דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיפור מיומנויות רגשיות ובין-אישיות באמצעות ספורט: 

מאת    [ 15/02/2011 ]

מילים במאמר: 457   [ נצפה 3143 פעמים ]

 

♦   שיפור מיומנויות רגשיות ובין-אישיות באמצעות ספורט:

באמצעות פעילות גופנית ניתן לפתח ולהתאמן על מיומנויות רגשיות חשובות.  קרול ס' דווק, פסיכולוגית של האישיות ושל המוטיבציה האנושית, חקרה במשך 20 שנה את תכונות האופי המאפיינות אנשים מצליחים.  את מחקרה היא סיכמה בספר "כוחה של נחישות".  בספר מובאים סיפורי הצלחה של מדענים, מוזיקאים, ספורטאים וכו".  מסקנת המחקר היא שהגורם הדומיננטי ביותר להצלחה אינו דווקא כישרון, כפי שמקובל בד"כ לחשוב, אלא מרכיבי אישיותיים אותם היא מגדירה כ"תבנית חשיבה מתפתחת".  המיומנויות הבאות, כולן מוזכרות בספרה כמיומנויות חשובות להצלחה. 

דחיית סיפוקים – דחיית סיפוקים הוא מצב בו הפרט דוחה דחף רגעי לטובת מטרה נעלה יותר.  (לדוגמא, דחף לאכול עוגה לטובת שמירה על הגזרה).  אנשים המתקשים בדחיית סיפוקים מידיים יתקשו להשיג מטרות בחיים, כי הם ייטו לוותר לעצמם.   באמצעות העיסוק בספורט הפרט לומד לדחות סיפוקים רגעיים.  לדוגמא: במהלך פעילות גופנית עצימה כשהדופק עולה והשרירים כואבים לא פעם מתעורר בנו הדחף להפסיק את הפעילות ולנוח.  אך כשאנו מתמידים באימון, למרות המאמץ, הקושי ולעיתים אף הכאב, אנחנו לא רק משפרים את הביצועים שלנו אלא אף מאמנים את עצמנו לדחות סיפוקים.

התמדה-   התמדה היא היכולת להמשיך בפעילות למשך זמן ממושך.  זוהי יכולת חשובה על מנת להגיע להישגים.  אנשים החסרים את היכולת הזאת יתקשו להגיע להישגים הדורשים עבודה ממושכת.  פעילות  גופנית היא עיסוק המצריך התמדה ואורח רוח מכיוון שלא ניתן לראות  את התוצאות באופן מיידי ועם זאת יש לשמור על פעילות סדירה על מנת לא לאבד את מה שכבר הושג.  השתתפות בפעילות ספורטיבית סדירה מהווה בית ספר טוב ללימוד ואימון מיומנויות ההתמדה.

היכולת לקבל סמכות – כל חיינו אנו נפגשים עם דמויות סמכות וצריכים להסתדר איתן – בבית הספר, בצבא, באוניברסיטה, במקום העבודה, ואפילו ביומיום בבית עם ההורים. למאמנים בספורט יש תפקיד מרכזי בפיתוח היכולת להתמקם מול דמות סמכות תוך שהפרט מפיק מעצמו את המקסימום שלו.  העיסוק בספורט מזמן מערכת יחסים מורכבת שדורשת משני הצדדים השקעה עמוקה ומשמעותית בקשר. זוהי הזדמנות ללמידה אמיתית של מחויבות, של תלות ושל אמון באיש סמכות וכמובן, אם הדבר נעשה נכון, יש כאן למידה של כלי  חשוב מעין כמוהו.

 משמעת ומשמעת עצמית – העיסוק בספורט מחייב משמעת עצמית. לדוגמא, המחויבות לצאת לריצה באופן קבוע כדי לשמור על כושר, להגיע לחדר כושר, או שיעור אירובי בשעות קבועות מראש.  מעבר לכך, כל עיסוק בספורט טומן בחובו משמעת פנימית של שמירה על כללי המשחק. 

לסיכום: ניתן לראות שפעילות גופנית סדירה תורמת רבות למצב הרגשי של הפרט. היא מפחיתה מצבי דחק, דיכאון וחרדה, מעלה את הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות ומהווה פורקן לתוקפנות.  בנוסף, באמצעות פעילות גופנית ניתן להתאמן ולשפר מיומנויות אישיות-רגשיות, כגון: דחיית סיפוקים, התמדה, היכולת לקבל סמכות, משמעת ומשמעת עצמית,

זאת אומרת שאם נעשה פעילות גופנית נהייה לא רק יפים, חטובים ובריאים יותר אלא גם מאושרים יותר ומצליחים יותר.  אז למה אתם מחכים?  קחו לעצמכם את הזמן הזה וצאו החוצה או לכו לחדר הכושר.  את המתנה הזאת רק אתם יכולים להעניק  לעצמכם ואתם ראויים לה יותר מכל!

 

איריס עצמון M.A. פסיכולוגיה-יישומית-ייעוץ חינוכי מטפלת משפחתית וזוגית מנחת סדנאות וקבוצות מגשרת מרצה לפסיכולוגיה בקורסים של מכללת וינגייט




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב