שימור הסמכות ההורית של מייסד העסק במקביל להעברה בין דורית מוצלחת
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

שימור הסמכות ההורית של מייסד העסק במקביל להעברה בין דורית מוצלחת 

מאת   22/01/2012 |  נצפה 2280 פעמים

בעבודה נכונה ובתהליך מובנה יכול מייסד העסק ובעל השליטה בעסק המשפחתי לשמר את סמכותו ובו זמנית לבצע מהלך העברת שליטה לדור הבא בעסק.

הדרך הנכונה היא בשינוי תפיסת ההורה המייסד את תפקידו ומקומו בשדרת הניהול של העסק.

אנחנו מכירים שלוש צורות סמכות:

1.סמכות סטטוטורית ממוסדת לדוגמא- נשיא ו/או הורים.

2.סמכות אישית הבנויה על אמון מלא ביחסים בין הצדדים. מקרה בו אנשים מוכנים להקשיב לך.

3.סמכות ששורשיה בידע ובקשורים שצברת לאורך השנים המביאים מן הסתם להקשבה.

בהעברה בין דורית אנו מצפים מדור ההמשך  שייקח לעצמו יותר סמכות ואחריות והדרך ללימוד היא ההזדמנות לקבלת החלטות.

ראשי חברות מחליטים מאות החלטות כל יום  והצלחתם אינה בהכרח מבוססת רק על מספר ההחלטות ה"נכונות" שקבלו אלא גם ביכולתם להגיב במהירות על החלטות "שגויות" שקבלו.

ההכשרה למנהיגות וניהול חברה  מחייבת רמה סבירה של "חופש" בקבלת החלטות. מציאת האיזון העדין בין ה"חופש" ובין להמשיך לנהל את דור ההמשך היא המפתח להצלחה של המעבר הבין דורי האמור.

דור ההורים המייסדים ינהגו בתבונה אם ישנו מעמדם בעסק המשפחתי מסמכות סטטוטורית "הורה /מנכ"ל"  לתפקיד ה"חונך"  או אז סמכות ההורה המייסד נובעת מהידע והניסיון רב השנים שצבר בעסק ובעולם העסקי.

ה"חונך"  "מנטור" מאפשר תמיכה והדרכה למנהל מדור ההמשך  אך מומלץ להורה המייסד להיעזר בתחילת התהליך בלווי מקצועי פרטני כדי ליישם את החניכה כראוי ולהבטיח את שמירת הידע הארגוני שצבר ולהעבירו בהצלחה לדור הבא.

להלן קטע על חניכה- מנטורינג המופיעה בויקיפדיה:

בחלק מהמקצועות מקובל תהליך חניכה שבו יש קשר מובנה בין המנטור והמתמחה החדש. תהליך זה בשימוש גם באקדמיה. יש דוגמאות רבות של תהליך ה"מנטורינג" . שימוש בתהליך מקובל בעולם העסקים,  והספורט

 

 

עזי. י. גרסטנר יועץ ניהול וייזום פרוייקטים נשיא לשכת היועצים העסקיים בישראל http://www.ibca.org.il יעוץ לחברות משפחתיות ושותפויות קטנות ובינוניות בתחום מיזוגים, מיסוד הניהול, הכולל הקמת והפעלת הנהלות ברמות השונות בעסק, מהלך המבטיח שפור התקשורת והרגשת שייכות של עובדים שאינם בני המשפחה. התייחסות עסקית למרכיב המשפחתי המאופיין לרוב בהבאת רגשות ואירועים שאינם רלוונטיים לעסק למערך קבלת ההחלטות. נטרול מתחים והכנסת אוירה עניינית למערכת העסקית דבר הניתן לבצוע לרוב בהתערבות חיצונית בלבד. חבר בארגון המוביל בעולם של יועצים לעסקים משפחתים ושותפויות www.ffi.org

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה