דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הקשר שבין הנפש לפעילות גופנית 

מאת    [ 15/02/2011 ]

מילים במאמר: 536   [ נצפה 4203 פעמים ]

בשנים האחרונות גוברת המודעות לעיסוק בפעילות גופנית סדירה.  רובנו מודעים היום לכך ששילוב של פעילות גופנית סדירה בשגרת היומיום חשובה לבריאות שלנו.

אם זאת, עדיין לא קיימת מודעות נרחבת להשפעות מרחיקות הלכת שיש לפעילות גופנית על המצב הנפשי של הפרט, ועל העובדה שבאמצעות העיסוק בספורט ניתן לשפר מיומנויות רגשיות מגוונות.

מכיוון שאני עוסקת בתחום הטיפולי בעוד שאני גם ספורטאית טריאתלון חובבת ומדריכת טריאתלון  (מטעם וינגייט) נוכחתי לא פעם ביתרונות הרבים שיש לעיסוק בפעילות גופנית על הנפש והגוף כאחד. 

להלן מובאים לפניכם כמה מהיתרונות הרבים שיש לפעילות גופנית על הנפש:

♦   ההשפעות הרגשיות של פעילות גופנית

מחקרים רבים בעשורים האחרונים מצאו שפעילות גופנית עוזרת להתמודד עם מצבי לחץ, חרדה, מתח ודיכאון.  נמצא למשל, שאנשים הפעילים יותר באופן פיזי, הנם בעלי סיכוי קטן יותר להיות בדיכאון בהשוואה לאלה שאינם פעילים. למעשה, פעילות גופנית הוכחה כיעילה כמו טיפול תרופתי, והיא נחשבת בעיני רבים כהתערבות ההתנהגותית יעילה ביותר בטיפול בדיכאון.

קיימים מסבר הסברים לנושא. להלן אציג כמה מהם:

שיפור הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות של הפרט:     העיסוק בספורט גורם לפרט לצאת מאזור הנוחות שלו ולהתמודד עם קשיים.  ההתגברות על קשיים ושיפור המיומנויות ע"י אימון מגבירים את תחושת המסוגלות העצמית של הפרט. כתוצאה מכך גוברת  תחושת השליטה ושביעות הרצון שהפרט חש. דוגמא טובה לכך היא תחושת הסיפוק לאחר אימון קשה ומאתגר בו לא ויתרנו לעצמנו והמשכנו למרות המאמץ הגדול. גם השיפור ביכולות שחשים כתוצאה מהתמדה באימונים מעלה את התחושה האישית הטובה.

 הסבר פיזיולוגי:  הסבר אחר מקובל הוא הסבר פיזיולוגי:  מספר מנגנונים הורמונליים נחשבים כקשורים לשינויים החיוביים המתרחשים           בהשפעת הפעילות הגופנית ובהעלאת מצב הרוח. מתוכם, הורמון האנדורפין הנו המוכר ביותר. כמן כן, גם מערכת הדחק, הכוללת בין היתר         את הורמון ה- ACTHואת הורמון הקורטיזול, תורמת לשינויים אלה. מנגנונים נוספים כוללים נוירוטרנסמיטרים כמו הנוראדרנלין, הדופאמין             והסרוטונין. 

זמן איכות עם עצמי:  ע"מ לעסוק בפעילות גופנית על הפרט להתפנות מכל עיסוקי היום, הדאגות והמטלות ולייחד זמן לעצמו. זמן זה הוא          מעין "פסק זמן" מענייני היומיום. הוא מהווה זמן איכות של האדם עם עצמו. בזמן זה הוא יכול להפליג במחשבות, לשמוע מוזיקה או סתם           להתנתק מהכל. הניתוק הזמני מטרדות היומיום מאפשר לאדם לפרוק לחץ ולהירגע  ולחזור עם כוחות מחודשים. 

הרחבת מעגל החברים:  בין אם זה בחדר הכושר ובין אם זה בחוץ, הספורט יכול להוות תחום משותף שדרכו ניתן להכיר אנשים חדשים            ולצור קשרים חברתיים.  הספורט מהווה מעין "דבק" לאנשים שונים להתקבץ ביחד ולפתח קשרים.  היום מקובל מאוד לראות קבוצות של            אנשים שמתאמנים ביחד או נפגשים בחדר הכושר. חלק מהקשרים האלו אף מתרחבים לשעות נוספות מעבר לפעילות הספורטיבית.  ידוע כי      קשרים חברתיים ואינטימיים תורמים לרווחת הפרט. 

פורקן תוקפנות בצורה מבוקרת– הספורט מאפשר למי שעוסק בו, לשחרר אנרגיה גופנית ונפשית ולפרוק מתח ותוקפנות בצורה מעודנת        ובאופן לגיטימי.  מחקרים רבים מצאו כי כשאנו מתוסכלים או נמצאים במצב רוח רע, אנו נוטים להרגיש טוב יותר אחרי פעילות גופנית. לכן,        ניתן לתעל רגשות תוקפנות וכעס לעיסוק בספורט.  דבר זה יאפשר לפרט לתפקד באופן טוב יותר במשימות היומיום.

 

איריס עצמון M.A. פסיכולוגיה-יישומית-ייעוץ חינוכי מטפלת משפחתית וזוגית מנחת סדנאות וקבוצות מגשרת מרצה לפסיכולוגיה בקורסים של מכללת וינגייט




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב