דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתי תחשב התפטרות לרגל מצב בריאותי לקוי כפיטורים 

מאת    [ 15/02/2011 ]

מילים במאמר: 1902   [ נצפה 5327 פעמים ]

מתי תחשב התפטרות לרגל מצב בריאותי לקוי כפיטורים

מאת: אלון אבלה, עו"ד

 

 

1.       סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") קובע לאמור:

 

"התפטר עובד לרגל מצב בריאותו הוא או של בן משפחתו, ולאור המימצאים הרפואיים, תנאי העבודה ושאר נסיבות הענין היתה סיבה מספקת להתפטרות ? רואים לענין פיצויי-פיטורים את התפטרותו כפיטורים.

בסעיף זה "בן משפחה" ? בן משפחה שנקבע בתקנות באישור ועדת העבודה של הכנסת".

 

מלשון הסעיף עולה, כי למעשה ישנן שלוש דרישות לפיהן תוכר התפטרותו של עובד כדין פיטורים המזכים אותו בפיצויי פיטורים. קרי, על העובד לתמוך טענותיו בממצאים רפואיים, להראות כי תנאי העבודה אינם מאפשרים לו לעבוד עקב מגבלותו הרפואית ובנסיבות עניינו הספציפי נוטה לצידו המסקנה כי יש להכיר בהתפטרותו כדין פיטורים על כל המקופל בכך.

 

2.     כך נקבע, כי עובד אשר טוען כי התפטרותו בשל ו"לרגל" מצבו הרפואי הינה כדין פיטורים עליו הראיה (דב"א נג/201-3 אהרון רביוב נ' נאקו שיווק בע"מ, פד"ע כז 514 (להלן: "רביוב")). כמו כן, נטל ההוכחה כי העובד התפטר עקב מחלתו, מוטל על העובד (ת.א. (ים) 317/64 אוסקר וייס נ' ישראל בלוך ואח', פ"מ נ"ט 400).

 

3.     עוד נקבע פסיקה כי הדיבור לפיו עובד התפטר "לרגל מצב בריאותו" בא "ללמדך שהגורם לא רק שצריך להיות קיים ? אלא ? והוא העיקר ? שאותו הגורם היה הפועל, המניע והמביא לתוצאה" של ההתפטרות כאמור. (דב"ע לה/41-3 יעקב היגר נ' דינה שוורץ, פד"ע ז 24; פ"ד רביוב). מכאן, ובנוסף על מניעו הסובייקטיבי של העובד (או חששו הבריאותי) יש להוכיח כי הגורם האובייקטיבי (היינו האישור או המסמך הרפואי) הוא זה שפעל בבחינת "המניע והמביא" להתפטרות, ושעל סמך ובסיס המצב בריאותי לצד האישורים התומכים בכך, מוכרע ומבוסס הליך ההתפטרות. גם כאשר קיימים מניעים נוספים להתפטרות, אשר אינם קשורים למצב הרפואי, אין בכך כדי לשלול קיום מצב משפטי מסוג התפטרות בדין פיטורים, ובלבד שהמניע הרפואי הוא אמיתי וממשי. (דב"ע לו/3-132 חברת כרמי שלמה בע"מ נ' אריה הרצפלד; עב (ים') 2819/06 אלכסנדר פנקס נ' אופטיקה הלפרין ? מגדלי קני ברק, (לא פורסם 28.10.2009).

 

4.      בנוסף, יש לראות האם קיים קשר סיבתי בין מצבו הבריאותי הרעוע של העובד לבין אי יכולתו לעבוד בתפקידו ו/או אצל מעבידו הנוכחי. וכך נקבע ב דב"ע לב/8-3 טוטנאור בע"מ נ' אליהו לפידות, פד"ע ד 321, כי "כלל אחד, אשר לו יש ליתן את הדעת עת באים ליישם את הסעיף שאותו מניע להתפטרות, אותו קשר סיבתי בין מצב הבריאות לבין ההתפטרות, יפעל למעשה במעמד ההתפטרות, ולא יהא בבחינת אפשרות שלא פעלו מכוחה. לשון אחר, אין די בכך שבמצב בריאותו של העובד היה כדי להוות גורם סיבתי או אחד הגורמים הסיבתיים להתפטרות, אלא שצריך, כי יהא ברור כי אותו גורם פעל למעשה" (ראה עוד: פ"ד רביוב; דב"ע נה/181-3 גאולה הלוי נ' הסתדרות מדיצינה הדסה ירושלים (לא פורסם, 30.12.1991); עב (ת"א) 302634/08 פרגו'ן דינה נ' מדינת ישראל-משרד הביטחון).

 

5.  זאת ועוד, על העובד חלה חובה להודיע למעבידו בעת הודעת ההתפטרות מהי סיבת ההתפטרות הרפואית, עובר לסיום יחסי העבודה, כדי לאפשר למעביד לנסות ולסלק מכשולים בתנאי העבודה, שעצם סילוקם עשוי למנוע את התפטרותו. מכאן נפסק כי "עובד המפטר לרגל מצב בריאותו הוא או של בן משפחתו, צריך שיודיע על סיבת ההתפטרות עם התפטרותו, על מנת לאפשר למעביד להציע תנאי עבודה ולהשפיע על 'שאר הנסיבות', כך שלא תהא סיבה מספקת להתפטרות" (דב"ע לג/2-3 חיים זילבר נ' גלוביס בע"מ, פד"ע ד 153). כמו כן, מקום בו עובד סרב להצעת מעביד לעבוד בעבודה אחרת בקרבו, בתפקיד אחר בהתאם למגבלתו הרפואית, נדחתה תביעתו לפיצויים לפי סעיף 6 לחוק לעיל. (ראה עב (ב"ש) 1095/09 שלומי תבור מולאים נ' בנדא מגנטיק בע"מ, לא פורסם 13.12.2009). מכאן, שייתכנו מקרים שבהם אין ליקוי הבריאות כשלעצמו משמש סיבה מספקת להתפטרות, באשר ניתן לקבוע סדרי עבודה אשר יענו על צרכיו של העובד והוא יוכל להמשיך בעבודתו על אף מחלתו. למצבים שכאלה מכוונת הפסיקה הקובעת שיש ליתן למעביד אפשרות ליצור תנאים שימנעו את הצורך להתפטר. (דב"ע לו/13-3 אתא בע"מ נ' בן חדר, לא פורסם). יחד עם זאת, בנסיבות מיוחדות ? סוג המחלה, מצבו הסוציאלי של העובד המתפטר והעובדה שהמוסד לביטוח לאומי הכיר בנכותו, שולמו פיצויי פיטורים לעובד, זאת למרות שהוצעה לו עבודה חלופית (ע"ע 1214/02 ישראל שטרית נ' סטופ אש בע"מ (לא פורסם; דמ (נצ') 1795/92 יוסף ביטון נ' מפעלי אריזים לריהוט בע"מ (לא פורסם)).

 

6.      המועד הקובע לבדיקת נסיבות התפטרות של עובד לרגל מצב בריאותו הוא מועד ההתפטרות (דב"ע לב/28-3 תבורי נ' ביח"ר למשקאות קלים בע"מ נ' משה תורגמן, פד"ע ד 64). מכאן, תעודות רפואיות ממועד אחר, שהציג עובד בפני מעבידו, ושמהן לא ניתן ללמוד על מצב בריאותו בזמן ההתפטרות, אינן מועילות והוא אינו יכול לבסס עליהן את טענותיו (דב"ע נא/7-3 מרים עדאוי נ' פ.א.ב. שירותים בע"מ, פד"ע כב 325).

 

7.  על העובד להציג מסמכים רפואיים המתייחסים לתקופה הרלבנטית להפסקת העבודה והתומכים בטענותיו (דב"ע נז/3-57 סנונית הדגמות וקידום מכירות (1989) בע"מ נ' שולמית פרץ, פד"ע ל 364 (להלן: "סנונית")), אם כי אין הכרח כי אלו יוצאו במועד שקדם להתפטרות. די בכך שיתייחסו לתקופה אשר קדמה להפסקת העבודה, ויצביעו על כך שהליקוי הרפואי פגע ביכולת עבודתו, היינו כי בזמן ההתפטרות מצב בריאותו היה כזה המצדיק את התפטרותו (דב"ע ל/17-3 שרה רפפורט נ' שושנה אסולין, פד"ע ב 25).

 

8.   לגבי האישור הרפואי הנדרש וקבילותו נקבע כי "לא כל אישור מרופא יספיק, בכל מקרה שהוא, כדי לזכות עובד בפיצויים לפי סעיף 6 לחוק. דרך המלך הינה קבלת אישור מרופא תעסוקתי, שבדק את העובד קודם לסיום עבודתו. אולם, אין בכך כדי לשלול אפשרות מהעובד להוכיח את זכאותו בדרכים אחרות (דב"ע לב/3-56 ד"ר נוביצקי ? ציונה ביאדר, פד"ע ד 259 (להלן: "נבוצקי)). לאישורים מטעם קופת חולים יש משקל בכל הנוגע למהימנותם (פ"ד סנונית).

 

9.     עוד נקבע לגבי נוסחו של סעיף 6 לחוק כי "אין להסיק מלשונו של הסעיף כלל לפיו עובד המתפטר מטעמי בריאות, חייב לנקוט בצעד זה או אחר, כדי לזכות בפיצויי פיטורים והמעביד חייב לנקוט צעד אחר כדי להיות פטור מכך. כל מקרה נדון לפי נסיבותיו, לפי המיוחד שבו ובענין המובא לערכאות, נותן בית הדין את דעתו למכלול העובדות הבאות בחשבון לישום הוראות החוק" (פ"ד נבוצקי; ע"א 127/69 שולמית גולדשטיין נ' עזבון משה טוכר, פ"ד כג(2) 678; פ"ד סנונית).

 

10.   לסיכום עולה:

 

א.      יש צורך כי הסיבה העיקרית והממשית להתפטרות הינה בריאותית.

ב.      יש צורך בקשר סיבתי בין המצב הבריאותי הלקוי לבין ההתפטרות מעבודה, ואף די ברקע המכשול הרפואי כדי להביא לסיבת ההתפטרות אשר נובעת גם מסיבות נוספות.

ג.        על העובד להציג מסמכים רפואיים למעביד המאשרים את בעיותיו הרפואיות בעטיהם נבצר הימנו להמשיך בעבודה.

ד.   על העובד להמציא בפני המעביד אישורים רפואיים המתייחסים למצבו הרפואי עובר ו/או בזמן ההתפטרות. אין חובה להמציא מסמכים אלה בעת ההתפטרות, אך מסמכים אלה חייבים להתייחס לתקופת  מועד ההתפטרות, וצריך שיהיה בהם ממש כדי שיצדיקו את ההתפטרות.

ה.  על העובד ליתן "הודעה מוקדמת" למעביד, ולפרט בפניו בעת הודעת ההתפטרות את סיבת ההתפטרות (הרפואית) כדי ליתן למעביד אפשרות להציע לו עבודה חלופית בהתאם למצבו הרפואי ו/או להסיר את מכשול העבודה הקיים כעת, כדי למנוע את ההתפטרות.

ו.        חובת נטל ההוכחה, כי העובד התפטר עקב מצבו הרפואי הלקוי, חלה ומוטלת על העובד בלבד.

ז.       מומלץ ורצוי, אף שאין חובה מוחלטת, כי האישורים הרפואיים יהיו מטעם רופא תעסוקתי.

ח.      הכרעה לפי סעיף 6 לחוק הינה לכל מקרה לגופו ובהתאם לנסיבותיו של כל מקרה, ואינה הכרעה גורפת.

 

11. יוער, כי לעיתים מעביד יבכר להקשות על העובד, יטען כי העובד לא המציא בפניו מסמכים רפואיים מהימנים ו/או קבילים, וידרוש כי העובד יעמוד לבדיקת רופא "רגיל" ו/או תעסוקתי מטעמו. אולם, עולה לפי תקנה 2 ותקנה 2(ג) לתקנות דמי מחלקה (נהלים לתשלום דמי מחלה), תשל"ז-1977,כי רק אם העובד לא המציג אישורי מחלה מטעם קופת חולים או המאושרות מטעמה, רשאי יהיה מעביד להעמידו לבדיקה רפואית בפני רופא מטעמו. (ראו: בג"ץ 8506/09 דיגיטל ווריפיקיישן (2007) בע"מ נ' בית הדין הארצי לעבודה (27.10.09). בנוסף, נקבע בפסיקה כי די בהצגת תעודה רפואית מהימנה על מנת שתהווה ראיה מספקת למצב הבריאותי. (דב"ע תשן/154-3 קרויטר ? אילוז, פד"ע כב 339; דמ' (ת"א) 7168/09 ניר אלון בע"מ נ' ליאת מוגרבי (21.02.10)).

 

 

 

האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני ומתאים או חוות דעת משפטית. האחריות בשימוש על הנאמר במאמר הינה על המשתמש בלבד.

 

 

 

אלון אבלה, עו"ד המתמחה בדיני תכנון ובניה, דיני מקרקעין, עסקאות מכר (קבלן, יד שניה, נדל"ן מניב), תמ"א 38, פינוי בינוי, השכרת נכסים, פינוי מושכר, פינוי פולשים וסילוק יד, פירוק שיתוף במקרקעין, ליקויי בניה ובלטיגציה אזרחית בכללותה. כתובת המשרד: רח' יהודית 9 רמת גן, טל': 03-7764488, פקס': 03-7764499  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב