דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבה חיובית 

מאת    [ 26/07/2007 ]

מילים במאמר: 1264   [ נצפה 7080 פעמים ]

חשיבה חיובית
האם זה עידוד להכחשה או דרך המובילה לאושר
/ד"ר שלמה הרבט



במצבים של לחץ משבר או שגרה משמימה המאיימת להיהפך למשבר אנו שומעים יותר ויותר על גישות שונות המצדדות חשיבה חיובית ובאופטימיות, המוטו שלהן פשוט :תחשוב שיהיה טוב- ויהיה טוב.אומרים לנו "תחשוב רק חיובי" "תסתכל על חצי הכוס המלאה" "צרת רבים חצי נחמה" , ועוד, עצות להיות אופטימי.ובכל זאת כאשר אנו מוזמנים לחשוב חיובי האם זה אומר להתעלם מהמצב ומהקושי: " לשים את הצרות בצד" האם מה שמזמינים אותנו זה סוג של הכחשה:להסיט את המבט לצד השני כמו בת יענה , וכל צרותינו ייעלמו -
ואם זה כל כך חשוב ,למה קשה כל כך להיפרד מהשליליות ולעבור לחשיבה החיובית? למה והאם ישנה דרך שנוכל לגרום לזה לקרות - איך נגרום לעצמנו לחשוב יותר חיובי ובהתאמה להיות מאושרים יותר -

הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה המודרנית עוסקות בטיפול באנשים שאיכות החיים שלהם נפגעה בצורה משמעותית. תחום הפסיכולוגיה התבסס באופן כמעט בלעדי על השאלה מה לא בסדר בבני-האדם. הסטיגמה של "להיות מטופל "כיום פחות חריפה ואנשים מוכנים להודות שגם הם זקוקים לטיפול. עם זאת, עדיין, רוב האנשים פונים לפסיכולוג לא מתוך נקודת אושר ותקווה בחייהם, אלא ברגעים של ייאוש וכאב לרוב עקב משבר או לפחות כאשר משהו באיכות חייהם נפגע באופן משמעותי.
יש האומרים שחשיבה חיובית הינה חיונית לא רק בכדי לצאת ממצבים קשים אלא גם כדרך חיים שמובילה ליותר אושר ואפילו בריאות טובה קשורה בחשיבה חיובית ואנרגיה טובה,
בשיטות הטיפול בפסיכולוגיה התפתח ענף חדש של : פסיכולוגיה חיובית, בבסיסו הטענה כי אנשים אופטימיים הם אנשים מתמידים ומצליחים יותר ואפילו בריאים יותר פיזית. אושר יוצר פרודוקטיביות. פרודוקטיביות יוצרת סיפוק. סיפוק יוצר אושר. לאנשים מאושרים סיבולת פיזית גבוהה יותר. הם עמידים יותר בפני כאב. לאנשים מאושרים סיכוי לחיים ארוכים יותר, בריאות והצלחה טובים יותר.

הפסיכולוגיה החיובית, שהיא ענף בתחום הפסיכולוגיה, מייצגת גישה חדשה, המתמקדת בנקודות החוזק של האדם, מעצימה אותן ומחזקת היבטים חיוביים כמו דימוי עצמי, הנאה ואושר, הכרת תודה והוקרה. אחת ממטרותיה היא לרדת ממגדל השן אל האדם מהרחוב ולחבר את המחקר האקדמי עם הנגישות של התנועה לעזרה עצמית.
מחקרים הראו שאמונות אופטימיות עשויות לעזור לנו מפני מחלות.התברר כי חולים במחלות קשות שרדו יותר זמן כאשר שמרו על אופטימיות .חולים אופטימיים מוכנים יותר להתמיד בטיפול הרפואי ובכך להגדיל את סיכויי ההחלמה שלהם.

הפסיכולוגיה הקונבנציונאלית התמקדה בעיקר בחקר ובטיפול בתופעות הפתולוגיות בחולי ובתיקון נזקיו ואילו הפסיכולוגיה החיובית שואפת להעצים את הכישורים החיוביים של אנשים וקבוצות, לחזק תכונות חיוביות ולשפר את איכות החיים ,ולמנוע תופעות כמו דיכאון וחרדה.
כפי שציינתי בהתחלה למרות היתרונות הידועים של החשיבה החיובית והפסיכולוגיה המתמקדת בהעצמה ובאושר , קשה ל"הביא" את האנשים למקום הזה והסיבות לכך הן קודם כל קשורות באמונות שהושרשו בנו מאוד חזק ומגיל מאוד מוקדם :
· לצפות לרע לקטסטרופה תורנית שתצוץ.ומשום כך הוטמעה בנו הידיעה כי אסור ולא רצוי לשמוח או להתלהב ,ממש ברמה של אמונה תפילה אבל חזקה מאוד :" כי אם תשמח ותהיה מאושר, מיד יקרה לך משהוא רע. זה לא טוב להיות בטוב . ("אל תתלהב !" ," יא מתלהב !" נאמר כגנאי !)
· עין הרע - אסור לספר או להתחבר לדברים הטובים שקורים לנו:" נגד עין הרע!"
· התפיסה הרווחת היא ש "החיים קשים" ולהיות בטוב זה לא מציאותי ולא רציני. חיוביות זה לא ריאלי. הקשה ,המסובך והשלילי זה הנורמלי וככה צריך לחיות. (למרות שמבחינה "ריאלית" למעלה מ תשעים אחוז מהפחדים שגוזלים הרבה מאוד מזמנינו לא מתקיימים !!! )
· תרבות, הרגלים והתמכרות ?החברה והתקשורת מעודדים עיסוק באסונות של אחרים אולי בגלל ש"אין שמחה (לטעמם )כמו השמחה לאיד "החדשות בתקשורת זה בעיקר אסונות ואיומים ,הורגלנו שדברים טובים משעממים .
· פחד מדחייה ואובדן האהבה ?האמונה הרווחת : אנשים אוהבים את המסכנים את ה "אנדרדוג" ושונאים את המצליחים והמאושרים.תהיה מאושר ומצליחן אבל לבד.
· כאשר אנו עסוקים בשליליות בכעס ,על בת/ן זוג למשל ,זה נותן לנו תחושת חשיבות וערך של כאילו "עשייה" בייחוד כאשר אנחנו מתפייסים בסוף.ובאופן כזה שחיים שקטים ורגועים יראו לנו משעממים עד מוות.(למרות שאת כל האנרגיה שמתפנית בהעדר ריב אפשר להשקיע ביצירה או תחביב )
אלו הן חלק מהסיבות למה כל כך קשה לנו להיות חיוביים ,לאורך זמן וכגישה שתיהפך להרגל ולאופי ממוקד בחיובי ,ובאושר.קשה אך בהחלט אפשרי .אני אעמוד על הדרכים שיעזרו לנו בכך:
הדבר הראשון שצריך לדעת זה שאנחנו יכולים להשפיע ולשנות את המציאות שלנו .

"אתה נמצא במקום בו נמצאת מחשבותיך ודא שמחשבותיך נמצאות במיקום בו אתה רוצה להיות".
רבי נחמן מברסלב

המחשבות שלנו הן יוצרות את המציאות שלנו, המחשבות שלנו מורכבות מהפרשנות שלנו לאירועים ועל פי התפיסות והאמונות הבסיסיות שהפנמנו במהלך השנים ושחלקם תוארו לעיל.
והחידוש הדרמתי הוא שזה לא משהוא אובייקטיבי אלא התפיסה והמחשבה שלנו ואת זה אפשר לשנות.אני יכול לתפוס אירוע כקטסטרופאלי ולהיכנס ממנו לדיכאון או לראות באירוע הזדמנות ואתגר ואז אני מרגיש אחרת לגמרי. מחקרים הוכיחו שהמצליחים יותר הם אלו שחוו הכי הרבה כישלונות אבל השתמשו בכישלון כמנוף לצעד הבא.
את האמונות והתפיסות שלנו הפנמנו במשך הרבה זמן והן מושרשות אצלנו חזק ולכן כדי לשנותן צריך לעבור לחשיבה חיובית אך זה צריך להיות מלווה גם בעשייה שתקדם אותי בדרך לחיובי. אם אתה רוצה לעשות משהו חיובי , צריך להפוך את זה לאפשרי במחשבות, לדמיין את זה קורה לי, להפוך את זה בר ביצוע. אבל אם אני רק עומד מול הראי ואומר לעצמי שאני מקסים ונהדר ולא עושה כלום כדי להיות כזה, אלו הן מילים ריקות מתוכן.וסופי לשקוע בדיכאון עמוק יותר. מה שעוזר בסופו של דבר אלה המעשים, למילים אין ערך אלא אם כן מתלווה אליהן פעולה. והמעשים צריכים להיות רצף של פעולות שנעשה בהתמדה וכך הם עשויים להיות להרגל ולהביא יותר הצלחה ואושר:
על כל מחשבה שלילית שעולה לכם או משפט שלילי שאמרתם ?חפשו מיד שלשה דברים חיוביים שקורים לכם, והגידו את זה בקול רם.
כאשר מסתובבים עם אנשים שליליים,הם משפיעים עליך והמעשים הרעים שלהם נהפכים על ידך כלגיטימיים, וכדי שיהיה לך נוח להמשיך להסתובב איתם אתה גם נעשה שלילי.
וכאשר אתה מסתובב עם אנשים שהם חיוביים שהם אנשים שמחים, מאושרים, אופטימיים מצליחים, מדגישים את עצמם בצורה חיובית.זה גם גורם לך לרצות להדמות להם ולהתנהג כמותם. זה חשוב לנו לבחור ממי אנחנו רוצים להיות מושפעים וממי להתרחק !.

כאשר אתם נתקלים בבעיה ואתם מתחילים "לטחון" את עצמכם במחשבות שליליות ובתסריטים רעים,דמינו לעצמכם שאתם כבר פתרתם את הבעיה ואתם מרגישים שמחים ומסופקים .

שבו עם עצמכם והכינו רשימה של עשרה דברים שעושים לכם טוב.תלו את הרשימה במקום בולט
כשיהיה לכם יום רע פנקו עצמכם במשהוא מהרשימה.

הכינו רשימה מפורטת של כל הדברים הטובים שיש לכם בחיים. הבריאות, המשפחה, הבית, מזג האוויר, כל דבר שגורם לכם רגע של נחת. כל דבר שנותן לכם תקווה קטנה לעתיד. קראו בה ועדכנו אותה מעת לעת.
נסו ליצור, נסו לצייר, לפסל, לכתוב שיר, נסו לרקוד. נסו לנגן בחלילית או בפסנתר לתופף. הרכיבו פאזלים שחקו במשחקי קופסה.התמודדו עם משחקי חשיבה חמודים. לא נולדתם לשמש את הטכנולוגיה . יש לכם שימושים נוספים. גלו אותם.
הרשו לעצמכם להיות פחות זמינים. כבו את הפלפון כאשר אתם בבית. כבו את הפלפון כאשר אתם במשרד. כבו אותו בנסיעות. היו פחות קלים להשגה.קשה לחשוב, להרגיש, לתכנן, לקוות, לאהוב ולחיות כאשר הפלפון מייבב בהתמדה. כבו את הפלפון ותמצאו שהחיים טובים.
צאו אל הטבע.תלכו בשבילים טפסו על הרים תעשו פיקניק ותשנו באוהל ליד הנחל. תתרחצו בים , רוצו על החוף הרגישו את החול בכפות הרגליים הדליקו מדורה. תשתלו עצים , תפריחו פרחים תזרעו תבלינים תראו איך הטבעי פורח וצומח ואיזה השפעה טובה יש לזה עליכם.
זה נכון שחשוב להיות ריאליסטי,כי יש חיובי ויש שלילי, ויש להסתכל על החיים בצורה מאוזנת.ואין פה הזמנה להיות בת יענה, ולהדחיק את הרגשות השליליים. כי זה בסדר להרגיש עצוב, לחוץ, כאוב. וכאשר מקבלים את הרגשות השליליים כחלק מהאנושיות שלנו, הם מאבדים במידה רבה את אחיזתם בנו. לעומת זאת, אם נלחם ברגשות השליליים שלנו- הם יתחזקו. אז כשהרגשות השליליים עולים נקבל אותם וניתן להם להיעלם לאיתן.ואז נחזור להתמקד ביש בתקווה ובכל מה שמעצים אותנו.
ואם נתמיד ונסתכל יותר על החצי הכוס המלאה ונחשוב יותר חיובי נודה על כל היש שלנו ונעשה יותר מהדברים שמחברים לאושר, לתקווה שהחיים טובים ויש בשביל מה לחיות אזי חיינו יהיו כבאגדות.























אודות הכותב:
ד"ר שלמה הרבט מטפל משפחתי וקבוצתי ופסיכותרפיסט בהבעה ויצירה ועושה שימוש בתרפיה בטבע ותרפיה באש זה 17 שנה, מנהל את מכון מעברים בנתניה יחד עם הפסיכולוגית פזית הרבט .צוות המכון רב מקצועי ונועד לתת מענה למגוון הצרכים בתחום בריאות הנפש:מניעה, אבחון וטיפול. באופן פרטני,זוגי,וכן סדנאות של תרפיה בטבע ופתוח מנגנוני התמודדות יעלים עם מתח וחרדה.וקורסים בתחום.
טלפון:09-8626874,052-2785891
e-mail:maavarim1@walla.com
http://www.mavarim.com
http://www.naturetherapy.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב