דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שרצית לדעת על המחזור החודשי והווסת 

מאת    [ 23/07/2007 ]

מילים במאמר: 977   [ נצפה 30579 פעמים ]

ווסת האישה מתחילה בתקופת הפוריות ומלווה את האישה עד תקופת המנפאוזה (בערך מגיל 12 עד 50). התהליך מתרחש במחזורים חודשיים (אלא אם כן האישה הרה). היום הראשון של הדימום נחשב לתחילתו של כל מחזור וסת ומסתיים בדיוק לפני תחילת הדימום הבא.
אורכו של מחזור נורמאלי נע בין 21 יום ל- 40 יום.

מחזור הווסת מתחלק לשלושה חלקים:
שלב הזקיק: נמשך מהיום הראשון של הדימום ועד ליום הביוץ. בשלב זה מתפתחים הזקיקים בשחלות (הזקיקים מכילים את הביציות). שלב זה נוטה להיות קצר יותר בסוף שנות הפוריות (סמוך להפסקת הווסת). בתקופת הדימום חלק מרירית הרחם נושר (תגובה הורמונאלית) השכבה העליונה ושכבת הביניים של רפידת הרחם נושרות בשלב זה, ושכבת הבסיס התחתונה נשארת במקומה ומייצרת תאים חדשים לבניית השכבות שנשרו. שלב הדימום נמשך 5 ימים בממוצע.

שלב הביוץ: השלב בו משתחררת הביצית. ישנם נשים שיחושו כאב עמום בצד אחד של הבטן התחתונה (אזור השחלות). שחרור הביצית מתרחש תמיד בשחלה אחת בלבד (מתרחש באופן אקראי).

שלב לוטאלי: מופיע בעקבות הביוץ ונמשך עד שבועיים (אלא אם האישה התעברה) ומסתיים לפני שמתחיל מחזור ווסת חדש. בשלב זה הזקיק הבקוע נסגר ויוצר גופיף צהוב. הגופיף הצהוב מתנוון כעבור שבועיים ואז מתחיל מחזור ווסת חדש.

במקרה של הפריה הגופיף מייצר הורמון HCG . הורמון זה שומר על קיום הגופיף הצהוב (המייצר פרוגסטרון), עד שהעובר גדל ומסוגל לייצר את ההורמונים בעצמו. (בדיקת הריון מתבססת על הורמון זה בשתן האישה.

נתוני מחזור ווסת תקין לפי הרפואה הסינית:
גיל קבלת ווסת ראשונה - 10 עד 13
גיל הפסקת ווסת - מעל 50
זמן מחזור ממוצע 28 ימים
זמן דימום ממוצע 5 ימים
צבע הדם ורוד / אדום, ללא קרישי דם
מלבד ימי הדימום (בשלב הזקיק), לא מופיע דימום נוסף
לפני, במהלך ובסוף הווסת לא מופיעים כאבים (בטן, גב, רגליים...)
לפני, במהלך ובסוף הווסת לא מופיעים מצבי רוח (כעס, עצבנות, דיכאון...)

חוסר איזון במחזור ובווסת:
מעטות הנשים שהמחזור או הווסת עובר עליהם בשלום, ללא כאבים, מצבי רוח ותופעות נוספות. מסיבה זו מקובל היום לחשוב שמחזור ווסת "נורמאלי" כרוך בסבל רב. כמובן שזוהי טעות חמורה בתפיסה הגורמת לשנים רבות של סבל לנערות צעירות ונשים רבות.
הפתרון כמעט היחידי המקובל לטיפול בבעיות המחזור כיום הוא גלולות. הגלולות "מאזנות" את חוסר האיזון ההורמונאלי לתקופת לקיחתן, אך לאורך זמן לא פותרות אותו ואף מחמירות אותו. עדות לכך היא העובדה שבעת הפסקתן כל התופעות חוזרות ואף מחמירות.
מחקרים רבים מעידים על נזק רב של ההורמונים (דרך לקיחת הגלולות), הגורם לסרטנים ומחלות שונות. רוב הנשים מפסיקות את הגלולות כשהן רוצות להרות. לאחר שנים רבות של נטילת גלולות, המערכת ההורמונאלית עלולה להשתבש והדבר גורם פעמים רבות לקשים רבים בניסיון להרות ולבעיות פריון שונות.

התופעות המוצגות בדף זה הן שכיחות ביותר במרפאתי. בכל אלה ניתן לטפל בעזרתם של צמחי מרפא, דיקור סיני ותזונה רפואית בקלות וללא נזק כלל.
הפרעות וסת:
תסמונת טרום וסתית (PMS): מצב שבו מופעים מגוון תסמינים במשך שבוע עד שבועיים לפני ראשיתו של מחזור וסת חדש. התסמינים כוללים עצבנות, רגזנות, חוסר סבלנות, דיכאון קל, כאבי ראש, רגישות בשדיים, נפיחות בשדיים, כאבי גב, חוסר תאבון או רעב, נפיחות הבטן, חולשה, סחרחורות, גלי חום, בחילות והקאות, בלבול וקשיי ריכוז.

וסת מכאיבה: כאב בטן הנובע מהתכווצויות יתר של הרחם בזמן הווסת. זוהי תופעה נפוצה ביותר ממחצית הנשים. עלולה להופיע כבר במחזור הראשון ועד המחזור האחרון בחיי האישה.
ברוב במקרים זוהי וסת מכאיבה ראשונית, כלומר ללא ממצע רפואי, אך יש לשלול תופעות של וסת מכאיבה שניונית הכוללות רחם אחורי, אנדומטריוזיס, פיברואידים, אנדומיוזיס והידבקויות. התסמינים כוללים כאב בטן שעלול להתפשט לגב ולרגליים.
לעיתים רבות סובלת האישה מבחילות, כאבי ראש, השתנה מוגברת ושלשולים ועצירות לסירוגין.

אל וסת: היעדר מוחלט של הווסת החודשית, בין שהווסת אינה מתחילה כלל (אל וסת ראשונית) ובין שהיא נפסקת לפתע (אל וסת שניונית). כמובן שהיעדר ווסת הוא מצב נורמאלי בזמן הריון, הנקה, לפני ההתבגרות המינית ולאחר חדלון הווסת. הסיבות למצב זה הן רבות וביניהם- חוסר איזון בבלוטת המוח, בבלוטת התריס וביותרת הכליה, תפקוד לקוי של השחלות או אחד מאברי המין, עודף פעילות גופנית, ופגם מולד באברי המין.

חדלון וסת מוקדם: זהו מצב שבו השחלות אינן מתפקדות והווסת מפסיקה להופיע לפני גיל 40 (לפי הרפואה הסינית לפני גיל 45 ואפילו 50). הגורמים לכך הם הפרעות תורשתיות (נוגדנים הורסים את השחלות) ועישון, אך לרוב לא נמצאים ממצאים ברורים לגורם התופעה, רק רמות נמוכות של אסטרוגן. אצל נשים הסובלות מחדלון וסת מוקדם מתגלים גם תסמינים כגון גלי חום, הפרעות במצב הרוח, הזעות לילה ובעיות שינה.

מחזור מאחר / ארוך ( (oligomenorrhoea: זהו מצב שבו כל ימי המחזור מתעכבים ומתארכים מעל 35 או 40 יום. כמובן שיש לשלול במקרה זה הריון וחדלון ווסת נורמאלי.

מחזור מקדים / קצר (polymenorrhoea): זהו מצב שבו המחזור קצר ביותר והווסת מגיעה כל פחות מ 20 יום.

דימום מועט (hypomenorrhea ): זהו בעצם מצב של חוסר איזון שנשים לא סובלות ממנו ולרוב אפילו מרוצות ממצבן. מצב שבו ימי הדימום הווסתי קצרים והדימום מועט. מצב זה לא גורם לסבל ולירידה באיכות החיים אך הוא מעיד בהחלט על חוסר איזון שעלול להתבטא בעתיד בדרכים אחרות. לכן תופעה זו מצריכה טיפול לא פחות מהאחרות.

דימום ארוך (menorrhagia (: זהו מצב שבו ימי הדימום הווסתי מתמשכים למעלה מ 5 ימים, או שכמות הדם מאוד גדולה. במצב זה יש לשלול שרירנים (מיומה) או ציסטות באברי המין.

דימום בין ווסתי (metrorrhagia): מצב שבו יש דימומים ספונטניים שלא בזמן הווסת, אלה בתקופת המחזור עצמו. למצב זה אינן מתלוות תופעות נוספות, אך הדימום עלול להיות רב, להתמשך כמעט כל המחזור בהפסקות קלות, דבר שעלול להוביל לעייפות,חוסר דם ואנמיה. הדימומים יכולים להיות קלים בלבד או כבדים ומתמשכים.

Menometorrhagia: שילוב של מספר תסמינים ותופעות חוסר איזון- מחזור לא סדיר+ דימום כבד+ דימום בין ווסתי וכו'. במצב זה חשוב לשלול המצאות מיומה (שרירנים), טרומבוציטופניה ובעיה בהיפופיזה.

Post menopausal bleeding : כאשר מתחיל לפתע דימום בשלב בו האישה כבר נכנסה לשלב המנפאוזה (חדלון ווסת). בחלק מהמקרים זהו מצב של חוסר איזון הורמונאלי חולף ופתיר בקלות, אך לעיתים רבות התופעה מתחילה בעקבות מיומה (שרירנים), או סרטן הרחם.

כל אישה שמגיעה לטיפול עוברת תשאול ואבחון המשלב בתוכו את הבדיקות המקובלות (הורמונים, דם, רנטגן...) ואת האבחון הסיני הכולל אבחנת דופק ולשון.
לאחר האבחון נעשה טיפול ממוקד וספציפי לכל אחת ונרשמות המלצות לשיפור התסמינים בבית.

רפואה שלמה והצלחה
זיו אלקלעי
רפואה סינית
www.zivmedica.com
זיו אלקלעי מטפל ברפואה סינית מודרנית ומסורתית. מומחה בטיפול בילדים, נשים, אורטופדיה ובעל נסיון רב בטיפול בגיל השלישי.
משתמש בטיפולו בדיקור סיני (אקופנקטורה), צמחי מרפא, שיאצו, תזונה רפואית וטאי צ'י (פעילות בונה ומרגיעה).
מטפל בקליניקה פרטית בהוד השרון ובקדימה.
אתר- http://www.zivmedica.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב