הפרעת קשב וריכוז מהי?
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

הפרעת קשב וריכוז מהי? 

מאת   15/06/2015 |  נצפה 2545 פעמים

הפרעת קשב וריכוז מהי?

"על מנת להצליח, יש להתמקד בטווח הארוך" / אנטוני רובינס

אפשר לדמות את הפרעת הקשב והריכוז ל- תמנון, כמו שהתמנון שולח זרועות, כך גם הפרעת הקשב והריכוז שולחת זרועות למישורים ורבדים רבים של החיים. הקשיים הרבים באים לידי ביטוי בהקשרים לימודיים, רגשיים, התנהגותיים, חברתיים ועוד.

ה – DSM (ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי), מבחין בין הפרעת קשב וריכוז ללא היפראקטיביות – ADD, לבין הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות – ADHD. הסימפטומים של ההפרעה ע"פ ה – DSM הם:

הסימפטומים הקשורים להיפר אקטיביות:

סימנים הקשורים לאימפולסיביות:

האבחנה של ה – DSM גורסת שצריכים להיות 6 סימפטומים לפחות אשר מתקיימים חצי שנה ואותם סימפטומים גורמים לבעיות בשתי מסגרות לפחות (בי"ס, בית, עבודה וכדומה).

שני המקורות העיקריים לקושי בקשב וריכוז הם:

1. מקור רגשי

2. מקור נוירולוגי.

1.המקור הרגשי כולל קשיים כמו:

דימוי עצמי נמוך – כשהילד מנותק מהיכולות והכוחות שלו והוא אינו מאמין שהוא מסוגל להצליח, הוא חושב על עצמו שאיננו שווה...

בעיות התנהגות – לילד יש קושי בקבלת מרות, אינו מסתדר עם דמויות סמכות (הורה, מורה) הילד חסר גבולות, פעמים רבות מצטרף לחבורת ילדים שליליים, לעתים התנהגותו אלימה בתוך המשפחה ומחוץ למשפחה. שתיית אלכוהול ושימוש בסמים ותתכן גם "החלקה" לעולם הפשע.

קשיים חברתיים – הילד מבלה את רוב זמנו בבית, ללא חברים. בבי"ס הוא מוצא את עצמו בודד ומבודד. כשהוא בחברה, לרוב הוא לא מקבל את כללי המשחק. רב הרבה עם החברים. לפעמים חבריו לועגים ומעליבים אותו.

חוסר יציבות רגשית – הילד חווה התפרצויות כעס רבות. שינויים קיצוניים במצב הרוח. קשה לו לקבל ולהסתגל לשינויים. הוא נעלב ונפגע בקלות.

פחד, חרדה וטראומה – מחקרים מראים ש כ – 25% מבין הילדים עם קושי בקשב וריכוז וכ- 50% מהבוגרים סובלים מהפרעת חרדה כלשהי.

הערכה עצמית נמוכה – הילד משווה את עצמו לחבריו, לאחיו, מכריו ומרגיש תמיד נחות מהם. שהם תלמידים יותר טובים. חברים יותר טובים, אהובים יותר ובכלל שווים יותר.

דחיינות – אצל הילד הדחיין שומעים לרוב את המשפטים: "לא עכשיו... אחר כך... מחר... עוד מעט... אחרי הטלביזיה, מחשב .... דוחה כל דבר עד לרגע האחרון.

חרדת מבחנים – הילד לחוץ מאד לפני כל בחינה, קשה לו להתרכז בבחינה עצמה. הוא התכונן ויודע את החומר אולם נכשל כל פעם.

אלו הם הסימפטומים הרגשיים ,שמתחבאים" בתוך הקושי בקשב ובריכוז. הקשיים הרגשיים הם מאד קריטיים, כל עוד הם קיימים, קשה מאד להיות קשוב ומרוכז.

2.המקור הנוירולוגי:

המוח הוא מערכת כימית חשמלית, להבדיל ממערכת חשמלית רגילה המוח פועל על תדרים. לצורך למידה וקשב המוח ישתמש בתדר גבוה – גלי בתא ( 13 –35 פולסים בשנייה )

במצב של רגיעה השימוש הוא בתדר נמוך יותר – גלי אלפא (8 – 13       "        "    )

לצורך שינה, משתמש המוח בגלים יותר נמוכים – גלי תטא (4 – 8          "          "  )

מה קורה כשיש קושי בקשב ובריכוז? יש מיעוט בגלים בעלי תדר גבוה, גלי ביתא המשמשים ללמידה וקשב, ויש עלייה בגלים בעלי תדר נמוך יותר, גלי אלפא המשמשים לרגיעה. אותם הילדים חסרי השקט, שמתנועעים ומפטפטים כל הזמן (המכונים היפראקטיביים), מנסים בדרך אינטואיטיבית מתוך תחושה פנימית להעלות את התדר במוח לתדר גבוה יותר שיאפשר להם ריכוז.

בהרבה מקרים השורש לקושי הנוירולוגי בקשב וריכוז הוא חוסר השלמת ההתפתחות התנועתית, כלומר חוסר בשלות של המוח ולא באמת לקות אורגנית. ידוע שהמוח הוא גמיש והוא ממשיך להתפתח בעזרת תנועה. מחקרים חדשים מראים שחלק גדול של המוח נכנס לפעולה בזמן פעילות פיזית הרבה יותר מאשר בזמן ישיבה ללא מעש.

אפשר לעזור למוח להתפתח, להעלות ולהוריד תדרים, לווסת ביניהם. אפשר גם לעורר את המוח כשהוא עייף, וכל זה בעזרת תנועה. תנועה שמותאמת ועונה על הצרכים הספציפיים של כל אחד ואחד. תנועה שעוצבה במיוחד כדי להגביר את הקשב והריכוז ולהפעיל את מגוון התפקודים הקוגניטיביים.

 

 

יפה בן זאב מומחית לטיפול בילדים ונוער מאותגרי קשב וריכוז


מטפלת ויועצת לבעלי רגישות גבוהה   


 www.yaffabenzeev.com אתר -    

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה