לא אכפת לי או על ההורים המתוסכלים
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

לא אכפת לי או על ההורים המתוסכלים 

מאת   23/07/2012 |  נצפה 1710 פעמים

טל, ילד בן 13, קיבל ציונים טובים עד כיתה ו', אך בשנה האחרונה ממוצע הציונים ירד. ההורים מתלוננים שאינו מתעניין יותר בלימודים ואינו משקיע יותר. "עד כה לא דאגנו בקשר ללימודים כי הוא תמיד למד. עכשיו הוא לא רוצה יותר ללמוד. זה נראה כמו זלזול" טוענים הוריו. ככל שהם מבקשים ממנו יותר, כך הוא עושה פחות.

יש רק דבר אחד הנותן מוטיבציה לילד – להתנגד להורים. הוא מעוניין לעשות רק דבר אחד – כלום!

הילד מתנגד, מתחמק ומתלונן. הטענות שלו הן "לא יכול... זה קשה מדי... מה זה משנה כבר!... לא אכפת לי". למעשה, "לא אכפת לי" הוא משפט מועדף המוציא אותו מהלחץ ונותן לילד הרגשה של שליטה במה שקורה. המשפט "לא אכפת לי" נותן לו כוח. הילד משתמש בו כסם מרגיע כנגד החרדה. ה"לא אכפת לי" ממוסס הכול מסביב.

הורים רבים חושבים שאם הם יוכלו למצוא משהו שייתן לילד מוטיבציה, הוא יתחיל ללמוד יותר. זה לא כך. למעשה, הבעיה היא שלילדים יש מוטיבציה להתנגד ולא ללמוד. הוא מבזבז הרבה אנרגיה בלעשות כלום.

יכולת או עמדה?

ילדים עם יכולות לימודיות טובות שמקבלים ציונים לא עקביים לאורך הזמן – לא במשך חודשיים – הם ילדים תת-הישגיים. הם מבינים היטב מה עליהם לעשות אבל העמדה שלהם היא "אז מה?". הם מאשימים את המורים המטומטמים, את האימהות החופרות, הילדים המפריעים בכיתה, וחוסר רלוונטיות של החומר הנלמד. הם אלופי התירוצים – "שכחתי", "המורה לא אוהבת אותי", "אל תחפרי", "הציון הזה היה לפני שבועיים ועכשיו יותר טוב", "אני לא צריך את זה" -  והם גורמים לכעס ולתסכול אצל הוריהם. בביה"ס הם מעוניינים להתנגד למורים. הם אומרים "לא אכפת לי" במילים או בפעולות. הם אומרים בדיוק מה שהם עושים – לא אכפת להם.

לא מדובר בבעיה של יכולת אלא בעמדה.

מה מאפיין ילדים תת-הישגיים?

חשוב לבדוק היטב האם הילד הוא תת-הישגי או שהוא מסתיר לקויות אחרות. חלק מהמאפיינים של ילדים תת-הישגיים הם:

 

מה ההורים יכולים לעשות?

ההורים צריכים לבדוק שהילד הוא באמת תת-הישגי ולא סובל מדיכאון או מלקויות אחרות. במקרה של תת-הישגיות, עבודתם של ההורים לא קלה ואין פתרון קסם. ילד המתפקד מתחת ליכולתו מעוניין לעשות פחות ופחות -או לא לעשות כלום- כי זה נותן לו תחושת כוח וכך הוא נמנע מלקחת אחריות. ההורים צריכים לעזור לו לקחת אחריות למרות הפחדים.

להלן כמה עצות:

 

ד"ר יעל אלמוג


פסיכולוגית, חברה בארגון הבינלאומי לפסיכולוגיה חיובית, מתמחה במוטיבציה והצלחה בלימודים ובעלת שנים של ניסיון בטיפול בילדים. מייעצת להורים, מטפלת בילדים עם קשיים בבית הספר, מטפלת בנושא מוטיבציה.


ליצירת קשר - 054-5924308

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה