דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קורס מבוא למתודולוגיה פוליטית - שיעור מספר 8 - מנהיגות 

מאת    [ 09/02/2011 ]

מילים במאמר: 822   [ נצפה 2545 פעמים ]

קורס מבוא למתודולוגיה פוליטית: שיעור מס' 8 - מנהיגות

נמרוד נוי

10/2/2011

מנהיגות היא עולם ומלאו. היא גם חלק חשוב עד מאוד מדיסיפלינת הניהול. ערימות של ספרים נכתבו ונכתבים בנושא זה, ואין צורך להכביר במילים כדי להצביע עד כמה חשיבותו הגדולה בחיינו. בשיחה זו אנו נעסוק בעיקר בהגדרת דפוס המנהיגות המאפיין את נבחרי הדור שלנו, ונראה עד כמה אנו רחוקים, גם בעניין זה, ממצב עניינים רצוי כלשהו. וכדרכנו בעבודה כולה, שהיא מכוונת עשייה ביסודה, גם בנושא המנהיגות איננו עוסקים במודלים אידיאלים.

לצורך הדיון נחלק את הדברים לשניים. החלק האחד, בו לא נעסוק, עניינו רשימת המשימות הלאומיות העומדות בפני עם ישראל היום ובעתיד הנראה לעין. החלק השני עניינו התנהלות ובו אנו נתרכז. נדגיש כאן שבימים אלו יצא לאור ספרו של פרופסור יחזקאל דרור "מנהיג תהיה לנו!", המסכם למעשה את מרבית תפיסותיו של המחבר לגבי מה צריך לעשות במדינת ישראל ואיך, בתוספת סדרה ארוכה של עצות המתייחסות לתכונות הנדרשות מן המנהיג וליכולות אישיות של שיקול דעתו לדברים.

על  רקע משבר מנהיגותי גדול הפוקד את דורנו נראה לנו כי הדבר החשוב יותר לעשותו הוא דווקא להתמקד ביסודות היותר בסיסיים של המנהיגותיות, וזאת בהנחה ששיפור מה בערך המנהיגות באופן הכי טבעי יקדם גם את הטיפול הנכון במגוון האתגרים הלאומיים הניצבים מולנו.

הדבר היותר בולט באשר למנהיגות פוליטית בישראל מתבטא בכך שקיימת זילות עצומה של המושג בתוכנו. אפשר כמעט לומר שמנהיג הוא מי שהצליח לתמרן בציניות ובכוחניות רבה יותר, ולתפלל (מלל בלתי ראוי ובלתי מושכל, הגלומים בו יסודות חזקים של הסתת הציבור והדחתו) באופן היותר טוב, את חברי מפלגתו בשלב הבחירות המוקדמות (פריימריס). מעבר לכך כמעט והוא לא נדרש ליותר. במקרה של רמטכ"לים לשעבר המביאים עמם ניסיון רב בהובלת מערכות גדולות, או גם בכירים אחרים, הציבור בוחר בהם בגלל היותם כאלה מבלי לבדוק דברים נוספים הכרחיים.

אנו זקוקים כיום למנהיגות מכוננת המתמודדת עם שאלות היסוד והאמת שלנו ומספקת להם פתרונות הולמים. שום דבר מזה לא מתקיים כיום בתוכנו. וללא טיפול שכזה ערימת הבעיות וההפסדים של המדינה והחברה בה הולכת וגבהה, ואנו ממשכנים בזאת את עתידם של ילדינו ונכדינו.

סדרת שיחות אלה עוסקת במערכת הפוליטית בישראל. ככך, נראה לנו כי זה גם אחד הדברים היותר חשובים שיש לעסוק בהם. ללא עיסוק נאות שכזה לא נוכל גם לטפל כנדרש במכלול השאלות הלאומיות המעסיקות אותנו. איש מנבחרי דורנו איננו נותן את דעתו לכך, וזהו בדיוק המקום בו נדרשת לנו מנהיגות מכוננת ברמה גבוהה ביותר.

בשיטה ובתרבות הישראלית, ובמיוחד בדור הפוליטיקאים הנוכחי, מנהיגנו תופסים את עצמם ככל יכולים ויודעי כל. בחזקת סוג של שחקן יחיד שכזה. הם אינם מרבים לשתף את הגורמים המקצועיים והאחרים סביבם, ובהתנהלותם האישית הם מרוכזים עד מאוד בעצמם. נדמה להם שאם יש להם איזו הבנה וניסיון ואי אילו תובנות בנושא הביטחון והשלום השונים ובנושאי חברה וכלכלה, הם כבר בשלים להיות ראשי ממשלה בישראל. הם אינם משמשים כמקור השראה ואינם מהווים דוגמה אישית וגם לא משל וסמל לציבור כולו. הם סובלים מחוסר בהבנה יסודית של מושג המנהיגות ושל הובלת תהליכים במערכות אנוש גדולות ומורכבות ורבות משתתפים, וידיעותיהם ויכולותיהם בניהול שואפות לאפס.

בשיטה האמריקאית הנשיא משמש כמקור השראה וכמשל וסמל לעמו. הוא מגלם באישיותו וברעיונותיו המרכזיים את הלכי הרוח היסודיים של תקופתו באמריקה. הוא מתווה את כיווני הדרך הראשיים ומצביע על הקשריהם הכלליים, וכל מאמציו מוקדשים לכך שהמערכות הלאומיות כולן בארה"ב תצעדנה קדימה ותעצבנה את דרכן באופן עצמאי תוך כדי צעידתן. הוא מרבה להסתייע בשריו וביועציו השונים ועליו לשתף את הקונגרס בכוונותיו וביוזמותיו ואת הציבור כולו, וככך הוא איננו תופס את עצמו ככל יכול ויודע כל.

במאמריי אני מרבה להדגיש, כי הפוליטיקאים שלנו אינם קוראים נכון את המציאות, אינם מבינים את עוצמת הדברים ואינם מתרוממים לגודל העשייה והאחריות הנדרשת מהם. הסטת מירב הקשב הציבורי לבעיות היום יום השוטפות אותנו מונעת מעמנו לרכז קשב לשאלות היסוד והאמת של חיינו. מרוב עצים איננו רואים את היער כולו.

יהיה עלינו לנסח סדרה של  פרמטרים ומבחנים ברורים שעל פיהם נוכל לשקול באופן מושכל יותר את החלטותינו בעד מי לתמוך ובעד מי לא. חשוב עד מאוד שכוחם של האנשים שאנו בוחרים כנציגנו לכנסת ינבע מתוקף השפעתם החיובית הרבה, ואשר עמדה במבחני הזמן. מתוקף מעשיהם המוכחים בתפקידים השונים שמילאו. מתוקף סגולותיהם ותכונותיהם היוצאות דופן לטובה. מתוקף כישרונם ויכולותיהם המקצועיות והאחרות המצדיקות תמיכה בהם. חשוב שנאמץ את האמרה כי מנהיגות של אמת איננה נקבעת בפריימריס, וסמכויותיה וכוחה לא יכולים לנבוע מתוקף תקנונים בלבד, כפי שהדברים נעשים כיום במערכת הפוליטית ובקדימה. תמיכת החברים במועמדים השונים חייבת להיגזר גם מתרומתם הייחודית והמהותית בקידום דרכי התנהלותן של המפלגות ובפיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים במדינה. ללא שני דברים חשובים אלה גם הטיפול בשלל שאלות הקיום שלנו יצא נגרע.

 על רקע דברים אלה ועל רקע חולשת הדור כולו אפשר לסכם ולומר כי המנהיגותיות בתוכנו 'על הפנים'. הערך החשוב הזה נמצא בשפל כל הזמנים, והוא חלק אינטגרלי של הסיפור הגדול הזה על חולשת המערכת הפוליטית בישראל. מערכת הסובלת מאינפנטיליות רבה ומאנרכיה, וככך סיכוייה ליצר תפוקות חיוביות שואף לאפס. במכוון בחרנו שלא להתייחס בשיחתנו זו למושגים כמו גדולה, תעוזת הרוח, יכולת שיפוט, ידע נרחב ועוד שלל של תכונות ויכולות אישיות הנדרשות ממנהיג לאומי. כלל לא הגענו למצב שנוכל לתת את תשומת ליבנו להם.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב