איך מתגברים על משברים ? טיפ בשלושה שלבים
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

איך מתגברים על משברים ? טיפ בשלושה שלבים 

מאת   28/06/2015 |  נצפה 1701 פעמים

איך מתגברים על משברים ? טיפ בשלושה שלבים

מה עושים כאשר השלווה וסדר החיים היומיומי מופר?  החיים היו רגועים וזורמים פחות או יותר עד לנקודה בה הדברים החלו להשתנות, ומגיע שלב של משברים מסוגים שונים , אחד מהם, או יותר , או כמה יחד  כגון:

מה עושים כאשר אנחנו מרגישים חסרי אונים מול תעתועי הגורל ומול מציאות חדשה ואכזרית ? מהן כללי המשחק החדשים שאינם מוכרים וברורים לנו ? היכן ההתחלה ?

אחד המודלים שפותחו מתוך מודלים רחבים יותר הוא מודל "שלושת הצלעות" . מודל זה יוצר צלעות הגנה מסביב על מנת לשמר את האדם בפני גל אירועים הבא מולו. החיפוש במקורות היהודיים מראה שמכל המבנים הגאומטריים המשולש הוא המבנה החזק ביותר ובעל כוחות העל.

ביהדות הסימן המובהק למשולש הוא מגן דוד.

סמל זה מורכב משני משולשים הפוכים, אשר מכוונים את האנרגייה הקוסמית בצורה מאוזנת בין העולם שלמטה לביו העולם שלמעלה . שילוב כזה של כוחות יוצר משולשים נוספים במעטפת מסביב לשטח הפנימי המוגן מכל הצדדים.

אזי מהו מודל שלושת הצלעות להגנה ?

בעולם ההתפתחות האישית ו NLP נעשה שימוש רב במודל שפותח ע"י רוברט דילטס .

דילטס המציא מודל של שש רמות לוגיות של שינוי המתאימות ללטיפול והבנה עבור אנשים פרטיים, קבוצות וארגונים , המהווה כלי לפתוח מודלים חדשים לביצוע והבנת השינוי הנדרש בתהליך : 

רמת הייעוד / תכלית , רמת הזהות , רמת ערכים ואמונות , רמת כישורים ומיומנות , רמת התנהגות ורמת הסביבה . כאשר הכיוון לפעולה הוא דואלי דהיינו מלמעלה למטה או מלמטה כלפי מעלה.

בכל רמה ישנה התנגדות לשינוי, ולכן יש צורך לעבור את כל הרמות עד הגבוהה ביותר רמת הזהות, על מנת להטמיע שינוי רצוי, לפיכך שינוי שמתבצע באחד הרמות התחתונות מבלי להשלים השינוי עד לרמת הזהות , לא יחזיק זמן רב והמערכת תשאף לחזור למצהבה הקודם .

השאלה - האם ניתן לקחת מיני מודל של דילטס ולבנות את מודל שלושת הצלעות ? ואם-כן, מהן שלושת הרמות החשובות להגנה ? 

הגבוהה ביותר - זהות עצמית.

כיצד אנו תופסים את עצמינו ? מהן התפקידים שאנו ממלאים בחיים ? מה הייעוד שלנו ? אם תפיסת הייעוד שלנו חיובית כלפי עצמינו אזי, נראה את עצמינו במגוון רחב של סיטואציות בחיים בהיבט החיובי שבהן כגון : אני אדם נפלא, בעל חם ואוהב , איש משפחה מסור , חבר טוב , אומן מוצלח , איש עסקים ישר ומצליח , ועוד . אני אישה נפלאה, אמא אוהבת ומסורה למשפחתה, ציירת מוכשרת, מנגנת על פסנתר כמנגינה שבלב, כל תפקיד שנעשה הוא חלק מזהותנו.

ידועה האימרה שהשלם גדול מסך חלקיו, הדבר בא לידי ביטוי בפסיכולוגיה הפנימית של האדם אף בעוצמות גבוהות ביותר . אנחנו תמיד הרבה יותר מכל סך  התפקידים והמשימות שלנו כי השלם הוא גדול מסך חלקיו . אם נחייה תוך מודעות עצמית, ונבין כי כל נשמה ירדה לעולם לעשות עבודה מסויימת, ולהגיע להתפתחות שלה, אזי נראה את החיים כמלאי תכלית ולא חיים אקראיים.

נרגיל עצמנו לשאול - מהי השליחות שלנו בעולם ? מה באנו לתת לאחרים ? מה הייעוד שלי בעולם ?

מכאן, הדחף ליצור זהות עצמית תהיה חזקה ואייתנה גם בעיתות משבר ותשמור על זהותנו במצבים אלו.

הרמה השנייה ? ביטחון עצמי.

הביטחון העצמי שלנו נובע מתחושת המסוגלות ומיומנות שאנחנו יודעים לעשות משהו ספציפי לדוגמא לרכב על אופניים, מאחר ובילדותנו תירגלנו מספיק פעמים רכיבת אופניים, אזי הרכיבה היא פעולה טבעית של הגוף. אזי בעיתות משבר - כגון לאחר תאונה קלה/קשה , פציעה בפעולה צבאית הגבלת תנועה, שבירת גפיים וכדומה, האדם הנפגע עליו לתרגל מחדש את גופו ומוחו ברכיבת אופניים, ע"מ להחזיר את הביטחון לאברי הגוף תוך כדי תנועה . ישנם מצבים שמדובר אף בפעולות הבסיסיות ביותר, לקום לשבת, ללכת , לאכול ועל זו הדרך.

כיצד הביטחון העצמי משפיע על מרכיב ההגנה - באופן בו אנו תופסים את עצמינו ביחס לביטחון העצמי. אם יש ביטחון עצמי חזק, נוכל בנקל להתגבר על כל משבר המגיע בדרך, ולהבין כי כל משבר בא לחזק אותנו בהמשך הדרך. נוכל למצוא את היתרון שבחיסרון בעת המשבר.

הרמה השלישית ? הערכה עצמית.

האם שטר כסף מאבד מערכו כאשר דורכים עליו? התשובה היא ? לא! כי עדיין אפשר לפרוס אותו מחדש ולקבל אותה תמורה. האם אנחנו  מאבדים ערך כאשר החיים דורכים עלינו? התשובה תלויה בנו. מדוע אם-כן, התשובה לא חד משמעית. כאשר דורכים על מישהו או מישהי ובפרט לאורך זמן, נוצר שבר ברמת הביטחון העצמי. הדבר ידוע בקרב נשים שסבלו מחיי נישואין קשים, עם אלימות מילולית ולעיתים פיזית , וכן ידוע הדבר בקרב ילדים הגדלים בסביבה אלימה מילולית ופיזית, סופגים עלבונות וכדומה, שהדבר הראשון הבולט כלפי חוץ הוא חוסר הערכה עצמית של האדם את עצמו.

כמו כן, אם נדע לסלוח לעצמנו על טעויות העבר, ולהבין שאנו אחראים על חיינו מבלי לשפוט את עצמינו ולהאשים את האחרים או את עצמינו ולהפגין חמלה עצמית נוכל  גם לקבל את עצמנו כבני אדם בשר ודם בדיוק כמו שאר האנשים. אם אני מעריך את עצמי, אני ראוי לאהבה, אני ראוי להערכה , אני ראוי בכל תחום חיובי לחיי .  

מתי משתמשים במשולש ההגנה ?

כאשר מגיע מטופל לקבלת סיוע בעת משבר מכל סוג והינך מזהה כי אחד מהשלושה או שלושת המרכיבים גם יחד ספגו מהלומה בחיו של המטופל, זה העת להתחיל לבנות את משולש ההגנה העצמית. באמצעות כלי נל"פ ובפרט באמצעות הדמיון המודרך נתחיל להניע את התהליך . השלב הראשון - נחזק את הביטחון העצמי . השלב השני - הערכה עצמית והשלב השלישי הגבוהה -  זהות עצמית.

 

אשמח לשמוע מכם,

אבי

 

אבי ארזי, מאסטר ב NLP ודמיון מודרך,

בקרו באתר http://www.nlpdrive.co.il/

אימון והנחייה אישית להשגת תוצאות בתחומים : זוגיות, גירושין, ילדים,

פחדים ופוביות , דייאטה ואמונות מגבילות, שינוי קריירה ועוד.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה