דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אקווריום דיסקוסים משולב צמחיה 

מאת    [ 19/09/2005 ]

מילים במאמר: 1678   [ נצפה 16526 פעמים ]

אקווריום דיסקוסים משולב צמחיה

מאמר מאת ברוך מור

ישנו מיתוס כזה שלא ניתן לגדל דיסקוסים עם צמחיה, ההיפך הוא הנכון! לפני מספר שנים התחלתי לגדל דיסקוסים באקווריום ללא מצע ועם החלפות מים של 10-20% ביום (!), ממש כמו שכתוב בספרים. חשבון המים שלי תפח פלאים וכל הזמן הפנוי הלך גם הוא לאיבוד - השתעבדתי לדיסקוסים. לאט לאט ועם הנסיון , הבנתי שממש לא חייבים החלפות מים מרובות שכאלה, לא חייבים 40 ליטר לכל דיסקוס ו?. אפשר לשלב צמחים מדהימים עם הדגים המדהימים האלה. כמובן שגידול דיסקוסים עם צמחים צורך פשרה - תוכלו לגדל רק צמחים מסויימים ותצטרכו יד על הדופק, ואסביר מה הכוונה.

רוב צמחי המים ישגשגו בטמפרטורה של 25-26.5 מעלות בלבד. רוב צמחי הפקעת וצמחים עדינים אחרים לא ישרדו ברמות טמפרטורה גבוהות, עליהם ירקבו וכן גם הפקעות. לעומת זאת מומלץ להחזיק דיסקוסים בטמפרטורות של 29-31 מעלות. ברמות טמפרטורה אלה ( 29 מעלות ומעלה), התהליכים המתחוללים באקווריום קורים בצורה מהירה וקיצונית יותר, לכן יש לבצע בדיקות בצורה תדירה יותר. בנוסף, דיסקוסים הינם דגים ג ד ו ל י ם ומייצרים המון חנקן, שהופך לאמוניה בצורה מהירה וחדה יותר. כדי למנוע תמותת דגים מהרעלת חנקן יש לבצע בדיקות ניטריט וניטרט מידי יום ובמידת הצורך לבצע החלפות מים בצורה אינטנסיבית יותר. רובנו, הישראלים מגדלים דיסקוסים במי ברז רגילים ולא במים רכים וחומציים - שם הם חיים בטבע. אין בעיה עם גידול דיסקוסים במי ברז רגילים, אולם כמו שנאמר קודם במים קשים יש סיכוי גבוה יותר להרעלה מאמוניה. במים רכים וחומציים (מתחת לPH 7) האמוניה , הופכת לאמוניום שהוא יסוד פחות רעיל לדגים. את בדיקות הניטריט והניטרט מומלץ לבצע בשעות הערב.

שילוב דיסקוסים עם צמחים יכול להיות אחד השילובים היפים ביותר באקווריומי מים מתוקים נוכח הדגים המרשימים ותאורת הרקע שתתאים להם. לכן הרבה מגדלי דיסקוסים מנסים לשלב צמחים עם הדגים האהובים עליהם ויש מגדלי צמחים המעוניינים לשלב את הדג היפה ביותר למים מתוקים עם בגינה התת מימית שלהם. הרבה גם הצליחו, ולכל מי שמעוניין יכול לנסות לראות את האקווריום של יניב דנינו או של אלכס הוטרינר מהוד השרון - אקווריומים משולבים של דיסקוסים עם צמחיה הכי יפים שראיתי.

צמחים שמתאימים לאקווריומי דיסקוסים:



1. רוב סוגי האכינודורוסים - משפחה של צמחים שעמידים גם לטמפ' גבוהות, צמחים אלה הם צמחי שורש וקיימים כ- 40(!) מינים, החל מצמח שגדל לגובה של יותר ממטר (אכינודורוס מוריקטוס) עד לצמח שגובהו לא עולה על כ- 6 ס"מ (אכינודורוס טנלוס). מקורם של צמחים אלה שנקראים גם חרבות האמזונס - הוא בדרום אמריקה ומתאימים למי שמעוניין ליצור סביבה טבעית לדיסקוסים (ביוטופ).
2. קריפטוקורינים - משפחה של צמחי שורש הכוללת כ-20 מינים , עמידים גם הם לטמפ' הגבוהות הנדרשות באק' דיסקוסים.

3. נימפיאה - אחד הצמחים היותר יפים ועמידים לרוב תנאי האקווריום, מומלץ לרכוש צמח גדול ולא פקעת אם מדובר באקווריום דיסקוסים.

4. קרינום - צמח עם פקעת דמויית בצל, עליה דומים לעלי הוולסנריות, קיימים 3 סוגים שחלקם עם עלים ישרים וחלקם עם עלים גליים.

5. ווליסנריה - משפחה צמחי שורש שמתרבים במהירות כמעט בכל תנאי האקווריום.

6. היגרופילה - משפחה של צמחי גבעול יפים ומגוונים

7. בולביטיס - צמח בעל שורש מזדחל מתאים להצמדה לגזעים או סלעים, ישרוד בטמפ' גבוהות אך דורש מים רכים.

8.מיקרוסורום - הגיעו לארץ 3 סוגים: רגיל, ננסי ו"ווינדלוב" - בעל עלים שונים מהרגיל, גם צמח זה הוא בעל שורש מזדחל ומתאים להצמדה לגזעים וסלעים.

9.אנוביות - משפחת הצמחים היחידה שתשרוד פצצת אטום יחד עם המקקים ?.

10. גאווה מוס - צמח אזובי שמצאים להצמדה על גזעים וסלעים.

11. אלטרנטרה ריינקי - צמח אדום מדהים , אחד מהצמחים האדומים הבודדים שישרדו באקווריום דיסקוסים.

2. קבומבה- מלבד הקבומבה אקווטיקה והקבומבה האדומה תשרוד משפחה זו ואף תשגשג תחת רוב התנאים

13. סגיטריה - קיימים שלושה סוגים , כאשר המתאים ביותר הוא ה"פוסילה" או הננסית, צמח זה דורש אור חזק כדי לשרוד ולשגשג.



עיצוב האקווריום והתאמת הצמחים לדיסקוסים:
1. שימו לב כי הדיסקוסים הם דגים גדולים ויש להשאיר להם מרחב שחיה ניכר.

2. אנוביות פחות מומלצות מאחר ועליהם הקשיחים יכולים לפצוע דיסקוס פזיז או מבוהל, השתדלו להימנע מצמחים אלה או להשתמש בקטנים ביותר ממשפחה זו - אנוביה ננה

3. למעוניינים בצמחים היוצרים מרבד דשא - דיסקוסים אוהבים לנשנש אוכל מקרקעית האקווריום ולכן יש להשאיר להם מרחב לא שתול כלל, אם בכל זאת אתם מעוניינים ב"מרבד דשא" השתדלו להשתמש באכינודורוס טנלוס (E230), אכינודורס גריסבצ'י (E200), אכינודורוס בוליביאנוס (E205) או סגיטריה פוסילה בלבד. צמחים אלה אמנם יוצרים מרבד דשא אך הם בעלי עלים רכים ולא צפופים ומאפשרים לדגי הדיסקוס לאכול גם מהקרקעית.

4. אל תיצרו ג'ונגל צפוף - השאירו מרווח בין צמח לצמח הן בכדי שלדיסקוסים יהיה מקום לשחות בינהם והן בכדי שתאורת האקווריום תחדור לכל הצמחים.

התאמת דגים נוספים לדיסקוסים ולצמחיה
? יש לשים דגש רב על התאמת הדגים לאקווריום דיסקוסים וצמחיה. ישנם סוגים של דגים שלא מתאימים לדיסקוסים וישנם דגים שלא מתאימים לצמחיה, אסקור את השכיחים מבינהם:

1. רוב הטטרות הקטנות (גם פיראנות זה טטרות!!!) מתאימים לחיים משותפים עם הדיסקוסים, לדוגמא: קרדינלים, טטרות קונגו, טטרה אף אדום, טטרה לב נוטף ועוד רבים אחרים .

2. שימו לב לא לאכלס את האקווריום עם דגים קטנים אך זריזים מאד או אלימים כמו סוגים מסויימים של רוזי , סומטרות , למרות מראם הרגוע הם מסוגלים לנשנש זנבות וסנפירים של דיסקוסים ולהכניס אותם לסטרס

3. מומלץ לא להכניס טטרות בגודל SMALL בעיקר קרדינלים קטנטנים שאותם דיסקוסים בוגרים יבלעו לארוחת בוקר (מניסיון).

4. כדגים מנקים השתדלו להימנע מאנציטרוסים ופלקוסטומוסים בשל העובדה שדגים אלה אוהבים לנשנש את עלי האכינודורוסים השונים (לכל המעוניין באפונוגטון חלונות באקווריום דיסקוסים - פלקו אחד הפך לי אכינודורוס אמזוניקוס לאפונוגטון חלונות בין לילה) ולעיתים אף מציקים לדיסקוסים (בעיקר בשעות הלילה - מנסיון). כדגים מנקים אמליץ על אוטוצינקלוסים, אוכלי אצות סיאמיים ושרימפס ג'פוניקה XL, מאחר שדווח על מקרים רבים של דיסקוסים שהעדיפו מנת שרימפס טרי ע"פ הקציצה היומית שלהם ( למיטב ידיעתי מעולם לא נטרף לי ג'פוניקה ע"י דיסקוס , וגם לא ע"י בוטיות למינהן).

5. סקלרים - קיימות כתבות רבות מדוע לא להכניס סקלרים עם דיסקוסים וכמובן שגם כתבות קונטרה מדוע אין בעיה לשלב בין השניים. לאחר התחבטויות לא מעטות, הכנסתי להקה של סקלרים יחד עם דיסקוסים בוגרים, שתי הלהקות חיו בשלום זה לצד זה ממש כמו שכנים ותיקים.

6. אוכלי קרקעית - דגים מצויינים לשילוב עם דיסקוסים בעיקר בשל הסיבה כי הם יגיעו לכל שאריות המזון שהדיסקוסים לא הצליחו להגיע אליהם. מדובר בעיקר במשפחת הקורידורסים והבוטיות - יש לשים לב כי מרבית סוגי הקורידורסים מעדיפים מים קרירים. לידיעתכם , עובדה זו לא מנעה מהם לשרוד אצלי גם 32 מעלות בימי הקיץ החמים.

7. ציקלידים נוספים שיכולים לחיות בקרבת הדיסקוס והצמחים בשלום הם אפיסטוגרמות למינהן וכמובן רמירזים, רק דאגו לאיזון נכון בין זכרים לנקבות ולמקום - דיסקוס בוגר ובריא יכול להגיע לקוטר של 25 ס"מ , ולשמש כמנה עיקרית לסועד במסעדת דגים!

8. יש המדווחים על ארואנות ענק באקווריום דיסקוסים וצמחיה - חפשו תמונות , יש ברשת - אני אישית לא הייתי לוקח צ'אנס.

בעיות ואופן פתירתם באקווריום דיסקוסים וצמחיה:
1. טמפרטורות גבוהות - שמעתי גם על דיסקוסים שחיים טוב בטמפרטורה של 26 מעלות, אולם אני ממליץ להגיע לפשרה בין הצמחים והדיסקוסים ולהותיר את הטמפ' על 28 מעלות מקס'. המלצה זו גוררת המלצה נוספת - להחזיק רק דיסקוסים בוגרים באקווריום צמחיה , דגיגי הדיסקוס מעדיפים מים חמימים יותר וחשופים יותר למחלות בטמפ' הנמוכות?

2. לא להחזיק צמחים עדינים הידועים בחיבתם למים קרירים או צמחי פקעת מלבד הנימפיאות והקרינום שהוזכר למעלה. ניתן להחזיק חלק מסוגי האפונוגטונים ( לא את המדגסקרי שלא ישרוד!) אולם רק לתקופה קצרה.

3. תאורה, דישון - מאחר והטמפרטורות הגבוהות מאיצים את התהליכים באקווריום הדיסקוסים מומלץ להגביר את התאורה לרמות של מינימום 0.7-0.8 וואט לליטר ועם זה להגדיל את כמות הדישון, באקווריום מאוכלס היטב בדיסקוסים בוגרים מומלץ ללכת על דשן דל ניטרטים או דשן ללא ניטרטים בכלל.

4. פד"ח - החלטתי להפריד את הפד"ח מהתאורה והדישון, מאחר שאם מדובר באקווריום דיסקוסים שמכיל בעיקר מי אוסמוזה רכים יש להזרים כמויות נמוכות יותר של פד"ח , במידה ועובדים עם מי ברז בלבד יש להגביר את כמות הפד"ח בהתאם. הזרמת פד"ח בכמות נכונה אף תתרום לדיסקוסים בשל העובדה שהזרמת גז זה הופכת את המים לחומציים יותר.

להזכירכם: נק' התחלה לחישוב בועות פד"ח לדקה = נפח בליטרים * מעלות KH : 50 , מנקודה זו יש להעלות בהדרגה תוך בדיקת פרמטרי המים השונים ותשומת לב להתנהגות הדגים.

5. החלפות מים - בד"כ מומלץ להחליף כ- 10 % מי אקווריום מידי שבוע- שבועיים ולאחר החלפות המים גם לדשן, החלפת מים בצורה תכופה יותר מעולה לדגים , אך יגרמו בעיות באיזון האקווריום, ידרשו דישון רב יותר ובדיקות פרמטרים באופן תכוף. שוב, המלצה זו גוררת המלצה שהוזכרה למעלה - שימוש בדגי דיסקוס בוגרים.

6. מזון - יש להשתמש בכמה שפחות מזון קפוא ובשר, מאחר וסוג מזון זה מכיל הרבה חנקן ופוספט ( בכל גרם חלבון יש 16% חנקן!) , להאכיל בכמויות קטנות וכמה שפחות - זה גם הסוד שלי להשאיר את הדגים מסתובבים בכל האקווריום ולא נחים להם בפינות חשוכות, מתחת לצמחים. מצטער אבל שוב, המלצה זו גוררת המלצה שהוזכרה למעלה - שימוש בדגי דיסקוס בוגרים מאחר והדגיגים והצעירים דורשים מזון מגוון ובכמויות "מסחריות". מזון חי יכול לשמש חלופה טובה למזון קפוא - אבל שימו לב לא לשים יותר מידי ?.

7. פילטרציה - דיסקוסים ידועים כאוהבי מים עומדים ולא זרמים, כך גם צמחי המים השונים. השתמשו בפילטר בעל קיבולת גבוה אולם עם זרימה נמוכה, בכדי להשיג מטרה זו יש לבחון היטב את טיב הפילטר ואת צינור החזרת המים לאקווריום, לאמאנו קיים משפך מיוחד ששובר את זרם המים הנכנס חזרה לאקווריום , גם "חליל" יעשה את העבודה - אולם יש לדאוג לתחזוקה שוטפת. אם משטר החלפות המים שלכם הוא כ- 10% בשבוע או יותר ולפחות כ- 50% מקרקעית האקווריום שתולה, אפשר לנקות את הפילטר פעם בשישה חודשים.


לסיכום ?

אם כבר יש לכם דיסקוסים - אז הוספת צמחים יכולה רק להועיל להם וליפות את האקווריום. הדיסקוסים הידועים כדג ביישן ישתמשו בצמחים בתור מקומות מחבוא ואף כמשטח להטלת הביצים, במקרים רבים נצפו דיסקוסים מטילים ביצים על עלי אכינודורוסים רחבים. כמו שנאמר קודם, ישנם סוגים של צמחים שלא תוכלו לאכלס ביחד עם הדיסקוסים אך ישנם סוגים רבים יותר של צמחים שישרדו ואף ישגשגו באקווריום דיסקוסים בהינתן להם את שאר הדרישות האופטימליות. אקווריום צמחיה משולב עם דיסקוסים וישנם כאלה שחשוב להם שיאמר אקווריום דיסקוסים משולב צמחיה - יכול להשתוות ואף לעלות ביופיו על אקווריומי ריף רבים בעיקר בשל שילובי צורות העלים המגוונות, הדיסקוסים המדהימים, הצבעים העזים ודגי הלהקות ושוכני הקרקעית שיכולים להוות שילוב מעניין עם הצמחים והדיסקוסים.
אם אין לכם דיסקוסים, ואתם מעוניינים באקווריום צמחיה מצליח ולא יודעים איזה דגים להכניס - אל תכניסו דיסקוסים. אני מהדיסקוסים נפרדתי לשלום כבר מזמן ואני מאושר עד הגג, כשאני מתגעגע אליהם אני הולך לראות אותם שוחים באקווריומים של אחרים.















ברוך מור - מומחה לאקווריומי צמחיה ובעל האתר המוביל בתחום לאקווריומים אלה.
http://WWW.FRESHREEF.COM



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב