ניהול משברים - Do it yourself
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

ניהול משברים - Do it yourself 

מאת   19/09/2016 |  נצפה 1433 פעמים

לפני קרוב לעשור סימנו את העשור הנוכחי כעידן ניהול המשברים. המשמעות של זה שיהיו יותר משברים עם חשיפה גוברת לציבור ועם צורך מקצועי יותר לנהל את המשברים באפקטיביות. השבועות האחרונים רק ממחישים לנו זאת.

עם פרוץ משבר אנחנו נתקלים לא פעם בדילמה כמעט גנרית. האם לקחת יועץ לניהול משברים - הכי טוב שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו, או לוותר על ניהול משברים מקצועי ולעשות זאת בעצמנו. על פי רוב, לאור מגוון סיבות מובנות, הכוחות הפועלים מושכים אנשים דווקא לאלטרנטיבה השנייה. במונחי זמן, משאבים, הבנה של אופי העסק, אופי המשבר וכו?.

אך בבחירה בין לא לעשות כלום לבין לקחת את המומחה הגדול בעולם לניהול משברים ישנה אפשרות ביניים - להסתמך על מקורות עצמיים מבלי לוותר על מקצועיות. ברור לכולם שבויתור על ניהול משברים מקצועי המחיר, בוודאי התוצאתי, עלול להיות רב יותר, אך ההדחקה, הדחיינות והחשש לפעמים גוברים על תהליך קבלת ההחלטות. תחום ניהול המשברים משקף רצף מסוים ויש מקרים בהם בעזרת ערכת "עשה זאת בעצמך" ניתן לדאוג לעסק שלך ברמה מספקת. אין זה אומר שישנם מקרים בהם יש להעזר בייעוץ או במומחה חיצוני לניהול משברים. עם זאת, כפי שטענתי בעבר, על כל ארגון ליצור לעצמו צוות פנימי, המורכב ממספר אנשי מקצוע בכדי להתמודד עם המשבר. אין תחליף לצוות פנימי שמכיר את האתגרים והייחודיות של הארגון ככזה שיוביל את חזית ניהול המשבר.

במרבית המשברים, שעקבנו אחריהם בשנה האחרונה (כיל, עברונה, חברת חשמל, HOT ויוניליוור) עולה השאלה - כמעט באופן קבוע - האם בארגונים אלה קיים אחראי ניהול משברים? האם הצעדים שננקטו היו שקולים ומחושבים, או שנשלפו מהמותן? התחושה הכללית היא שלא - אין פעולה על פי נוהל, אין תהליך מסודר של שיתוף עובדים, שיתוף לקוחות ושיתוף ציבור , ולעיתים תרבות ה?סמוך? וה?יהיה בסדר? שולטת. הודעות סותרות לתקשורת, הכחשות ואפילו שקרים מקטינים את יכולת ההכלה והתמרון של המשבר.

הדעה המקצועית הרווחת היא שככל שארגונים משכילים להכשיר פונקציות בכירות שאחראיות על ניהול משברים (בפועל או בפוטנציה) מכינים תוכניות הערכות מצד אחד והמשכיות עסקית מצד שני, היכולת של הארגון לנהל את המשבר משתפרת, הנזק קטן והפגיעה במיצוב לטווח ארוך פוחתת. על פי המידע הנוכחי, קשה להבין שמשבר יוניליוור נוהל על בסיס עבודת מטה מקצועית ותוכנית הערכות.

זהו אינו סוד, שככל שהערוץ המניעתי שאחראי על מניעה של משברים בארגון עשיר ומבוסס יותר כך הצורך בערוץ ההתערבותי קטן. לכן, במידה ואתם מבקשים להתמקצע בניהול עצמי של משברים ורואים זאת כחלק בלתי נפרד ממשימות הניהול השותפות של הארגון, להלן מספר צעדים שיסייעו בהתמודדות עם המשבר הבא  -

לסיכום, כאמור, ככל שהערוץ המניעתי בארגון חזק יותר, ושיש בו אנשים שמבינים בניהול משברים גם ברמת התיאוריות השונות וגם ברמת היישום בארגון הספציפים, הצורך בערוץ ההתערבותי יורד. לא רק שההכנה מונעת משברים ומקטינה את הסיכוי שייפרצו, היא מאפשרת לארגונים לחוות אותם בצורה שונה לחלוטין לעומת מצבים בהם אין לארגונים צוותים לניהול משברים. ההשקעה בערוץ המניעתי בניהול משברים היא עם כן חשובה כפליים ותחרוץ גורלות של ארגונים רבים כאשר יגיעו להתמודדות עם משבר.

עו"ד ארז הינו מומחה Critical - ניהול קונפליקטים עסקיים, משא ומתן וניהול משברים.  מראשוני תחום הגישור, הקים בשנת 2004-5 את NegoPro - מומחים בניהול משא ומתן www.negopro.biz noy@negopro.biz

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה