ניהול שיעור פרטני - זיהוי מוקשים ועצות כיצד לפרקם
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

ניהול שיעור פרטני - זיהוי מוקשים ועצות כיצד לפרקם 

מאת   12/10/2015 |  נצפה 2314 פעמים

ישנן דרכים רבות להצליח בשיעורים הפרטניים אך מנגד גם להקשות את חייהם של התלמידים בשיעורים אלה, וכמובן – גם את חייו של המורה, מצידם.

בין המוקשים לניהול נכון של השיעורים הפרטניים ניתן למנות את הבאים:

מוקשים אלה ונוספים עלולים להיות מדכאי למידה, שפוגעים בקשרים שבין המורה לתלמידיו ובמוטיבציה שלהם להצליח. חלקם אינם אופייניים דווקא לשיעורים פרטניים, אלא ללמידה באשר היא.

להלן מספר עצות להימנע ממכשלות אלה, ולמצות את יכולתם של התלמידים ללמוד:

עד כאן לגבי מצבים שנוצרים בשיעור, ודרכים להתגבר עליהם. עם זאת, יכול המורה לעשות הרבה לפני שנוצרים מצבים מעין אלה, כדי למנוע את הופעתם מלכתחילה. להלן כמה עצות:

v     יחסי קרבה בין המורה לתלמידיו. בשנים האחרונות מתפרסמים יותר ויותר מחקרים על התועלות המיידיות והמשניות של יחסי קרבה שנוצרים בין המורה לתלמידיו. אין מדובר ביחסים חבריים של ממש, שהרי המורה איננו בן-גילם של התלמידים, אלא ביחסים חמים ואמפטיים מצידו, המביאים אותם להימשך לשיעוריו. הול והול[1] מפרטים באלו תחומים תבוא קרבה בריאה לידי ביטוי: גילוי עניין באשר קורה לתלמידים ואשר מעניין אותם; יצירת מטרות לימודיות ברורות; התנהגות חיובית ואסרטיבית, המהווה מוקד לדוגמה אישית. מרזאנו, מרזאנו ופיקרינג[2] פרסמו מטה-אנליסיס בנושא זה, המקיף למעלה ממאה מחקרים שונים. מניתוח המחקרים עולה כי באותן כיתות בהן קיימים יחסי קרבה בין המורה לתלמידיו, פוחתות ב- 31% הפרעות בשיעורים  וכן העברות על תקנות ביה"ס.

v     יצירת עניין אצל התלמידים: על המורה לתכנן מראש משחק או משימה שיחייבו את התלמידים לחפש, לבדוק ולהתאמץ. הבאת נושאים מן המוכן תמיד תהיה פחות מסקרנת ממציאת פתרונות לאתגרים המוצעים לתלמידים.

v     גיוון הלמידה: כדי לא ללמד באופן שגרתי מדי, מומלץ להשתמש בכלים מגוונים בהוראה. להלן כמה מהם, בהתבסס על ג'ונס[3] ואחרים:

שימוש באפשרויות שהועלו במאמר זה עשוי לשפר את הקשר בין המורה לתלמידיו, לחזק את זיקתם ללמידה ולמנוע זריית מוקשים בהוראה הפרטנית. בהצלחה.

 

מקורות:

Hall, P. S., & Hall, N. D. (2003). "Building relationships with challenging children". Educational Leadership, 61, 1, 60-63.

Jones, R W.  (2007)."Learning and teaching in small groups: characteristics, benefits, problems and approaches". Anaesthesia and Intensive Care, 35, 4, 587-92.

Marzano, R. J., Marzano, J. S., & Pickering, D. J. (2003). Classroom management that works. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.


[1] Hall & Hall (2003)  .

[2] . Marzano, Marzano, and Pickering (2003)

[3] . Jones (2007)

איש חינוך, המנחה מזה שנים השתלמויות בנושאי חינוך לחדרי מורים. מחבר הספר "אקלים בית הספר: מציאות וחזון" (ב"ש: הוצ' מכללת קיי והמרכז הארצי לפיתוח מקצועי של עו"ה, 2007).


 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה