מאמרים מאת anov daniel

articles.co.il

שם: daniel anov

אודות הכותב:
מאמר מיוחד בנושא איטום גגות

על פי נתונים רשמיים כשלישי ממקרי המוות בתאונות עבודה מקורם בעבודות המתבצעות בגובה. ב-1 בנובמבר 2008 נכנסה לתוקפה בישראל "תקנת הבטיחות לעבודה בגובה". תקנה זו קובעת בין היתר כי כל עובד שמבצע עבודות גובה חייב לעבור הכשרה מקצועית במוסד שהוכר לכך על ידי משרד התעשייה והמסחר. למרבה הצער, קבלני איטום גגות רבים בישראל אינם מיישמים את תקנת הבטיחות בגובה ואינם מספקים לעובדיהם הכשרה מתאימה. מעבר למשמעות החמורה שיש לדבר מבחינת סיכון חיי העובדים, הרי שעבור הלקוחות מדובר בסיכון גדול נוסף: בהיעדר אישורים מתאימים, אין כיסוי ביטוח לצד הנפגע במקרה של תאונה, והאחריות עלולה ליפול על מזמין העבודה – כלומר, על הלקוח.עבודת גובה ואיטום גגות - הסיכונים תקנת הבטיחות לעבודה בגובה מגדירה באופן כללי עבודה בגובה כעבודה שבמהלכה עלול אדם ליפול לעומק העולה על 2 מטרים. משמעות הדבר היא שכל עבודה שמתבצעת בגובה שמעל  2 מטר ללא מעקה או גידור נחשבת כעבודה בגובה ומחייבת לפעול על פי התקנה. מתוך ניתוח תאונות הקשורות לנפילה מגובה ניתן למנות כמה גורמים מרכזיים לתאונות בעבודת גובה:

  • אי התייחסות לנושא הבטיחות ברמות המנהלים, לעיתים מחוסר ידעהיעדר הכשרה ומיומנות מקצועית בכל הרמות לביצוע עבודות מסוכנות

  • אי התאמה בין ציוד העבודה לאופי העבודה המבוצעת, כך שבפועל יתכן שנעשה שימוש במתקן או ציוד חדיש ויקר אך הוא אינו מתאים לייעודו

  • שימוש בציוד עבודה חלקי או בלתי תקין, הנובע מחוסר ידע  או מיומנות מתאימים

  • עבודה בתנאים סביבתיים לא מתאימים, בעיקר בתנאי מזג אוויר קיצוניים שאינם מאפשרים ביצוע עבודה בטוחה

  • "לי זה לא יקרה": ביטחון עצמי מופרז של עובדים מנוסים, המבצעים את העבודה תוך "הנחות והקלות" עצמיות


כללי בטיחות לעבודה בגובה קבלנים רציניים ואחראיים יקפידו הקפדה יתירה על בטיחות בזמן עבודות בגובה. במסגרת זו, ישנם כמה "כללי ברזל" המחייבים התייחסות:

  • מבצע העבודות חייב להחזיק אישור לביצוע עבודות גובה תקף לכל עובד, החתום ביד מדריך מוסמך;  בעבודות בנייה יימצא עותק אישור זה הדרכת העובד באופן שוטף – תנאי הכרחי גם ללא קשר למה שמחייבת התקנה

  • בזמן עבודות גלישה (סנפלינג) ובזמן עבודה בגגות שאין מסביבם חומה תוחמת, חובה להיות קשור ורתום

  • בעבודות גובה חובה לעבוד בזוגות (אסור לעבוד לבד)

  • יש להשתמש בציוד מגן אישי להגנה מפני נפילה מגובה - סוליות מיוחדות נגד החלקה וכובע מגן המתאים לסוג העבודה המבוצעת

  • אסור להשליך חפצים או חומרים מגובה העולה על 2 מטרים אלא באמצעות מוביל או שוקת סגורה. מקום נפילתם של החפצים חייב להיות מגודר למניעת גישה של אדם, או שעליהם להיות מורדים באופן מבוקר וזהיר, לרבות באמצעות כלי הרמה.


מה לדרוש מהקבלן המבצע?  למרבה הצער, לא כל הגורמים המבצעים עבודות איטום בישראל פועלים בהתאם לתקנת הבטיחות לעבודות גובה. לכן מומלץ מאוד לדרוש ממבצע העבודות הצגה של תעודת הכשרה בביצוע עבודות גובה ממוסד שהוסמך לתת תעודה זו על ידי משרד התעשיה והמסחר. חשוב לציין כי ישנו הבדל בין אישור עבודות גובה לכלל העובדים לבין אישורים מיוחדים שמקבלים גולשי בניין (מבצעי סנפלינג). גולש בניין עובר הדרכה מקיפה יותר המקנה לו אישור לגלוש. ישנם לא מעט המנצלים את תמימות מזמיני העבודה ומציגים בפניהם תעודת גובה שאינה מתאימה לגולש בניין, לכן יש לשים לב שמדובר אכן בתעודה מתאימה. חברת איטום עדן מקפידה במיוחד בנושא הבטיחות בעבודה בכלל ובטיחות בעבודות גובה ועבודות סנפלינג בפרט. נשמח למסור לכם פרטים נוספים על דרכי העבודה שלנו.
 
המאמר בחסות:   http://www.itum.co.il/ 

     עוד מאמרים שנכתבו על ידי daniel anov