זכייה בערבון מוגבל
<   +  גודל טקסט  - 
articles.co.il

זכייה בערבון מוגבל 

מאת   29/09/2005 |  נצפה 4778 פעמים
זכיתם במוצר מסוים במכרז באינטרנט, במחיר נמוך ממחירו בשוק וקיבלתם, להפתעתכם, הודעה לפיה המוצר לא יסופק בשל "חוסר במלאי"? אם האתר ממשיך לבצע מכירות של המוצר, זכותכם להגיש תביעה לביהמ"ש ולדרוש פיצויי הפרת הסכם

סביר להניח שרבים מכם יגידו עם קריאת המשפט הבא: "גם לי זה קרה!". זה כבר קרה לרבים וטובים: זכית במכרז באתר אינטרנט וחגגת את העיסקה המצוינת שעשית עד שקיבלת, כעבור מספר ימים, את ההודעה לפיה חלקה של החברה בעיסקה לא יכובד בשל "חוסר מלאי".


רבים גילו את העובדה התמוהה כי ה"מחסור במלאי" מתרחש לרוב כאשר הזכייה במכרז נעשתה במחיר נמוך משמעותית ממחיר השוק. האם המשווקים הם הקובעים את שווי הזכייה במכרזים? נראה כי במקרים רבים התשובה על כך היא חיובית. החשד שלכם צריך להתגבר במיוחד עם באותו יום בו נשלחה לכם ההודעה על "חוסר במלאי" ובימים שלאחר מכן הוסיף אותו אתר לבצע "מכירות" של אותו מוצר ממש. מה אפשר לעשות? ככל הנראה הרבה.

דירשו את קיום ההסכם

העובדה שהמשווקים באתרי האינטרנט מוסיפים תנאי להסכם לפיו רשאים הם לבטל את העיסקה בשל חוסר מלאי אינה מעניקה להם פררוגטיבה בלתי מוגבלת. גם תנאי שכזה יש לקיים בתום-לב. כאשר המשווק "שולף" תנאי שכזה כאמתלה לאי-קיום חלקו בעיסקה הרי שיש בכך כדי להוות הפרת הסכם לכל דבר ועניין.

הפרה שכזו עשויה לזכות אתכם במספר סעדים. עקרונית זכאי צד שנפגע מהפרת הסכם על-ידי רעהו לדרוש את קיום ההסכם, קרי: הספקת המוצר או לחילופין את ביטול העיסקה. בכל אחד מהמקרים תהיו זכאים, על-פי דין, ל"פיצויי הפרה".

לפני זמן קצר ביצע ד' מתל-אביב עיסקה לרכישת סאב וופר באמצעות אתר קניות מקוון וידוע. כמובן שד' שמח מאוד לגלות שזכה במוצר במחיר נמוך מאוד לטעמו. כפי שניחשתם בוודאי נקטעה שמחתו במהירות רבה משקיבל הודעה לפיה מבוטלת זכייתו בשל "חוסר מלאי". משגילה ד' כי אותו מוצר ממש מוסיף להמכר באתר האינטרנט החליט שלא לעבור על כך לסדר היום. לפיכך מגיש ד' בימים הקרובים תביעה אזרחית לקיום ההסכם ולפיצויו על ההפרה.

כאשר המדובר באתר אינטרנט שנוקט במדיניות של ממש לביטול עסקאות בלא סיבה מוצקה לכך הרי שייתכן אף שתעמוד ללקוחות עילה לתביעה ייצוגית - זאת בעיקר בשל מספרם הרב. אין מניעה לכאורה שמשווק אשר נוהג להפר חוזים באורח סיטונאי יישא במחיר הקבוצתי למעשיו בבית-המשפט. גם כשמדובר בהפרה בודדת ואין לכם כוונה לנסות ולבדוק כיוון של תביעה ייצוגית עדיין ניתן לתבוע גם כשהנזק שלכם הוא נמוך.

כפי שמדור זה מייעץ בדרך-כלל לא כדאי לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות (אם כי גם זה עשוי לעיתים להביא לתוצאות המקוות) אלא דווקא לבית-משפט השלום באמצעות עורך-דין.

כדי שלא ייצא שכרכם בהפסדכם הרי שעם עורך-הדין כדאי לערוך הסכם שכר טרחה לפיו ישולם שכרו אך ורק מתוך הזכיה ובמידה ותזכו. זאת כדי שלא תיאלצו להוציא כספים נוספים לחינם. לעניין זה תתפלאו לגלות כי בחלק מהמקרים יש כדאיות בהגשת תביעות אף בסכומים קטנים (1,500-1,000 שקל ואף למטה מכך). זאת הואיל ושכר טרחת עוה"ד הנפסק בבית-המשפט אינו פוחת ממינימום הקבוע בחוק.

תעדו כל שיחה ותכתובת עם מפר ההסכם

כיצד מומלץ ל"הכין את הקרקע" לתביעה שתוגש מטעמכם? בראש ובראשונה כדאי לתעד כל שיחה ותכתובת המנוהלים עם מפעיל האתר/המשווק. כך למשל יש לשמור
את אישור ההזמנה ואת הודעת הזכייה. כמו-כן יש לשמור את ההודעה על ביטול הזכייה בשל "חוסר מלאי" או לערוך רישום של השיחה בה דווח לכם על ביטול העסקה (לרבות שם המדווח, תאריך ושעה). בימים שלאחר אותו מועד כדאי לבדוק באתר האינטרנט אם אותו מוצר ממשיך להיות משווק ואם יש זוכים נוספים בו. בכל יום כאמור כדאי יהיה להדפיס את העמודים הרלוונטיים מאתר האינטרנט ולשמור אותם בצורה מסודרת לשימוש עתידי.

אם ברשותכם ראיה נוספת לכך שהמוצר סופק לזוכה אחר באותה תקופה הרי שיש בכך כדי לשפר עד מאוד את מצבכם (כך למשל אם שמעתם על אדם כזה או שחבר שלכם רכש אותו מוצר ממש באותה תקופה כדאי להעלות הפרטים הרלוונטיים על הכתב). בכל מקרה מומלץ לנהל רישום של כל הנתונים ובמיוחד תאריכים ושעות מאחר והפרטים הקטנים נותים להיעלם מהזכרון דווקא כשצריכים אותם.

הניסיון מלמד שדווקא כשהמדובר בסכומים קטנים מאוד מושגת בדרך-כלל פשרה במהירות רבה ולעיתים אף בטרם הגשת כתב הגנה וקיום דיון כלשהו בבית-המשפט. בחלק לא מבוטל מהמקרים סביר להניח שתזכו לראות את כספכם או את המוצר בתוך 60-30 יום ממועד הגשת התביעה. ההמלצה היא שוב, כשהחוק עומד לימינכם - אל תוותרו מראש.

לפעמים שווה להתאמץ מעט ולקבל תמורה (למשל את סכום המוצר בתוספת הפרשי ריבית והצמדה, פיצוי כספי ושכר טרחת עוה"ד). גם במקרה זה נמנעים היו אותם משווקים ממנהגיהם הפסולים לו היו עומדים הצרכנים על זכויותיהם ולא מוותרים מראש. דווקא החברות ה"גדולות" מוצאות עצמן במקרים רבים בנחיתות מול האזרח הקטן בבית-המשפט.

בברכת זכייה נעימה וסופית!
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין.
תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

מאמרים במדיה:
פייסבוק - טוויטר - יוטיוב - גוגל-פלוס

 פרסם את המאמר   הדפס את המאמר   שלח לחבר   קישור ישיר למאמר   פניה לכותב המאמר   דווח מאמר בעייתי 

עבור לגירסה המלאה

הרשם | התחבר  | גרסא מלאה