דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימתי יסטה בית המשפט ממסקנות בחוות דעתו של המומחה הרפואי אותו מינה? 

מאת    [ 07/02/2011 ]

מילים במאמר: 327   [ נצפה 2281 פעמים ]

בהתאם לתקנה 130(א) לתקנות סדר הדין האזרחי בית המשפט או הרשם רשאי, בכל עת ולאחר שנתן לבעלי הדין הזדמנות נאותה להשמיע את טענותיהם, למנות מומחה רפואי לעניין שבמחלוקת בין בעלי הדין. מומחה רפואי שנתמנה רשאי לדרוש מבעל דין שיעמיד לבדיקה את מי שיש לבדוק, רשאי לדרוש מבעל דין לאפשר לו לשמוע את דעתו של המומחה הרפואי שנתן חוות דעת מטעמו וכן רשאי לקבל מכל אדם או מוסד את הרשומות הרפואיות הנוגעות לעניין לשם עיון והעתקה. התוצאה הנובעת מאי היענות לדרישות המומחה הרפואי, בלא הצדק סביר, היא שלא ייזקק בית המשפט להוכחה של עניין שברפואה מטעמו של בעל הדין לעניין הנדון.

מרכזיותה של חוות דעת המומחה הרפואי בתביעות נזקי גוף, המשלבות בין עולם המשפט לרפואה, הינה כבדת משקל ומשפיעה באופן ישיר על קביעת דרגת הנכות הרפואית והתפקודית בגין הנזק שנגרם לבעל הדין התובע.  אלא שהלכה פסוקה היא כי חוות דעתו של מומחה רפואי איננה אלא ראיה במסגרת כלל הראיות המובאות בפני בית המשפט ובית המשפט רשאי להסתמך עליה אך גם לדחותה, כולה או חלקה, אם ראה לנכון לעשות כן בנסיבות העניין. יחד עם זאת, לא בנקל יסטה בית המשפט ממסקנות הכלולות בחוות דעתו של המומחה הרפואי אותו מינה. עמד על כך השופט אור בפרשת רז באומרו: "כשבית המשפט ממנה מומחה רפואי, חזקה עליו שימנה מומחה רפואי המתמחה בתחום הרפואי שלגביו הוא מתבקש ליתן חוות-דעתו. ואמנם, אם אין בחוות-דעתו מסקנות אשר אינן יכולות לעמוד במבחן הביקורת של ההיגיון לאחר עיון בחוות הדעת ובראיות אחרות שלפניו, בית המשפט לא ייטה להתערב במסקנותיו של המומחה. אך לעיתים, מתוך עיון בחוות הדעת עצמה או במכלול נסיבות העניין, מתברר לבית המשפט שהתשתית העובדתית, שעליה היא נשענת, אינה מהימנה. במקרה כזה, בית המשפט רשאי שלא לסמוך על חוות-דעתו של המומחה, וראוי כי לא יבסס מסקנתו על אותה חוות-דעת".  משמע, ככלל, בית המשפט לא ייטה  להתערב בתוכן חוות דעת המומחה הרפואי שמינה אולם, אם חוות הדעת שניתנה מראה כי היא נשענת על תשתית עובדתית רעועה ובלתי מהימנה אזי, בית המשפט ישקול את האפשרות להתערב ואף בחלק מהמקרים לבחון מינוי מומחה חלופי על פני זה שמינה.

עורך דין אילן זריהן הינו בעל השכלה פרארפואית תואר BA בסיעוד (אח מוסמך), תואר MBA במנהל עסקים בהתמחות שיווק, ובעברו היה קצין בדרגת רב סרן בחיל הרפואה בצה"ל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב