זיפות גגות
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

זיפות גגות 

מאת   13/11/2005 |  נצפה 11479 פעמים
שיטת זיפות הגגות הולכת ונעלמת מארצנו בעשור האחרון ובמקומה נכנסה לשוק שיטת האיטום עם היריעות הביטומניות.

למרות שאיטום גגות ביריעות ביטומניות הנו עדיף על פני זיפות - עדיין ניתן בהחלט לבצע איטום טוב באמצעות זפת חם, בתנאי שהעבודה מתבצעת באופן תיקני ומדוקדק.

לאמר את האמת, מי שאשם ב"ירידת קרנה של הזפת" איננה הזפת אלא הזפתים....

זיפות טוב בליווי הלבנה טובה של הגג יכול להחזיק הרבה שנים ללא שום בעיה.

קיימים בשוק 3 שיטות מקובלות לאיטום גגות בזפת חם:

1. זיפות בשכבה אחת + הלבנה.

2. זיפות בשתי שכבות עם יריעות פיברגלס בין השכבות + הלבנה כנ"ל.

3. זיפות בשתי שכבות עם רשת אינטרגלס בין השכבות + הלבנה כנ"ל.

בכל המקרים יש לזפת את הגג בזפת תיקנית לגגות מסוג 75/25.

להלן מפרט טכני לבצוע עבודות הזיפות:

1. נקיון יסודי של הגג מאבק , חול ולכלוך.

יש להקפיד על נקיון ממש טוב במיוחד במקומות אשר בהם היו מים-עומדים (שלוליות אשר צברו אבק). בדרך כלל מצטבר אבק רב במקומות אלו ובמיוחד מתחת לקולטים של דודי השמש. נקיון "מהיר" באמצעות מטאטא כביש איננו מספק. יש לוודא נקיון עם מברשת בעלת שער דק עד לרמה בה לא ישאר אבק כלל.

2. מריחת שכבת יסוד.

לצורך הצמדות טובה של הזפת אל הגג (אל הזפת והסיד הישן או אל מצע הבטון במקרה של גג חדש), יש למרוח שכבת קישור/יסוד מסוג "פלינקוט". הפלינקוט הנו חומר ביטומני אשר מדולל במיים ולאחר מכן נמרח על הגג באמצעות מטאטא כביש. יש להמתין מספר שעות לייבוש הפלינקוט ועדיף לבצע שכבה זו יום לפני הזיפות ולוודא שלא קיימות שלוליות ועודפים של חומר על פני הגג משום שאלו ישארו רטובים ולא יאפשרו לזפת להדבק אל הגג.

3. בצוע תיקונים מקומיים.

סדקים , קרעים ופתחים שונים יש לאטום לפני בצוע הזיפות. האיטום מתבצע באמצעות שתי שכבות של זפת חמה ורצועות יוטה בין השכבות.

4. זיפות הרולקות.

הרולקות הנן כל נקודות החיבור בין הרצפה לקירות. נקודות אלו רגישות לחדירת רטיבות עקב גלישת המים על גבי הקירות/המעקות ועקב תזוזות טבעיות בין האלמנטים השונים (קירות ורצפה). איטום אזורים אלו מתבצע באמצעות 2 שכבות של זפת חמה ועם רצועות יוטה בין השכבות.

5. זיפות כל שטח הגג.

זיפות הגג כאמור יכול להתבצע בשלוש דרכים. בשיטה הראשונה, של זפת בשכבה אחת בלבד, יש ליישם לפחות 1.5 קילו למטר מרובע.

בזיפות עם שתי שכבות יש ליישם 1.5 קילו בשכבה הראשונה, להדביק על גביה את האינטרגלס או את הפיברגלס, וליישם שכבה שנייה נוספת (עליונה) בת 1.0 קילו לפחות. סה"כ יש למרוח 2.5 קילו זפת על כל מטר מרובע.

עם סיום מריחת השכבה העליונה יש לפזר מעט חול על כל שטח הגג. החול נועד לוודא היצמדות טובה של שכבת ההלבנה אל הזפת.

6. הלבנת הגג.

ההלבנה המסורתית (והזולה) מתבצעת באמצעות סיד (אבקה בשקים) המדוללת במים. לתוך תערובת זו יש להוסיף דבק אקרילי כגון בי גי בונד, סיקה לטקס, וכדומה. קיימים בשוק דבקים "זולים" עבור עם הזפתים אולם אלו "מומלצים פחות" (והמבין יבין). בכל מקרה יש לשים דגש על הכנסת כמות מספקת של דבק. חסכון בדבק הופך את כל ההלבנה לבדיחה: הסיד ישטף מהגג עם הגשם הראשון.

בנוסף ניתן להלבין את הגג באמצעות מלבין אקרילי או צבע אקרילי חיצוני (כגון סופרקריל). אלו יקרין יותר לבצוע ויש לבצע בשתים או שלוש שכבות לפחות בכדי לקבל גג מולבן היטב. לפיכך מחיר ההלבנה הרבה יותר גבוה ממחיר הסיוד.

מילה אחרונה על ההלבנה: יש לבצע הלבנה כאשר הגג צונן וקר. ביצוע הלבנה על גבי זפת חמה (מהשמש) יגרום להיווצרות סדקים שעה קלה לאחר סיום ההלבנה.השטח יראה כמו אדמה חרוכה.

סיכום : "עולם הזפת" או "איך עובדים עליך בעיניים":

התחמנות איננה יודעת גבולות אצל הזפתים בארצנו.

ממש עולם ומלואו. להלן מספר דברים שיש לשים לב אליהם כשמגיע קבלן הזיפות, בנוסף למפרט שלעיל:

א. סוג הזפת.

הזפת היחידה הטובה לאיטום גגות הינה זפת תיקנית מסוג 75/25. המספר הסידורי רשום על גבי החבית או שרשום במדבקה על גבי הזפת עצמה. ניתן גם לזהות חבית חדשה של זפת תיקנית על פי צורתה הקעורה של הזפת שבחבית. קיים מעין "שקע" במרכז החבית. יחד עם זאת יתכן מצב שבו לזפת תיקנית אין "שקע" כנ"ל. בעקרון הזפת התיקנית קשה יותר מהלא תיקנית : כאשר הזפת קרה בקושי ניתן לחדור אותה עם לחיצת האצבע. כאשר הזפת לא תיקנית- האצבע תחדור סנטימטר פנימה. אך הזיהוי מאוד קשה גם לעין המקצועית ורצוי לדרוש מהקבלן להגיע למקום עם חביות חדשות לגמרי.

בכל מקרה יש לבדוק בעין את החביות ולחשב את כמות הזפת שעל הקבלן לשים על הגג. בכל חבית יש כ 200 קילו.עשה את החישוב על פי 2.5 קילו לכל מטר מרובע בגג.

ב. הנחת רשת אינטרגלס או פיברגלס.

קבלנים רבים מרמים ופשוט לא מניחים כלל. אחרים מניחים "איפה שנוח" ולא מניחים מתחת לדודי שמש או במקומות בהם הגישה קשה או כשנדרשים חיתוכים שונים.

ג. כבר נתקלנו במספר מקרים בהם הזפת מגיע לשטח ועושה "כאילו". מורח קצת זפת פה ושם, שכבה דקה על הכל, והלבנה מהירה. הלקוח כבר מזמן הלך לעבודה והזפת משאיר שטח מולבן אשר אינו מזופת בכלל. מחזיר את הכל לרכב והולך. כסף קל. זהירות !

ד. "עגלות חימום זפת". מתקנים אלו נגררים מאחורי הרכב ומשמשים לחימום הזפת. לא ניתן לדעת את סוג הזפת מכיוון שהיא מגיעה לאתר במצב נוזלי. 90 אחוז שמדובר בזפת לא תיקנית. זפת תיקנית דורשת הרבה יותר חימום בכדי להגיע למצב נוזלי וכמעט שאיננה ניתנת לחימום בעגלות אלו, מה גם שחבית אחת איננה מספיקה ליותר מאשר זיפות של כ 80 מ"ר.

מה שמוביל אותנו שוב למשפט הפתיחה: האשמה איננה בזפת אלא בזפתים.

בהצלחה.

הכותב הנו מבעלי חברת איטומן ובעל מעל ל-20 שנות נסיון בתחום איטום ושיקום מבנים. לחברה נסיון בצוע עשיר בפתרון בעיות איטום ושיקום מבנים מכל הסוגים ובכל ההיקפים. אתר הבית של חברת איטומן:
http://www.itumen.co.il
מאמרים , מפרטי איטום ושיקום נוספים :
http://www.itumen.co.il/site/specifications.asp
פורום איטום ושיקום מבנים:
http://www.itumen.co.il/site/forum.asp
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה