דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד ניתן לשדל עם שלם להצטרף למלחמה 

מאת    [ 24/07/2007 ]

מילים במאמר: 433   [ נצפה 3249 פעמים ]

תאוריית הדלת האחורית לתוך המלחמה (Back-door-to-war Theory). על פי מספר היסטוריונים היה ברור לנשיא ארה"ב פרנקלין רוזבלט עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, שבכדי להעביר את עמו את הסף מגישת הבדלנות לנכונות להצטרף למלחמה, היה עליהם לקבל מכת מחץ, מכת התעוררות.  

מעריכים כי דחק במכוון את יפן לפינה. כשיפן הצטרפה לכוחות הציר - גרמניה ואיטליה, הקונגרס האמריקאי הגביל ייצוא מוצרים חיוניים לתעשיית המלחמה היפנית (מוצרי נפט וחרושת ברזל). במהלך 1941 ניהלו היפנים עם האמריקאים משא ומתן לביטול הסנקציות. כשנכשל תכננו מתקפה על ארה"ב. רוזבלט ידע שהמתקפה צפויה (האמריקאים פיצחו את קוד התקשורת של המודיעין היפני), אבל לא היה בטוח על מיקומה.  

בדצמבר 1941 הפציצו היפנים את נמל הפנינים בהוואי, חיסלו כמעט לחלוטין את הצי האמריקאי באוקיאנוס השקט, מאות מטוסים והרגו כ-5,200 אנשי צבא ואזרחים. המתקפה כה זעזעה את האמריקאים שהיו נכונים מיידית להצטרף למלחמה נגד היטלר ובני-בריתו. יום למחרת לבקשת רוזבלט, הכריז הקונגרס האמריקאי מלחמה על יפן, ושלושה ימים לאחר מכן הכריזו גרמניה ואיטליה מלחמה על ארה"ב.  

יש הגורסים שאסטרטגיה דומה נוהלה על ידי הנרי קיסינג'ר, אנוואר סאדאת נשיא מצרים (1970-81) ומשה דיין שר הביטחון הישראלי, במלחמת יום הכיפורים ב-1973. מטרת המלחמה המוגבלת לתפיסתם, היתה לאפשר לעמי ערב להחזיר לעצמם את כבודם שהושפל במיוחד במלחמת ששת הימים ב-1967, וליצור אוירה של נכונות לפיוס עם מדינת ישראל.  

בצד הישראלי ריסקה המלחמה את הביטחון העצמי המוחלט של הצבר בעליונותנו על פני עמי האזור, ותרמה להבשלת התפיסה הלאומית שבמסגרת הסכמי שלום תהיה נכונות להחזיר שטחים, תמורת ערבויות וירטואליות מצד מדינות ערב. מה שהביא לחתימת הסכם השלום בין מצרים לישראל ב-1979. בהיבט השלילי, זו נקודת המפנה שדרדרה את לכידות החברה הישראלית.  

כמובן שניתן להשליך את תאוריית הדלת האחורית גם על אסון התאומים בניו-יורק והמתקפה האמריקאית נגד אל-קעידה, אפגניסטן, עיראק ומדינות "ציר הרשע" (צפון קוריאה, איראן, סוריה, וקובה). מהלך מתוכנן היטב על ידי אנשי הממשל האמריקאי להשלים במסגרת תקופת כהונתו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש הבן, מה שהתחילו בתקופת כהונתו של הנשיא ג'ורג' בוש האב.   

מה שמעניין את המנהיג ואת האסטרטג איננה העובדה אם תיאוריות אלו נכונות או לאו, אלא מסקנה אחרת. לעיתים, על מנת למנוע משבר ארוך טווח בעל משמעויות הרות אסון, יבחר המנהיג להקריב על מזבח הטווח הקצר משבר מוגבל. משבר שיעורר את דעת הקהל ואת הארגון לעשייה. שינוי תפיסתי שלא ניתן להשיגו אלא בעקבות התפוצצות משבר מוגבל.  

מתוך הספר 'דרכו של לוחם האסטרטגיה', מאת רמי הסמן
פרק 13, ניהול משברים - כלי אסטרטגי מתקדם
טרום עריכה, חשיפה ראשונית

האתגר הכל עולמי/ ז'אן ז'אק סרוואן שרייבר/ זמורה-ביתן-מודן, 1980/ עמ' 190, דו-קרב באוקיאנוס השקט

Roosevelt, Franklin D./ Encyclopedia Britannica Article/ www.britannica.com/eb/print?eu=117433

Sidebar - Pearl Harbour and the 'back-door-to-war' theory/ Encyclopedia Britannica, Article/ www.britannica.com/eb/print?eu=369911/ 7.01.2004

Egypt. The Sadat Regime/ Encyclopedia Britannica Article/ www.britannica.com/eb/print?eu=108491/ 7.01.2004
רמי הסמן MBA, מומחה לאסטרטגיה שיווקית. מרצה לשיווק מדיני וחברתי בבית הספר הבינלאומי למינהל עסקים, המרכז הבינתחומי בהרצליה. עמית מחקר בבית הספר לממשל ולמדיניות, הפקולטה למדעי החברה, ומרצה אורח בפקולטה לניהול, בית הספר למוסמכים במינהל עסקים, אוניברסיטת תל אביב.

http://rommeyhassman.blogspot.com



מאמרים חדשים מומלצים: 


מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב