דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קורס מבוא למתודולוגיה פוליטית - שיעור מספר 6 - התנהלות 

מאת    [ 07/02/2011 ]

מילים במאמר: 605   [ נצפה 2042 פעמים ]

קורס מבוא למתודולוגיה פוליטית: שיעור מס' 6 - התנהלות

נמרוד נוי

8/2/2011

בשיעור זה נתמקד בנושא שעל פי עניות דעתי הוא אחד הדברים היותר חשובים הנוגעים לעניין עיסוקינו בפוליטיקה הישראלית. ונפתח בהצהרה 'בומבסטית' האומרת ששם המשחק החדש בעיר הוא 'התנהלות'. בחזקת, נתנהל נכון נדע גם לתת תשובות הולמות למכלול הדברים המעסיקים אותנו וביניהם גם שאלות ערכיות, מוסריות ותרבותיות. אנו נראה כאן, כי לאור ירידת קרנן של האידאולוגיות בדורנו, וארשה לעצמי גם לומר, לאור היחלשותו של היסוד האינטרסנטי - על רקע מציאות בה כולנו נתפסים כמצויים בסירה אחת, השטה על גלי הכפר הגלובלי הקטן שלנו - יותר ויותר עולה, כי לאופן בו אנו מתנהלים יש משקל הולך וגובר בחיינו. ברור לי כי הבחנה זו בסביבה ובתרבות הישראלית העכשווית, המוטה יתר ערכית ואידאולוגית, היא בבחינת מהפכה קופרניקאית של ממש.

מן הדוחות העולמיים הרבים, העוסקים בדירוג מדינות משגשגות ומצליחות בעולם, עולה עובדה ניצחת אחת והיא 'התנהלות'. ניתן להצביע על כך, כי מדינות מצליחות ניחנות ברמות גבוהות של התנהלות איכותית של מערכות חייהן הציבוריות, ובראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית. נדמה לנו שיסוד זה של התנהלות עמד לאומות מצליחות לאורך כל הדורות. כלומר, התנהלות ראויה ואיכותית היא מכפיל כוח ועוצמה מדרגה ראשונה. שגשוג, רווחה וחוסן חברתי נגזרים מדרכי התנהלותינו. כוונות טובות ורצון טוב אינם מספיקים ואינם ערובה להצלחה.

על פי תפיסתנו זו התנהלות איננה עניין טכני גרידא אלא מהות הדברים עצמם. זהו שם עצם כללי למרחב גדול של דברים שעיקרם האופן בו אנו מנהלים את חיינו ואורחותינו הציבוריים. אנו יכולים לראות, כי התנהלות טובה מייצרת סביבה גלי הדף נרחבים המשפיעים לטובה על כלל חיינו. התנהלות איכותית היא פתח לשביעות רצון רבה בקרב אזרחי המדינה. זהו מצב בו הציבור חש סיפוק רב בחייו והשתלמות רבה, המאפשרים לו לגבש את תפיסת חייו הטובים במדינה. ומנגד, התנהלות לקויה היא פתח לפורענות. זוהי קרקע פורייה לצמיחתם של הגיגים ודעות קיצוניות ולפיצול והתפוררות חברתית. את זרעי הפורענות ניתן כבר לראות בבירור. הם מצויים בכל פינה בחיינו הציבוריים. את שיקול הדעת המושכל והמקצועי ואת התבונה מחליפים מעתה הלכי רוח ורעיונות המנותקים מן המציאות שנזקם רב וסופם מי יישורנו.

ובעניין הזה אנו יכולים לקחת דוגמה מצוינת דווקא מן האבות המייסדים שלנו. הצלחתם הפנומנלית של דוד בן גוריון וחבורת החלוצים המייסדים שאיתו, בפרויקט האדיר של הקמת המדינה וביסוסה הראשוני, נבעה מגישה בסיסית זו, והם עדות  חקוקה על סלע חיינו, כי התנהלות היא יסוד מוסד שיש לתת את הדעת עליו ("עיצוב הישראליות" - פרופסור זאב צחור). אנו נקדיש לעניין זה שיעור מיוחד שיעסוק בשוני הדורי בין האבות המייסדים של המדינה ולממשיכי ממשיכיהם, ועל ההשתמעויות הפוליטיות השונות.

השיח הציבורי שלנו מרבה לדבר על אידאולוגיות ועל ערכים וממעט להתייחס לדרכי התנהלותינו. אנו נטען כאן, כי כאשר מתנהלים לא טוב גם הדיבור על אידאולוגיות וערכים הוא בחזקת כאילו אידאולוגיה וכאילו ערכים. ונדגיש שגם דיונים בשאלות ערכיות, תרבותיות ומוסריות בחיינו מן הראוי לקיימם בתהליכים איכותיים. וכשלא עושים זאת מקבלים מרק מעוויל ומעופש שהוא בחזקת מלל תפל שיש בו גם יסודות חזקים של הסתת הציבור והדחתו. רק ככה נייצר סביבה איכותית יותר ונבטיח לעצמנו את החוסן החברתי והרווחה להם אנו זקוקים.

אין דבר נוכח יותר בחיינו הפוליטיים מאשר העדרותם של דרכי התנהלות נאותים. עד כדי כך המצב הוא גרוע שניתן לכנותו במילים הבאות: 'המקום היחיד במדינה בו אנו חושבים ומתנהגים כמטומטמים היא המערכת הפוליטית', או 'המערכת הפוליטית על סמלה בנין הכנסת משולה למצודה של שמרנות וארכאיות בלב החברה הישראלית, המפזרת פורענות לכל עבר ומייצרת לה ולמדינה הפסדים עצומים', או 'המערכת הפוליטית סובלת מאינפנטיליזציה רב ומאנרכיה'.

לסיכום שיעור זה נאמר, כי אף שלא חקרנו את הדברים עד תום, אך הקדשנו להם מאמץ מחשבתי ועיוני רב, אנו חשים שתפסנו את השור בקרניו בכך שהגענו לתובנה החשובה היסודית הזו בדבר עליונותו של ערך ההתנהלות בחיינו. לו נאמץ רק חלק מעקרון זה, דיינו.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב