דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארבעת המעכבים - מי הם, מה הם עושים וכיצד להתמודד עימם? מדריך לפורץ הדרך 

מאת    [ 07/02/2011 ]

מילים במאמר: 757   [ נצפה 2504 פעמים ]

"הזהר מהגנבים שבחוץ שרודפים אחר ארנקך אך היזהר גם מהגנבים שבתוכך שרודפים אחרי הבטחותיך"

(ג'ים רוהן)

בכל תהליך של יצירת שינוי ופריצת דרך, בכל תחום בחיינו, עלינו להיות מודעים לכך כי ההתנהלות ליצירת אותה פריצת דרך תהייה תמיד מבפנים החוצה.

פריצת הדרך מתחילה בפריצת הדרך הפנימית שלנו, אל מעבר לגבולות שבנינו לעצמנו, אל מעבר לאמונות המגבילות, ההרגלים המעכבים והפרדיגמות התוקעות שלנו.

"אם אתה חושב שאתה יכול ואם אתה חושב שאתה לא יכול, בכל מקרה אתה צודק", כך אמר הנרי פורד והתכוון בדיוק לכך שכמו שהכל אפשרי בעבורנו, כך גם דבר לא אפשרי בעבורנו. הכל מתחיל ונגמר באופן שבו אנו ניגשים לדברים.

כאשר אדם מבקש ליצור פריצת דרך בחייו, הוא נתקל במנגנונים פנימיים שונים, אשר מטרת כולם היא למנוע ממנו ליצור את אותו שינוי מבוקש. אלו הם מנגנונים אוטומאטיים, משומנים היטב, אשר הוצבו שם ע"י כל אחד מאיתנו ותפקידם הוא למנוע "זעזועים" מיותרים בחיינו. תפקידם למעשה הוא להשאיר אותנו באיזור הנוחות שלנו. איזור הנוחות שלנו זהו אותו איזור בו אנו מרגישים "בטוחים", מתפשרים, לא מאויימים ובהעדפה להיות כך מאשר להצטער.

בתוך חלק מאותם מנגנוני התגוננות פנימיים, ישנה קבוצה שאני קורא לה ארבעת המעכבים. ארבעת המעכבים הם למעשה ארבעה דפוסי התנהגות שיכולים להופיע אצל כל אדם במינון שונה, ביחד ולחוד. ארבעת המעכבים שעליהם אכתוב מייד הם חיילים נאמנים של הפחד, אותו פחד שפוגש אותנו בכל פעם שחלום שלנו נפגש עם אמונה שאומרת שהחלום הזה לא אפשרי.

מכיוון שאני מאמין שההתמודדות הטובה ביותר עם כל דבר היא קודם כל להיות מודעים לו, אני מבקש במאמר זה לסייע לכם להיות מודעים לגורמים שאולי כרגע מעכבים אתכם בתהליכי פריצת הדרך שלכם.

 

אז בואו נכיר את אותם מעכבים ונבין כיצד ניתן להתמודד עם כל אחד מהם:


    • צדקנות (תרצת נפוצה) - "הדבר היחידי שהוא גרוע יותר מתירוץ הוא תירוץ טוב."

הצדקנות היא למעשה ייצוג של כל הסיפורים הפנימיים שאנו מספרים לעצמנו על למה דברים לא אפשריים בעבורנו ולמה לא אפשרי בעבורנו לעשות את השינוי שאנו רוצים. הצדקנות תמיד תדאג שתדעו למה זה לא הזמן, המקום, הדרך וכו... הצדקנות היא למעשה מכלול הסיפורים והתירוצים שאנחנו מספרים לעצמנו וגרוע מכך, מאמינים להם! התוצאה: כל עוד אנחנו מאמינים לסיפורים הלא מקדמים של עצמנו תמיד נמצא את עצמנו נשארים ותקועים במקום (זכרו מה שפורד אמר) הפיתרון: הגברת המודעות לתרצת הנפוצה מהווה את רוב תהליך ההתגברות עליה. עלינו להיות מודעים לסיפורים שלנו, עלינו להשתמש ביכולת שיקול הדעת שלנו ולבחור האם הסיפור הזה מקדם אותנו או לא, עלינו לבחור סיפורים חדשים - כאלה שתורמים להתקדמותנו בתהליך פריצת הדרך שלנו.


    • האשמה / קורבנות - "האשמה הגדולה ביותר, הייתי אומר, היא לא להיות מודעים לאשמתנו".

אי לקיחת אחריות, קורבנות, האשמת כל העולם במצבנו. בן הזוג אשם, ההורים אשמים, הסביבה אשמה, הממשלה אשמה, מזג האוויר. כולם, רק לא אנחנו. התוצאה: האשמה תוקעת ולא מקדמת לפתרונות, מייצרת תסכול, כעס ואכזבה אינסופית. הפיתרון: לקיחת אחריות על חיינו, התמקדות במעגל ההשפעה שלנו ולא במעגל הדאגה. שאילת שאלות כגון: מה אני באמת רוצה? איך ניתן להשיג זאת? איפה אני נמצא? איך אני יכול לשנות / להשפיע?


    • דחיינות - "לחיות מחר זה מאוחר מדי; חייה היום!"

 האדם הסובל מדחיינות מאמין כי מחר זה הזמן הכי טוב. מתאפיין באי יכולת להיות ממוקד במה שחשוב באמת, פרפקציוניסטיות (הכל או כלום). התוצאה: דחיינות כמו האשמה תוקעת, מעכבת ועלולה לעלות לנו בבריאות. מייצרת משברים ומקרים דחופים לעיתים קרובות. הפיתרון: פשוט לפעול! זיהוי הדברים החשובים ביותר שדורשים טיפול ובניית תכנית פעולה להשגתם. עלינו לדעת מה אנחנו רוצים בדיוק, לתכנן כיצד לפעול ולפעול!


    • ציניות - "הציניות סוגרת את דלתות וחלונות ביתינו ולא מאפשרת להן להיפתח".

יש משפט שאומר שלהיות ציני זה לדעת להתמקד במחירים שיש לשלם ולא בערך שניתן להפיק. ציניות סוגרת אפשרויות, דלתות והזדמנויות. האדם הציני לא לוקח את עצמו ואת חייו ברצינות ומשתמש בציניות כסוג של הגנה. האדם הציני הינו אדם ספקן שמשתמש בציניות ככלי להגנה מפני התמודדות עם העצמי האמיתי שלו. התוצאה: האדם הציני אינו יכול לבטא אמונה בדבר, כולל לא בעצמו. כאשר אינך מאמין בעצמך - אתה תקוע! האדם הציני לא מוכן להתמודד, להעז ולפרוץ. הפיתרון: להסיר את המיקוד ממה שקורה בחוץ ולהחיל להתמקד במה שקורה בפנים, יצירת היכרות מחודשת עם עצמנו ועם היכולות שלנו. יש מי שאומרים שהפיתרון לציניות היא היכולת לאהוב את עצמנו ולקבל את עצמנו ללא תנאי.

כולי תקווה כי ההיכרות הקצרה הזו עם ארבעת המעכבים החלה להעלות בכם שאלות ודוגמאות מחיי היומיום שלכם. ערכו רשימה של הדברים שעולים לכם מתוך הקריאה של ארבעת המעכבים, היו מודעים להשפעתם. זכרו: ברגע שאתם מודעים להם, אתם יכולים להחזיר את השליטה הביתה!

 

בהצלחה!!!

 

רז אוחנה - מאמן אישי ומנחה קבוצות להתפתחות והעצמה אישית ועסקית

נמלה - אימון אישי ועסקי

אימון אישי | אימון עסקי | נמלה

 

כל הזכויות שמורות לרז אוחנה - מאמן אישי ועסקי    אימון אישי | אימון עסקי | נמלה בקרו בדף שלי בפייסבוק  בקרו בבלוג שלי בקרו באתר הבית




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב