דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכויות יוצרים במוזיקה - עידן חדש 

מאת    [ 13/02/2011 ]

מילים במאמר: 645   [ נצפה 2749 פעמים ]

מהפכת האינטרנט שהתחוללה בשנים האחרונות השפיעה כמעט על כל תחומי החיים. דיני זכויות היוצרים במוזיקה לא נשארו מאחור ונכנסו לתחום זה מספר גופים אשר שמו להם למטרה למנוע שזכויות היוצרים במוזיקה יהפכו הפקר . 

דיני זכויות יוצרים שוללים מאחרים לנצל את פרי היצירה של היוצר ללא הסכמתו. עם זאת, מעטים מודעים להשלכות ההתפתחות בדיני זכויות היוצרים בענף המוזיקה.

חוק זכויות יוצרים החדש איננו מגדיר יצירה מוזיקלית אך הדיעה המרכזית היא שכל לחן (מלודיה) ניתן להגנת זכויות יוצרים ללא קשר לסיווג המוזיקלי שלו. ישנה הבחנה בין לחן ומילים ואף תשומת לב למידת המקוריות שהושקעה בהרמוניה של היצירה. בהקשר זה יש לציין כי מילים של יצירה נחשבות ליצירה בפני עצמה וזוכות להגנה עצמאית. היום אף ייתכן כי יהיו קיימות זכויות יוצרים נפרדות למעבד המוזיקה. המצב שונה לגבי תקליטים.

לתקליטים 2 סוגי זכויות יוצרים. האחת, יצירה מוזיקלית כאמור לעיל, והשניה, זכות יוצרים בתקליט עצמו - בתוכן המוקלט שמופיע בתקליט או בתקליטור (דיסק). מדובר בזכות יוצרים הזוכה להגנה מצומצמת מזו של היצירה המוזיקלית. כך, אם למשל, צורבים מוזיקה מתקליטור לתקליטור (אפילו חלק ממנו) הרי ששתי זכויות היוצרים מופרות: של התקליטור ושל היצירה המוזיקלית. בהמשך מאמר זה נעסוק גם בהפרת זכויות יוצרים באמצעות ביצוע פומבי של היצירה המוזיקלית, כאשר זו מתבצעת אם משמיעים בקול רם תקליט (כמו בחנויות ורשתות ביגוד והנעלה לדוגמה). בישראל אף קיימת הגנת זכויות יוצרים על השמעת תקליט ברדיו, הגנה זו איננה קיימת ברוב המדינות בחו"ל.

 חוק זכויות היוצרים החדש מגן על זכויותיהם הכלכליות הבלעדיות של יוצרים בכך שהוא אוסר, בין היתר, את הפעולות הבאות:

- העתקת יצירה מוזיקלית או תקליט.

- ביצוע פומבי של יצירה מוסיקלית ותקליט (שהיא השמעה של היצירה המוזיקלית (לחן) או

  התקליט ללא קבלת אישורו של היוצר).

- שידור בטלויזיה או ברדיו של היצירה המוזיקלית (מדובר בכל העברה קווית או אלחוטית, של 

   צלילים, מראות או שילוב של צלילים ומראות, הכלולים ביצירה, לציבור).

-  העמדת היצירה לרשות הציבור (שהיא הגדרה רחבה הכוללת את הפצת היצירה או עותקים

   ממנה כמפורט בהמשך).

- השכרת היצירה – לגבי תקליט.

פעמים רבות זכות ההעתקה מופרת ביחד עם זכות ההעמדה לרשות הציבור (הפצה) משום שזו בדרך כלל מטרת המעתיק, להפיץ עותקים מזוייפים לציבור הרחב.

 בנוגע לביצוע פומבי של יצירה מוזיקלית, חשובה ההבחנה בין ביצוע ישיר – לדוגמא הופעות מוזיקאליות והקראה פומבית של היצירה לבין ביצוע מכני - אנלוגי או דיגיטאלי. זאת אומרת, מי שחושב שהאיסור לסחור באופן פיראטי ביצירות מוזיקאליות מתמצה בצריבת תקליטים ושיתוף קבצים ברשת האינטרנט, מתבדה. כיום מתפרשות זכויות היוצרים המוזיקליות גם מוזיקה המשולבת בהקרנת סרטים בטלוויזיה וקולנוע, השמעת מוזיקה בחתונות ופאבים וגם בהשמעות פומביות באמצעות רשת האינטרנט.

 בחוק זכויות יוצרים הישן לא הוכרה זכות עצמאית לשידור ולכן כל המקרים של שידור יצירות נדונו תחת זכות הביצוע הפומבי. חוק זכויות יוצרים החדש הכיר בזכות לשידור באופן נפרד ועצמאי ולכן גם מספרה או רשת ביגוד אשר משמיעים היום מוזיקה מבלי לקבל רשיון לכך, מפרים זכויות יוצרים שכן זוהי השמעה פומבית של היצירה המוזיקלית. בפינלנד אף נקבע כי נהגי מוניות שמשמיעים מוזיקה במונית ללא היתר מפרים זכויות יוצרים.

עם זאת, חשוב להדגיש כי יש היום שורה של פסקי דין מחוזיים לפיה לא כל שידור או השמעה פומבית יחשבו מפרים. על מנת לקבוע באם מדובר בביצוע פומבי- יתחשב בימ"ש בפרמטרים של אופי הקהל (מצומצם ומשפחתי או קהל רחב ומגוון); מטרת הביצוע – (האם הביצוע היה למטרה מסחרית של רווח) ואופי המקום (האם בוצע בנחלת הפרט או נחלת הציבור).

 ההבדל בין ביצוע פומבי לבין  העמדה של יצירה לרשות הציבור היא שהעמדה לרשות הציבור משמותה עשיית פעולה ביצירה כך שלאנשים מקרב הציבור תהיה גישה אליה ממקום ובמועד לפי בחירתם במילים אחרות וכפי שפורשה ההגדרה על ידי בית המשפט הכוונה היא למנוע הפצת יצירה מוזיקאלית לציבור (הפצת תקליטים צרובים לדוגמה).

 מהסקירה הקצרה שהובאה לעיל עולה מסקנה אחת ברורה: בעידן המודרני, לא קל לנהל ולעקוב אחר השימושים וההפרות השונים הנעשים ביצירות מוזיקליות.

המורכבות הרבה בעניין זכויות היוצרים המוזיקליות הביאה לבלבול בעניין הרשיונות הנדרשים למטרת השמעה פומבית של יצירה מוזיקלית. פעולות פשוטות כמו השמעת שיר של יוצר אהוב בבית העסק אינם עוד נחלת הכלל והשמעה זו עלולה להסתיים בתביעה של מאות אלפי שקלים

 

מאמר זה נכתב ע"י עורכי הדין אבי מורה ואוריין מאמו.


הכותבים הינם שותפים במשרד עורכי הדין מורה מאמו שחל - www.mmslaw.co.il
כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי מאן דהוא והלה נדרש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב