דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רוצה לשרת ביחידה מיוחדת? תתחיל להתאמן! 

מאת    [ 14/02/2011 ]

מילים במאמר: 793   [ נצפה 1988 פעמים ]

 

היחידות המיוחדות בצבא מציגות מגוון גדול של דרישות למיומנויות גופניות על המועמדים המבקשים לשרת בהן. חלק גדול ממיומנויות אלה יירכשו החיילים במהלך ההכשרה המפרכת ביחידה עצמה. לכל מיומנות הנרכשת במהלך ההכשרה ביחידה יש שלב ייעודי במסלול, לדוגמא: צלילה ביחידת השייטת, מיומנויות לוט"ר בסיירות, מיומנויות חבלה ביחידות אחרות וכו'.

בנוסף למיומנויות נרכשות, דורשות היחידות המיוחדות מן המועמדים להגיע "מוכנים" למאמצים פיזיים ומנטאליים לא קטנים – אשר נוצרו במיוחד כדי לבדוק את התאמת המועמד לשירות ביחידה. הדרך המוכרת להגיע מוכנים לקראת המיונים של היחידות המיוחדות היא הכנה. תכנית כושר קרבי מסודרת ומקצועית אשר תמנף את רמת המוכנות של המועמד.

אופי הגיבושים ליחידות אלו מהווה מאפיין לאופי היחידות עצמן ודורשים מאמצים גופניים מתישים ביותר. משך הגיבושים נע בין 3 ל-5 ימים,והינו בהתאם ליחידה עבורה הוא מתבצע.

 באותם הימים הנער המועמד לשירות הביטחון יעמוד בפני קשיים, לחצים, עומסים והתמודדויות כאשר מטרתם לגרום לסינון טבעי ולהצלחתם בגיבוש רק של אלו המתאימים ביותר עבור היחידות.

מרכיבי ומאפייני הגיבושים הם אמנם מגוונים ורבים, אך חלקם הגדול משותף לכלל היחידות ומכיל מאפיינים דומים, עם שינויים מינימאליים,אשר יהיו חלק מרוב הגיבושים, כגון: נשיקות אלונקות ושקי חול, ריצות מהירות במעלה דיונות,זחילות ומסעות.

ברור שישנם מועמדים אשר יגיעו לגיבושים, ללא הכנה מוקדמת, רק עם נתוניהם הטבעיים ויצלחו את כלל המשימות, אך ניתן לומר בוודאות כי הכנת כושר קרבי מוקדמת תשפר משמעותית את סיכויי ההצלחה בגיבוש.

אי לכך, אחד המרכיבים החשובים לקראת הגיבושים יהיה הכושר הגופני. אלה אשר להם הכושר הגופני הטוב יותר, ידעו להתמודד עם מאמצי הגיבוש בצורה הטובה ביותר. כמו כן, ניתן למור את אותם הדברים על שאר המאמצים הגופניים בהם יידרשו המועמדים לעמוד – הכנה לטכניקות זחילה ונשיאת שקי חול, תתרום לשיפור הביצועים בעת הגיבוש עצמו.

להלן פירוט כללי על מיומנויות גופניות רלוונטיות ודרכי התמודדות עימם:

1.                   אלונקות:  שרירי רגליים חזקים ופלג גוף עליו מיומן הם הדרישות לנשיאת אלונקות. בנוסף, עבודה על חיזוקים לא מאוזנים תסייע                  להתמודד עם מעמסה לא שווה על צידי הגוף. בשל הסכנה לנקעי קרסול, יש לעבוד על משטחים לא יציבים על מנת למנוע את                          הפציעה. התרגילים הרלוונטיים לשיפור המיומנות: * תרגול עמידה על רגל אחת על גבי משטח לא יציב. * מתח. * תרגילי שכמות.                  * חיזוקי אגן וליבה. * סקווט מפוצל לכל רגל.

2.       זחילה: מיומנות הדורשת סיבולת אירובית גבוהה. נדרשת עבודת ידיים חזקה, במקביל לעבודת הרגליים. באופן טבעי השימוש יהיה ביד ורגל נגדיות זו לזו. הפציעה הרלוונטית לתרגיל זה הינה שפשופים במרפק חשוף. תרגילים אשר יהיו רלוונטים למיומנות זו: * עבודה על סבולת אירובית בשילוב קטעי זחילה (עקרון הספציפיות). * מתח.

3.       שקים: סחיבת השק הינו תרגיל קשה במיוחד. משקל השק הינו כ-10 קילוגרמים, כאשר ישנה הקפדה בגיבושים על משקל תקין. התרגיל דורש שילוב של עבודת כוח של שרירי הרגליים, ריצות ואף זחילות. ההמלצה הינה לבצע את התרגיל בצורה בה העומס מכובד השק יפוזר בצורה תקינה בפלג הגוף העליון. זהו דבר חשוב אשר יוכל להקל על שאר חלקי הגוף ולמנוע נזקים. יש לשלב תרגילי לחיזוק מפרק הקרסול, כדי למנוע פציעה בשל הריצה עם משקל יתר. תרגילים רלוונטיים למיומנות זו: * עבודת כח שתי רגליים יחד. * שרירי ליבה חזקים (גב תחתון ובטן). * יצבות של מפרקי פלג הגוף התחתון.

4.       ספרינט: התרגיל הנפוץ ביתר אשר מטרתו העיקרית הינה התשה. אמנם התרגיל הינו בעיקר אמצעי אך מתפקד גם ככלי לבדיקת היכול הפיזית. על כן כושר גופני ייתן יתרון בהתמודדות עם התרגיל. התרגיל משלב עבודת רגליים חזקה, כוח מתפרץ ועל כן תרגילי ניתורים הינם מרכזיים בהכנה למיומנות זו. תרגילים רלוונטיים למיומנות זו: * תרגילי רגליים שונים. * שרירי ליבה. * תרגילי כח מתפרץ לפג"ת.

לסיכום:

המרכיב הפיזי בגיבושי יחידות המיוחדות הינו דומיננטי ביותר ומשמש בעיקר כאמצעי לבחינת אישיותו של המועמד. היות ונקודת המוצא הינה שכושר גופני וכושר קרבי הינו דבר נרכש, לרוב לא ישמשו המבדקים הפיזיים כקריטריון להערכה.

עם זאת, ניתן לומר בוודאות כי אדם בעל כושר גופני יתמודד בצורה שקולה ורגועה יותר עם אתרי הגיבושים, ביחס לאדם בעל כושר גופני מוגבל. המאפיינים העיקריים של אדם בעל כושר גופני גבוה הינם יכולת קבלת החלטות שקולה, תפקוד מוטורי איכותי ותפקוד כללי איכותי.

על כן, הכנה מוקדמת לקראת הגיבושים תבטיח התמודדות טובה יותר עם המצבים הקיימים.

התמודדות מוקדמת עם תרגילי הגיבוש הקלאסיים, תשמש כהכרות בסיסית וחשובה לגיבושים.

ההמלצה העיקרית הינה להיערך באופן מקצועי וגופני לקראת הגיבושים תוך התמקדות ברגילים מגוונים. היערכות זו תסייע למועמד להגביר את סיכוייו להתקבל ליחידה המיועדת.

 

 



ניר כהן
מאמן מקצועי לבני נוער לקראת גיוס
יזם ומאמן ראשי Excellent Training
אתר הבית:  xtain.co.il 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב