצרכן בפני שימוש לרעה בכרטיסו ומעמיד דווקא את הסוחר במצב בו הוא מסכן את כספו! עפ"י החוק עסקה אינטרנטית כמו גם עסקה טלפונית , היא עסקה במסמך חסר. עסקה בה לא הועבר כרטיס בשפתיים אלקטרוניות , לא הציג הצרכן את הכרטיס בפני הסוחר ולא חתם בפניו. "חויב לקוח לשלם את תמורתה של עסקה במסמך חסר, והודיע למנפיק, תוך שלושים ימים מיום שנמסרה הודעת המנפיק על החיוב שהוא לא ביצע את העסקה או שפרטי המסמך הושלמו שלא בסכום שבו התחייב הלקוח, ישיב לו המנפיק את סכום החיוב בערכו ביום החיוב " (לשון החוק) בפועל הודעת הצרכן לחברת האשראי על התכחשותו לעסקה , תגרום לזיכוי מיידי של חשבון הבנק שלו ולחיוב מיידי של חשבון הבנק של הסוחר במלוא סכום ההתכחשות. לסיכום :שימוש לרעה בכרטיסי אשראי נעשה גם בעולם הפיזי ובהייקפים גדולים יותר משמעותית מהעולם האינטרנטי הוירטואלי ובעולם האינטרנטי קמו לצרכן הגנות רבות יותר! החשש מאי קבלת המוצר כלל או מקבלת מוצר שונה או באיכות ירודה לצרכן יש הגנות טובות באם לא יקבל את המוצר שהזמין או שיקבל מוצר שונה או באיכות ירודה: א.סעיף14 בחוק הגנת הצרכן דן בעסקאות מכר מרחוק וקובע ניתן לבטל עסקה בתוך 14 יום מיום קבלת המוצר. במקרה של ביטול עקב פגם או אי התאמה בין המוצר או השרות לפרטים שנמסרו לצרכן יחזיר הסוחר לצרכן את כספו בתוך 14 יום מיום קבלת הודעת הביטול. ב. גם במקרה בו לא התקבל המוצר כלל ניתן לבטל את החיוב בחברת האשראי בגין כשלון תמורה. לסיכום :כאשר רוכשים בחנות פיזית ההגנות מאי קבלת המוצר כלל או מקבלת מוצר שונה או באיכות ירודה העומדות לצרכן נחותות מאשר בעסקת מכר מרחוק. מועדי האספקה מול האלטרנטיבה זהו לדעתי חסם אשר רק אתרי מסחר אלקטרוני אמינים וזריזים יוכלו להתמודד איתו. הצרכן ישקול אם לרכוש את המוצר באתר או לרוץ לחנות הקרובה למשש לשלם ולקחת. גם למחיר המוזל לכאורה באתר לא יהיה יתרון אם יסכים הצרכן לשלם מעט יותר או לדרוש מהמוכר להשוות את המחיר למחיר באתר. זמן = כסף הצרכן הנבון אשר ירכוש באתר אמין אשר יספק את הרכישה תוך יום אחד או תוך שעות בודדות , ילמד להעריך את היתרונות הרבים ברכישה בחנות האינטרנטית , את היות החנות האינטרנטית פתוחה 24 שעות ביממה , את היכולת לרכוש בנחת ולא תחת לחץ של איש מכירות , את היכולת לעיין בהזמנות קודמות , את היכולת להשוות מוצרים ומחירים בקלות בחנות האינטרנטית  ובחנויות אינטרנטיות אחרות. לסיכום :ככל שישכילו בעלי האתרים לתת מיידע מקיף ואמין על המוצר , לספקו במהירות ובזמן המובטח כך יחזרו הקונים וירכשו באותו האתר ואף ימליצו עליו בפני מכריהם.

הכותב משמש כיועץ תוכנה ויועץ לאתרי מסחר אלקטרוני , פעיל בתחום כ 14 שנה ,ממייסדי אתר האינטרנט "משרדיה" , היה פעיל בוועדות באיגוד לשכות המסחר ובמכון התקנים הישראלי ועסק רבות בקידום המסחר האלקטרוני בהייבטים צרכניים.
מומחה באיפיון של מערכות מסחר אלקטרוני,מערכות ניהול עסקי ERP ומערכות לניהול קשרי לקוחות CRM. הטמעתן בארגונים, התמשקות בין מערכות תוכנה, ניהול פרסום, שיווק ומאגרי לקוחות.
http://www.ezn.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה