צניחת שלפוחית השתן
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

צניחת שלפוחית השתן 

מאת   25/10/2012 |  נצפה 3794 פעמים

התופעה המוכרת של צניחת שלפוחית השתן בקרב נשים, אינה נחלתן של הנשים המשתייכות לקבוצת הגיל השלישי בלבד. כיום אנו עדים לעלייה בשכיחות התופעה גם בקרב נשים צעירות, אחרי לידה ובכלל.

צניחת השלפוחית מסבה אי נוחות רבה ופוגעת באיכות חייה של האישה ואולם התופעה ניתנת למניעה ואף לטיפול עד כדי העלמות הצניחה כליל.

מדוע צונחת השלפוחית?

שלפוחית השתן נמצאת בחלל האגן והיא מעוגנת במקומה ע"י רקמות רכות מחד ועל ידי שרירי רצפת האגן מאידך. שרירי רצפת האגן, הנמצאים בתחתית הטבעת הגרמית של אגן הירכיים, אמורים לתמוך בשלפוחית השתן ולעצור מבעדה מלרדת אל תוך חלל הנרתיק או מחוצה לו. במצבים בהם שרירי רצפת האגן אינם חזקים מספיק, תיתכן צניחה של השלפוחית. הסיבה לחולשת שרירי רצפת האגן טמונה בעצם בחוסר תרגול שלהם. הריונות, ליידות ואורח חיים פעיל מחלישים את שרירי רצפת האגן ואז במידה והם אינם מתורגלים בצורה נכונה הרי שהם נחלשים ולא יכולים למלא את תפקידם בצורה טובה.

כמטפלים אנו עדים למקרים של צניחת שלפוחית השתן שארעו גם בשל פעילות מאומצת כגון סחיבת משאות כבדים, עבודה תחת עומס פיזי כמאפיין עבודת אחיות, מטפלים סיעודיים, עובדי מטבח, מטפלות בגני ילדים ועוד. גם פעילות גופנית מאמוצת שבמסגרתה מתקיימת עלייה בלחץ התוך בטני יכולה לגרום לצניחת שלפוחית. לדוגמא: הרמת משקולות בחדר כושר, כפיפות בטן מאומצות ולא נכונות וכן אי הקפדה על נשימה נכונה בעת הפעילות. הרמה חוזרנית של ילדים / תינוקות במשקלים כבדים, הרמת עגלה, סל קל וסחיבת בקבוקי מים, הם נחלתה של כל אישה, כמעט, אחרי לידה. אולם פעילויות שכאלה יכולות לגרום גם הן לצניחת השלפוחית במיוחד לאור העובדה שלאחר הלידה שרירי רצפת האגן מאוד מאוד חלשים ופעילות שכזו מעמיסה עליהם עוד יותר עד לכדי מצב בו אין באפשרותם להתמודד עם העומס ואז מתרחשת צניחת השלפוחית.

הטיפול בצניחת שלפוחית השתן

הטיפול בצניחת שלפוחית השתן הינו בראש ובראשונה טיפול מניעתי. התנהגות נכונה בחיי היומיום - המנעות מהרמות ומסחיבות מיותרות, עבודת גוף נכונה בעבודה, שימוש בעגלות לסחיבה ועוד, יכולים למנוע את הופעת הצניחה. בנוסף יש כמובן לתרגל בצורה נכונה את השרירים עצמם גם כמניעה וגם כטיפול במקרה והצניחה כבר הופיעה. תרגול שרירי רצפת האגן נעשה במסגרת טיפולי פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן הניתנים בכל קופות החולים ובמכונים פרטיים. במסגרת הטיפול לומדת האישה לזהות את שרירי רצפת האגן שלה ולתרגלם בצורה נכונה. תשומת הלב ניתנת לשיפור כח השריר, תזמון פעולתו והסיבולת שלו. משהאישה למדה את הפעולה (שהיא כל כך פשוטה לביצוע) היא נדרשת להמשך תרגול עצמי לתמיד. הכוונה היא בעצם לתרגול על בסיס יומיומי. הצורך בתרגול על בסיס קבוע נובע משום ששרירי רצפת האגן פעילים כל הזמן. שרירי רצפת האגן מהווים חלק משרירי היציבה שלנו. הם פעילים לאוורך מרבית שעות היממה ואנו נדרשים לתרגלם בהתאם.

במקרים בהם חיזוק שרירי רצפת האגן לא הואיל למצב הצניחה, הריי שיתכן ויהיה צורך בהתערבות ניתוחית. ניתוחים לתיקון צניחות מבוצעים ע"י רופאים אורוגניקולוגים שהתמחותם הינה בבעיות של רצפת האגן.

בכל מקרה יש לזכור: רצפת האגן מלווה אותנו הנשים כל חיינו. עלינו לטפח אותה ולשמור עליה על מנת שאיכות חיינו לא תיפגע. תרגול שרירי רצפת האגן יבטיח לנו עוד שנים של איכות חיים טובה ונעימה. 

נטע אברהם בר-ניב BPT, M. Occ.H
פיזיותרפיסטית מוסמכת בוגרת אוניברסיטת תל-אביב ובעלת תואר שני בבריאות בתעסוקה מאוניברסיטת תל-אביב.השתלמה והתמחתה בתחום שיקום רצפת האגן אצל פרופ' פינייה והגב' ג'ואל סופיר בפריז, צרפת.עובדת ביחידה לשיקום רצפת האגן במכון הגסטרואנטרולוגי בבית החולים "שיבא" תל-השומר.מטפלת בנשים וגברים הסובלים מליקויים בתפקוד רצפת האגן.בנוסף לטיפול היחידני, מעבירה סדנאות קבוצתיות להעלאת המודעות לרצפת האגן הכוללות הרצאה ותרגול מעשי. עוסקת גם בטיפולים אורתופדים ומעבירה הדרכות בתחום הארגונומיה.מרכזת את תחום הטיפולים האורו-גניטלים  והאנו-רקטלים במרכז לטיפול משולב ברצפת האגן.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה