פציעות ספורט - סקירה, טיפול, מניעה
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

פציעות ספורט - סקירה, טיפול, מניעה 

מאת   15/10/2007 |  נצפה 8524 פעמים
נושא פציעות הספורט הוא נושא שהמודעות אליו גוברת מיום ליום, עם עליית המודעות לצורך בספורט לשמירה על אורח חיים בריא.
ישנן מרפאות שלמות העוסקות בנושא זה ואך ורק בו.

נוטים לחשוב שפציעות ספורט הן נחלת ספורטאים מקצועיים בלבד, אבל האמת היא שכל אדם העוסק בספורט ברמה כזו או אחרת חשוף לפציעות ספורט.

פציעות ספורט הן שם כולל לפציעות שנגרמות במהלך עיסוק בספורט.
אלה פציעות שנגרמות עקב:
1. חבלה עקב עיסוק בספורט
2. פגיעות עקב העמסת יתר על הגוף
3. שימוש יתר במפרק
4. חוסר חימום מספק לפני הפעילות


קבוצות סיכון עיקריות

ילדים ומתבגרים:
אצל ילדים ומתבגרים עקב תהליך הגדילה העצמות חלשות יותר ולכן פציעה שאצל מבוגר הייתה מסתיימת בנקע קל או מתיחת שריר או רצועה יכולה אצל מתבגרים להסתיים בשבר או פגיעה חמורה בנקודות חיבור בין גידים לעצמות.
סיבה נוספת היא, התחרותיות שגורמת למאמצים רבים.

מבוגרים:
שתי סיבות עיקריות גורמות למבוגרים לסבול מפציעות ספורט:
1. עם הגיל כושר ההתאוששות של הגוף יורד
2. פעמים רבות מבוגרים לא פעילים מחליטים להתחיל להיות פעילים ונכנסים לעיסוק בספורט ללא הדרגה

באופן כללי חשופים לפציעות ספורט כל:
1. מי שמתחיל בעיסוק ספורטיבי לראשונה בגיל מבוגר
2. מי שעושה ספורט במדרג תלול מדי
3. מי שעוסק בענף ספורט שאינו מתאים למבנה הגופני שלו
4. מי שאינו מכין את הגוף שלו בתחילת כל אימון באמצעות אימון ומתיחות
5. מי שלא מכיר במגבלותיו

פציעות יכולות להיות שברי מאמץ, או שברים ממש, פגיעה בסחוס, קריעה חלקית או מלאה של רצועות, התכווצות שרירים, מתיחת שריר, קרע חלקי בשריר, נקעים, שטפי דם, פריצת דיסק, זעזוע מח (אומנויות לחימה, איגרוף).

לכל ענף פציעות נפוצות האופייניות לו, ויש ענפי ספורט עם יותר מפציעה נפוצה אחת.

טניססקוושכדוריד - פגיעות כתף ונקעים
מרתון, תריאטלון, איש הברזל וכן כדורגל וכדורסל - נקעים, שברי מאמץ, כאבי ופציעות ברכיים
משקולות (כולל אימונים בחדר הכושר) - פגיעות גב, פריצות דיסק, כאבי גב

בכדי להימנע מפציעות ספורט יש לעשות כך:

1. חימום - ריצה קלה של כמה דקות לפני כל אימון. חימום של המפרקים - הנעה של כל מפרק ומפרק. מתיחות שרירים לפני האימון.
2. לא להכנס למשטר אימונים קשה ללא הדרגה, יש להרגיל את הגוף למאמצים בהדרגתיות תוך כדי תשומת לב למה שהגוף אומר לנו
3. יש לבצע תרגילי הרפיה לאחר פעילות מאומצת - למשל הליכה קלה לאחר ריצות.
4. למתאמנים בחדר כושר - חשוב לתת מנוחה לקבוצת שרירים. כלומר, אם ביום ראשון נעשה אימון רגליים, האימונים ביום שני ושלישי לא יכללו תרגילים לרגליים או לפחות לא לקבוצת השרירים שעליה עבדנו ברגליים.
5. שימוש בנעלי ספורט טובות ובמדרסים טובים המתאימים לענף הספורט


פציעות נפוצות, סקירה ומניעה:

נקעים:
אלה פציעות נפוצות מאוד, והן הפציעות הכי מפוספסות ולא מטופלות.
הנקעים דורשים טיפול והחלמה רבים על מנת לא להישאר עם קרסול חלש ובלתי יציב וכדי לא לסבול מנקעים חוזרים.
מהו נקע - זהו מצב שבו מפרק הקרסול מתעקם עקב דריכה עקומה, בדרך כלל כך שהעקב נוטה פנימה והקרסול החוצה. זה מצב שנמשך שבריר שנייה, ואז האדם קופץ כדי להתיישר או שהוא נופל.
בעת היווצרות הנקע נמתחות הרצועות שתפקידן לחזק את יציבות הקרסול, ונמצאות בצד הקרסול. הרצועה נמתחת, לעתים מתארכת, לעתים יש קרעים ברצועה, ואף יכול להיות מצב שבנקודת החיבור בין הרצועה לעצם תיתלש חתיכת עצם - ואז נוצר שבר קטן במקום החיבור בין הרצועה לעצם. במקרים החמורים יותר מבין המקרים שצויינו לעיל - אין למעשה מה שיחזיק את הקרסול בזווית המקורית. אז הקרסול אינו יציב.

לסיוע במניעת נקעים, ולמניעת היווצרות נקעים חוזרים מומלץ:
- להשתמש בנעליים מותאמות לעיסוק הספורטיבי שעברו בדיקת ייצוב
- לרכוס את השרוכים בצורה טובה
- אם הנעל רופפת על הרגל, מומלץ לגרוב גרב עבה במיוחד, או לגרוב שני זוגות גרביים
- להיות עירני לתנאי השטח
- לעשות תרגילים לחיזוק איזור הקרסול
- לעשות מדרסים בשיטת E.F.S בעלי תמיכות מיוחדות למניעת נקעים חוזרים (בעת הבדיקה וההזמנה יש לדווח על הנקע).


שברי מאמץ:
שבר מאמץ נגרם מהיסדקות העצם כתוצאה מעומסים רציפים חוזרים ונשנים המופעלים עליה בתחום יכולתה. זאת להבדיל משבר רגיל שנגרם מהפעלת כוח חד פעמי שגדול ממה שהעצם מסוגלת לשאת.
כאשר השרירים עייפים ואינם יכולים לספוג מאמץ נוסף, הם מעבירים את העומס לעצם הקרובה שעליה הם נאחזים. העצם לא מצליחה להסתגל לעומס המוטל עליה ונגרמים בה שברים זעירים

טיפים ותרגילים למניעת הופעת שברי מאמץ:
1. סרגל מאמצים מתון
2. ריצה על משטחים רכים (חול, אדמה, דשא, עשב, חוף הים)
3. לישון הרבה לפני אימון
4. חימום ומתיחות לפני. שחרור ומתיחות אחרי.
5. לאכול מאכלים עתירי סידן וזרחן, וכן, ויטמין D ומגנזיום שמשפרים את ספיגת הסידן.
6. חיזוק השרירים באיזור השוקיים וכף הרגל ע"י עמידה על קצות האצבעות וירידה חזרה. לעשות סט של 100 חזרות.

קרע בסהרון (מיניסקוס):
הסהרון הוא רקמה סחוסית בצורת סהר. בכל ברך ישנם שני סהרונים - מדיאלי (החלק של הברך הקרוב לברך השנייה) ולאטרלי (החלק של הברך שפונה הלאה מהברך השנייה). תפקידו לפזר את הלחצים בין עצמות הירך והשוק, לעזור בהזנת הסחוס ובנוסף משתתף בייצוב הברך. קרעים בסהרונים נפוצים אצל צעירים (עד גיל 40) ובדרך כלל מופיעים בגלל פגיעות של תנועה סיבובית. בגיל מבוגר יכולים להופיע קרעים בסהרונים גם ללא פגיעה משמעותית עקב התייבשותם.
הטיפול יהיה או:
1. מנוחה ותרגילי חיזוק לשרירים באזור במקרים הקלים (שרירים חזקים יורידו מהעומס המופעל על הסהרונים)
או
2. ניתוח ארתרוסקופיה במקרים שלא נרפאים ומקרים של כאב רב ללא שיפור בטיפול שמרני

למניעת קרעים בסהרונים:
1. חימום ומתיחות לפני פעילות
2. חיזוק שרירי הירך, איזור הברך והרגל בכלל
3. התאמת הנעל למשטח הפעילות ושימוש במדרסים לייצוב הרגל



סקירה קצרה על שיטות טיפול נפוצות:


כירופרקטיקה:
הכירופרקטיקה אומרת שאנו נולדים עם אינטליגנציה מולדת לריפוי עצמי של הגוף אשר מסריה מועברים מהמח והעצבים לכל חלקי הגוף באמצעות חוט השדרה העובר דרך חוליות עמוד השדרה.
ההנחה סביבה סובבת הכירופרקטיקה אומרת שטראומות, ליקויי יציבה, לחצים על עמוד השדרה ואף מתח נפשי עלולים לגרום להפרעות מכאניות בעמוד השדרה, ביחסי הגומלין שבין שתי חוליות והרקמות שביניהן.
הכירופרקטור מאבחן את מקור הבעיה ומחזיר את החוליות למקומן על ידי דחיפתן ובכך מסיר את ההפרעה למערכת העצבית.

ניתוח ארתרוסקופיה:
בתהליך הארתרוסקופיה נעשים חתכים קטנים (פחות מ1 ס"מ) שדרכם מוחדר לאזור הפגוע סיב אופטי שבקצהו מצלמה זעירה וכך אפשר לראות מה הפגיעה וכך נעשית אבחנה של המצב. בנוסף, ניתן להחדיר מכשירים עדינים המאפשרים תיקונים בתוך המפרק ללא "פתיחת" המפרק כמו בניתוח פתוח. ההחלמה מהירה יותר בד"כ מניתוח רגיל עקב החתכים הזעירים.

מדרסים:

ההנחה הבסיסית בתחום המדרסים היא שהגוף הוא יחידה אחת הפועלת בהרמוניה וכל שינוי קטן במנח העצמות משפיע ישירות ובעקיפין על שאר חלקי הגוף. ולכן מדרסים, מלבד בעיות רגליים, יכולים לפתור כאבי גב ואף כאבי צוואר וראש.
כאשר ישנה א-סימטריה בגפיים התחתונות בעצם כל הגוף עומד עקום. כאשר מתקנים את הא-סימטריה הזו לחצים מכל הגוף משתחררים ואנו מקבלים הרגשת נוחות חדשה.
הבעיות הנפוצות שבעקבותיהן פונים לקבלת מדרסים הם כאבי רגליים שאותם פותרים באמצעות שחרור מוקדי לחץ בכף הרגל אשר מסייעים לזרימת דם באזור ושחרור עצבים הנמצאים תחת לחץ וכן שיפור יציבות מפרקים כמו במקרים של נקעים ופגיעות ברך. כמו כן, המדרסים מתפקדים כמשטח דריכה אידיאלי המפזר נכון את העומס על הרגליים ומוסיף בלימת זעזועים וזאת כמובן באם המדרסים בנויים נכון והינם איכותיים
מכיוון ששוק המדרסים אינו נמצא תחת פיקוח מקצועי יש לברר מראש על השיטות להכנת מדרסים ולחפש את המקצוענים בתחום.


לייזר:

נעשה שימוש במכשיר המבוסס על אנרגיית לייזר משולבת עם גלי אינפרא אדום. הלייזר הינו בעל אנרגיה נמוכה שלא מייצרת חום אך מעודדת ומזרזת תהליכי ריפוי ברמה התאית, יעילה בטיפול במצבים דלקתיים ומשפר את זרימת הדם באזור הפגוע. הטיפול בד"כ כולל 10 עד 15 טיפולים בתדירות של טיפול כל יומיים.
יעקב חיים וינברג - מומחה לפתרון בעיות רגליים
כנסו לאתר:
מדרסים-
וינברג אורטופדיה
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה