דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לשרוד את גיל ההתבגרות-מדריך להורים 

מאת    [ 15/02/2011 ]

מילים במאמר: 522   [ נצפה 3290 פעמים ]

איך שורדים את גיל ההתבגרות?  מדריך להורים


יש לכם מתבגר בבית ואתם מרגישים שהיחסים אתו נעים סביב ציר של ריבים בלתי פוסקים וויכוחים?  מודאגים מהתנהגותו של ילדכם המתבגר ולא יודעים איך להתמודד אתה?

לפעמים כל שאנו צריכים כדי לפתור בעיה הוא להסתכל עליה בצורה אחרת:

ראשית כל ברצוני להציע דרך שונה להסתכל על המצב. משליטה להשפעה. תפקיד ההורה אינו לשלוט בילד. הילד הוא ישות עצמאית נפרדת. עם זאת, להורה השפעה רבה על עיצוב אישיותו של הנער. על מנת להשפיע, חייב שיהיה ערוץ תקשורת פתוח בין ההורה למתבגר ותחושה של הנער שהוא יכול לשתף את ההורה ולסמוך עליו. חשוב לזכרו שבמקום בו ההורה נעדר, ימלא המתבגר את החלל בדמות אחרת שתהווה עבורו סמכות ובמקרה הטוב תהייה זאת דמות חיובית.

על ההורה להבין שהמתבגר אינו פועל נגד ההורה אלא בעד עצמו ולהימנע ככל האפשר מעימותים על רקע של עלבונות מיותרים. על ההורה לשאול את עצמו על מה שווה לו להתעקש ועל מה אפשר לוותר. בעניינים בהם לא מדובר באפשרות לפגיעה או נזק משמעותי למתבגר, אני מציעה ל הניח למתבגר להתמודד וללמוד מהתוצאה הטבעית של מעשיו. לדוגמא, חדר לא מסודר הוא רק חדר האם שווה על רקע זה להעכיר את כל היחסים?

הורים למתבגרים צריכים לתרגל מיומנויות חדשות וחשובות. לדוגמא, להיות חרשים לפעמים, להעביר הלאה, לקחת נשימה עמוקה ולא להגיב על כל שטות ועלבון שהנער מוציא. אפשר ניתן לומר לו, זה לא נעים לי ואני מתרחק עכשיו. אין בכוונתי להציע שעל ההורה לוותר ולא להשפיע על הנער, אבל לעשות זאת בחוכמה וביעילות.

• כדי לקבל שיתוף פעולה מרבי של הנער יש לנסות להגיע למקסימום הבנות. איך עושים זאת? במקום להגיד לו "תחזור ב 12 בלילה ולא ב 2, כי ככה אמרתי" (דבר שיעורר התנגדות מיידית). אמרו לו " 2 בלילה זו שעה מעוד מאוחרת להסתובב בחוץ, 12 זו שעה סבירה". יתכן שבסוף תתפשרו על 1 בלילה אבל זה יהיה בהסכמה הדדית ומתוך כבוד הדדי. 

• כשהנער לא עשה משהו שאמרתם לו לעשות כגון, מטלות בבית וכדומה, במקום להתעמת איתו ולהיגרר לויכוח שרק יעכיר את האווירה תנו לו אפשרות לרדת מהעץ, תגידו לו "אני מבקש שתעשה את המשימה הבאה". תאפשרו לו לתקן את מה שלא עשה מקודם. 

• זכרו תמיד, אתם לא במלחמה. במלחמה מנסה כל צד להחליש את הצד השני. מטרתכם הפוכה והיאלהעצים את הנער כדי שיוכל לצמוח להיות מבוגר עצמאי ומתפקד. אם תקשיבו לנער, תתנו לו תחושה שהוא חשוב ובעל ערך ע"י כך שתעודדו אותו ותשבחו אותו כשהוא עושה משהו טוב, רבים הסיכויים שהוא יקשיב לכם וישתף פעולה.

• להיות ברורים, עקביים והחלטיים. אם אנחנו ברורים לעצמנו אנחנו משדרים את זה גם לילדינו. ילדים יודעים להבדיל מתי ואיפה יש פתח למשא ומתן ומתי אין. כשאנחנו ברורים לעצמנו ולילדנו, אנחנו עוזרים להם להבין מה נדרש מהם. כך אנו עוזרים להם לעמוד בדרישות.(הדבר נכון במיוחד לילדים בעלי בעיית קשב וריכוז שם יש קושי לתרגם את ה"מה" ל"איך")

• היו יצירתייםכשניתן תנו לילדים כמה אלטרנטיבות לבחור מהן. כך הם ירגישו שיש להם השפעה על ההחלטות, בעוד אתם קובעים את המסגרת.

ולבסוף, הזכירו לעצכם מדי פעם משהמתבגר נוהג כפי שהוא נוהג כחלק טבעי מתהליך התפתחותו, ולא כדי לעצבן או לאמלל אתכם (גם אם לפעמים זה ניראה ככה...). וכי קריאת התגר שלו על המוסכמות היא הדרך שלו ללמוד את עצמו ואת כוחותיו.

שתהייה לכם התבגרות נעימה...


איריס עצמון M.A. פסיכולוגיה-יישומית-ייעוץ חינוכי מטפלת משפחתית וזוגית מנחת סדנאות וקבוצות מגשרת מרצה לפסיכולוגיה בקורסים של מכללת וינגייט




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב