מחוננים במערכת החינוך - תהליך האיתור ומסגרות הלימוד
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

מחוננים במערכת החינוך - תהליך האיתור ומסגרות הלימוד 

מאת   05/10/2016 |  נצפה 1819 פעמים

מיד לאחר חגי תשרי נבחנים תלמידי כיתות ב' בכל הארץ בבחינות השלב הראשון בתהליך המיון לאיתור ילדים מחוננים. במאמר זה אסביר על התהליך ואנמק מדוע חשוב להכין את הילדים לבחינות אלו.

 משרד החינוך אחראי על תהליך המיון בעזרת מכון הנרייתה סאלד. המבחנים נערכים לתלמידי כיתות ב' (בחלק קטן מהערים - כיתות ג'), והם מתנהלים בשני שלבים:

אנחנו מכירים את הילד שלנו, יודעים שיכולותיו השכליות גבוהות מהממוצע, ברור לנו שהוא חכם יותר מילדים אחרים ואין לנו ספק שהוא מחונן. אז מדוע הוא צריך להתכונן לבחינה שמטרתה לזהות את היכולות האלו בדיוק?

התשובה פשוטה מאד: זה ממש לא מה שבודקת הבחינה. ויותר מכך, סיכויו של מי שהתכונן להתקבל גדלים משמעותית לעומת ילד עם יכולות דומות שלא התכונן.

הבעיה היא שהבחינה לא משקפת רק את היכולות השכליות. צורת הבחינה גורמת לכך שילדים רבים לא מצליחים להביא את היכולות שלהם לידי ביטוי. ילדים שהתנסו בבחינות דומות וילדים שהודרכו איך להתנהל בבחינה מקבלים ציון גבוה יותר מילדים שלא וכיום יותר ויותר ילדים עוברים הכנה כלשהיא לפני הבחינה. בסופו של תהליך מתקבלת תוצאה סטטיסטית: מספר המקומות מוגבל ומשרד החינוך קובע רף שרירותי של מספר ילדים בכל אזור שיוגדרו כמחוננים ויוכלו ליהנות מתוכניות ההעשרה. לכן לא מספיק להיות מחונן, לא מספיק להצליח בבחינה, צריך להצטיין ולקבל ציון גבוה יותר מילדים אחרים.

הכנה ודוגמאות למבחני איתור מחוננים ומצטיינים: www.mehunan.com המבדק - הערכת התאמה וסיכויי מעבר של מבחני איתור המחוננים בכיתה ב: www.מחונן.com

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה