שיתוף ידע בין דורי הפוך מגמה
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

שיתוף ידע בין דורי הפוך מגמה 

מאת   05/01/2016 |  נצפה 1732 פעמים

שיתוף ידע בין דורי הפוך מגמה -עזי י גרסטנר

בעבודתי רבת השנים בייעוץ  עסקי לעסקים משפחתיים ובמסגרת לימודי בתחום מדעי המידע אני מזהה תופעה חדשה, במסלול ארגון, שיתוף והעברת הידע האישי בין דור המייסדים ודור ההמשך בעסק.

רבים מהעסקים הקטנים והבינוניים הוקמו ע"י בעלי מקצוע ויזמים שהיו "טובים" במקצועם ,אך רובם חסרי ידע וכישורי ניהול.

דור זה של בעלי עסקים ניהלו את עסקיהם בשיטות מיושנות ורבים מהם לא הצליחו "להתחבר" לעולם המחשוב ששיפר את יכולות העסקים לנהל ולקבל החלטות מושכלות על בסיס מידע עדכני של מרכיבי העסק: מלאי, עלויות, תפוקות, שכ"ע , מכירות ,ניהול פיננסי,תזרים מזומנים ועוד.

רוב המרכיבים הנ"ל "חושבו" בצורה ידנית על ידי המנהלים "המתקדמים" ורבים אחרים עסקו ב"ניירת" רק כמתחייב לפי תקנות מס הכנסה ודרישות רואי החשבון שלהם.

יכולנו לזהות מודלים רבים של "ניהול מידע אישי" אצל דור המייסדים אך המשותף לכולם ש"מידע אישי" זה קיים ו/או מנוהל ומוכר רק לאדם שמנהל אותו ויכולת שיתופו לא קיימת או מוגבלת ביותר.

מבלי להוריד במאומה מיכולת המייסדים ו"הידע הסמוי" שצברו שעזר להם לנווט את העסק לפי "תחושות" (ולא מספרים מוחלטים) נוהלו רבים מהעסקים הנ"ל בשיטת ה"סמוך" הנשענת על תחושותיו וניסיונו המצטבר של מייסד העסק.

שינוי דרמטי התחולל ומתחולל עם כניסת דור ההמשך לעסק המשפחתי ויכולתם ה"כמעט טבעית "להתמודד עם מה שהעניק המחשוב ,תוכנות הניהול  והרשת למידע ולידע לקדום העסקים וליכולת קבלת ההחלטות ששיפרה את ביצועי העסקים ואפשרה לרובם להתמודד עם תופעות השוק הדינמי (המשתנה חדשות לבקרים) .

אם בעבר דרך העברת הידע בעסק המשפחתי הבין דורי הייתה בצרוף בני דור ההמשך לעבודה בעסק ולווי המייסד בעיסוקיו ,בהרבה עסקים התהפכה המגמה כך ש"דור ההמשך" עזר למייסד, בעזרת טכנולוגית המחשוב ואספקת נתוני "זמן אמת" לטייב את ה"ידע הסמוי" שלו תוך שילובו בנתונים רבים בפילוחים שונים המאפשרים קבלת החלטות ושיפור ביצועים.

העובדה שדור המייסדים "לוקה " בחוסר אוריינות מחשבית מקבלת תפנית קלה בתהליך המתואר כאן בכך שבתהליך איטי לומדים המייסדים לקרוא ולסמוך על פלט המחשב (שלעתים נוגד ל"תחושתם") וליישר קו של ביסוס נתוני הניהול וקבלת ההחלטות על בסיס מידע וידע מהימן.

החוכמה בתהליך האמור והסיכוי להצלחתו היא ההכרה ההדדית של כל הנוגעים בדבר שהם עוסקים "בתהליך" שלוקח את הזמן שלו ואין פתרונות קסם.

שילוב שיפור הטכנולוגיה בצרוף הידע ה"סמוי" של המייסד  יכול להיות שילוב מנצח, המשפר ללא ספק את אווירת השיתוף והיכולת של המשתתפים בתהליך לשפר את עבודתם המשותפת.

בשלב ראשון מתחיל תהליך של שינוי תרבות ארגונית המתבסס על נתונים מוצקים ומגמות ולא על תחושות כאמור.

יכולות שיתוף קבצים ותוכנות ניהול "ענן" מאפשרות לכלל המנהלים לקיים ניהול משתף בזמן אמת והקטנה משמעותית של "שיחות סרק" לבירור נתונים ,דבר המאפשר לבעלי התפקידים בארגון לפנות יותר זמן למיקוד בתחום אחריותם.

עזי. י. גרסטנר יועץ ניהול וייזום פרוייקטים  יעוץ לחברות משפחתיות ושותפויות קטנות ובינוניות בתחום מיזוגים, מיסוד הניהול, הכולל הקמת והפעלת הנהלות ברמות השונות

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה