דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה הקשר בין לוחם טוב לבין מבנה גוף? 

מאת    [ 15/02/2011 ]

מילים במאמר: 562   [ נצפה 2629 פעמים ]

בני נוער רבים הנמצאים בעיצומן של תוכניות לבניית כושר קרבי טועים לחשוב כי פיתוח מסת שריר גדולה יותר ומעוצבת תסייע להם בעתידם כלוחמים מן השורה. חשוב להבין כי אין יתרון במבנה גוף גדול ומנופח כי המשפט "גדול יותר, משמע חזק יותר ומהיר יותר" אינו נכון.

אין מודל של לוחם בצה"ל הבנוי לתלפיות. יש לדעת כי מראה חיצוני עלול להטעות ומבנה גוף שרירי אינו מבטיח הצלחה בימי הסיירות או בגיבושים. רבים המקרים בהם "הגדולים והמנופחים" נושרים ודווקא "הקטנים" זוכים להצלחות כבירות.

כמובן שחלק גדול מן הקוראים יהיו סקפטיים לגבי הטענות המובאות כאן, אך בהמשך המאמר נביא טיעונים אשר יאוששו אותן, כשנציג את הבעייתיות במבנה גו מנופח מידי בתהליכי הגיבושים ובימי הסיירות:

1.      יחס בין משקל לבין כוח: בימי הסיירות ובגיבושים לא נדרשים המתמודדים להפגנת כוח מתפרץ או כוח טהור. הדבר אשר בעיקר נבחן שם הינם יכולת ההתמדה והנחישות לביצוע המשימה עד לתומה, אף יותר מאשר לבצע את אותה משימה בדרך המהירה ביותר. כדוגמא ניתן לבחון את המשימה הקלאסית בגיבוש לשייטת: שחייה למצוף בעומק הים וחזרה לחוף – סך הכל מרחק של כ-700 מטרים. השחיינים ה"מצטיינים" אמנם יסיימו ראשונים, אך אלה הפחות מיומנים אשר התעקשו ונלחמו וסיימו את המשימה, אפילו לאחר שעה, הפגינו כושר התמדה ויכולת עמידה במשימה – וזהו בעצם המפתח לגיבוש מוצלח. כל אדם הוא בעל משקל מסוים ומסת שריר כאחוז ממשקל הגוף שאיתם הוא יכול להגיע לביצועים מושלמים, בכל סוגי המאמצים הגופניים.

 

2.      צריכת חמצן רב על ידי השרירים: תחילה, יש להבין כי החמצן נמצא במחסור במהלך פעילות אירובית. ניתן להמחיש את הנושא על ידי השוואה בין הודף כדור ברזל לבין רץ מרתון.זהו ספורטאי שניחן במסת שריר גדולה וכוח מתפרץ שאין שני לו, אך אם ינסה לרוץ מרתון, סיכוייו נמוכים מזה של בחור שמשקלו כמשקל נוצה ומסת השריר שלו באחוז נמוך ממשקל גופו הכולל. לכן, מי שיבחר לרוץ למרחקים גדולים ובמהירות גבוהה יהיה מוכרח לשמור על מסת שריר ואחוז שומן נמוכים. רקמת שריר צורכת חמצן אשר חיוני מאוד לשרשרת המעגל האירובי ולאלו בעלי מסת שריר גבוהה נתון זה יכול להגביל מאוד את המאמץ הממושך.

 

3.      מסת שריר גדולה משמעותה משקל גבוה יותר:פעולת הריצה, לדוגמא, מטרתה לקדם את גוף האדם, בעזרת הרגליים, בצורה המהירה ביותר. זוהי פעולה אשר מושפעת מאוד ממשקלו של האדם, אותו היא נדרשת לקדם. על פי דעת מומחים הורדה של קילו משקל שווה לשיפור של 2-3 אחוזים מזמן ריצת 10 ק"מ. זהו שיפור משמעותי! הדבר החשוב ביותר לציין כי אי הכוונה במאמר כי מתאמנים אמורים להוריד (או להעלות) מסה בצורה ניכרת, בטח לא על דעת עצמם. חשוב ביותר להיוועץ עם מאמן כושר קרבי מקצועי. ירידה דרסטית עלולה להשפיע לרעה על המשך הפעילות הגופנית של המתאמן.

המטרה במאמר הינה להבהיר שאין טעם בעלייה במסת שריר ובמשקל גוף ובפיתוח פלג גוף עליון מעוצב ומנופח, אך מצד שני חשוב שהגוף יידע לעמוד בעומסים שהוא אמור לספוג. אי לכך, חשובה עבודה נכונה לאורך זמן, חשוב ליווי אישי של מאמן מקצועי, כשהמטרה היא להביא את המתאמן למצב האופטימאלי בהכנה לקראת הצבא.



ניר כהן
מאמן מקצועי לבני נוער לקראת גיוס
יזם ומאמן ראשי Excellent Training
אתר הבית:  xtain.co.i




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב