דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התעללות בבסיס והכרה בנכות אלי סבן המייצג 

מאת    [ 10/02/2011 ]

מילים במאמר: 418   [ נצפה 3027 פעמים ]

הכרה במצב נפשי כתוצאה מהתעללות בבסיס

חיילים רבים סובלים מהתעללויות קשות במהלך שירותם הצבאי ולא אחת מדובר במעשים חוזרים ונשנים המאפילים על כל תקופת השירות. היות והמערכת הצבאית יכולה להיות נוקשה ומעט מסורבלת, לא תמיד משכילים המפקדים והאחראים על חיילים מסוימים לשים לב כי פקודיהם נמצאים במצוקה נפשית של ממש. מיותר לציין כי חוסר תשומת לב זו עלול להביא להתפתחות מצבים נפשיים קיצוניים (ולעיתים אף להתאבדויות במהלך השירות). 

דוגמא לכך ניתן לראות בהחלטה אשר התקבלה בעניינו של חייל אשר השתחרר מהצבא כאשר הוא נתון במצב נפשי פסיכוטי. מדובר בבחור צעיר בעל אישיות מופנמת אשר התגייס לצה"ל ובמהלך השירות נדד בין בסיסים שונים. בעקבות אישיותו העדינה, סבל החייל מהתעללויות קשות מצד חבריו לבסיס. במקרים "הקלים" מדובר היה בהצקות מילוליות בלבד, ובמקרים חמורים יותר סבל החייל מפגיעות פיסיות של ממש (החדרת רובה לפי הטבעת, איום על חייו בנשק טעון וכדומה).

במהלך כל תקופת שירותו, ביקש החייל מספר פעמים ממפקדיו כי ישלחו אותו לקורס מקצועי. כל בקשותיו של החייל העלו חרס והאחרון המשיך להיות מוצב בתפקידים פשוטים בתור עובד כללי בבסיסים שונים. במהלך השנים הלך מצבו הנפשי של החייל והתדרדר עד שחודשיים בלבד לפני השחרור הוא נכנס למצב פסיכוטי ואושפז במחלקה פסיכיאטרית סגורה.

בכדי להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון, פנו החייל ובני משפחתו לעורך הדין אלי סבן, העומד בראש משרד בעל ניסיון בייצוג נכי צה"ל מול קצין התגמולים. עו"ד אלי סבן והתובע טענו כי יש להכיר באחרון כנכה צה"ל וזאת בשל מצבו הנפשי הקשה אשר התפתח במהלך השירות הצבאי.

למעשה, המכשולים העיקריים אשר עמדו בפני עו"ד סבן ומרשו היו טענות הצבא לכך שכבר בתחילת השירות נבדק התובע אצל קצין בריאות הנפש ונקבע לו פרופיל נפשי בעייתי. התובע ובא כוחו טענו כי בין הפרופיל הנפשי בתחילת השירות (45 בגין אישיות מופנמת), לבין מצבו הנפשי עם השחרור, ישנו מרחק רב. עו"ד סבן הצליח לסייע לתובע להרים את הנטל אשר הונח לפתחו בעניין זה. התובע הציג בפני משרד הביטחון קשר סיבתי, עובדתי ומשפטי, בין ההתעללויות מהן סבל במהלך השירות הצבאי, התסכול בגין העסקה במשך שנים בעבודות כלליות ללא אפשרות קידום, ובין מצבו הנפשי.

משרד הביטחון הפנה את הצעיר, בן 24 בתביעתו, לפסיכיאטרית מטעמו אשר תגיש חוות דעת רפואית בעניינו. לאחר בחינת חוות הדעת הרפואית, אשר קבעה כי הסכיזופרניה ממנה סובל התובע התפתחה לאחר שירותו הצבאי, קבע משרד הביטחון כי יש להכיר בצעיר כנכה צה"ל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב