דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוקפו של חוזה עבודה בעל פה 

מאת    [ 06/02/2011 ]

מילים במאמר: 497   [ נצפה 5163 פעמים ]

חוזה בעל פה תקף בדיוק כמו חוזה בכתב, ומחייב את שני הצדדים באותה מידה - עם כמה חריגות. הבעיה היא, שבניגוד לחוזה כתוב, קשה יותר להוכיח את ההסכמה על חוזה שבעל פה, והדבר יוצר לא פעם סוגיות ובעיות משפטיות. אך בשורה התחתונה, כמו כל חוזה, גם חוזה עבודה שנחתם בעל פה תקף.

בהרבה פעולות שלנו בחיי היום יום אנחנו מתקשרים באמצעות חוזים שבעל פה - בקנייה בשוק, בהזמנת כרטיסים בטלפון וכדומה. ברוב המקרים אפילו לא נשים לב שלמעשה מרגע שנתנו את הסכמתנו - אנחנו מחויבים בחוזה שבעל פה.

להבטחות יש כיסוי

מקרה מפורסם אחד שמראה שגם בהסכמה על חוזה עבודה יש תוקף לחוזה בעל פה, מגיע מבית המשפט בירושלים. עובד שהועסק בחברת קייטרינג, טען שבעל העסק הבטיח לו בעל פה הפרשת סכום מסוים עבור ביטוח מנהלים.

לאחר שהשופט השתכנע שגרסתו של העובד אמינה, הוא קבע שחוזה אינו חייב להיות בכתב - הסכם בעל פה מחייב את אותו מעסיק בדיוק כמו חוזה כתוב. לכן, אם מבטיחים לכם הטבות בעל פה, הן מחייבות בדיוק כאילו היו חלק מהחוזה הכתוב, כך על פי פסיקת בית משפט, כדי לשפר זכויות עובדים.

תוקפו של חוזה עבודה בעל פה מעוגן גם בחוק

השופט לא הסתמך על שיקול דעתו אלא פעל לפי חוקי המדינה: הרי חוק החוזים קובע כי חוזה עבודה יכול להיעשות בכל צורה. עם זאת, קיימות מספר חריגות עליהן נפרט בהמשך, בנוגע למקרים בהם אין תוקף לחוזה בעל פה.

נשמע פשוט? אז עכשיו מגיע החלק הקשה: במידה ותרצו להוכיח את תוקפו של חוזה בעל פה, יהיה עליכם להוכיח שהוא אכן התקיים. לכן, כדי שהשופט יוכל לקבוע שאתם אכן צודקים, עליכם להשיג ראיות שתומכות בגרסתכם או עדים שנכחו במקום.

חוזה עבודה שיועד להיות בעל פה

קיים תנאי נוסף שבית המשפט מתחשב בו: על השופט להשתכנע ששני הצדדים התכוונו מלכתחילה לקיים חוזה עבודה בעל פה. לכן, הבטחות שנזרקו מחוץ לחוזה שנחתם בכתב לא בהכרח יתקבלו על ידי בית המשפט. הדבר נקרא גמירת דעת, כלומר: כוונה סופית של שני הצדדים לקיים חוזה בעל פה.

קיימים סייגים לגבי חוזה עבודה בעל פה

מלבד התוקף המשפטי שנותן חוק החוזים לחוזים בעל פה, הוא קובע גם הסתייגויות. החוק קובע כי במידה והוחלט על ידי שני הצדדים, לפי הודעה מוקדמת לפני ההסכמה על החוזה, שעל החוזה להיחתם בצורה מסוימת - כל דרך אחרת של חתימה לא תקפה.

זאת אומרת, שאם שני הצדדים החליטו על חוזה עבודה שיהיה תקף אך ורק בכתב, הסכמים שנקבעו בעל פה לא יחייבו את הצדדים. ההסכם היחיד שיכובד הוא ההסכם שנחתם על ידי שני הצדדים בכתב, ולכן לא אמורות להיות בעיות משפטיות בנושא. בכל מקרה כזה, טענות לחוזים בעל פה לא יתקבלו על ידי בית המשפט, וגם הסתדרות העובדים לא תעזור.

אל תפלו להבטחות שווא

אנשים רבים חושבים שהבטחות בעל פה הן תמיד ריקות מתוכן, אין להן תוקף משפטי וגם כך אי אפשר להוכיח אותן. האמת היא, שעם קצת רצון אפשר לקבל תמורה להבטחות שלא מומשו. בפעם הבאה שמציעים לכם חוזה עבודה בעל פה, היו בטוחים שיהיה אתכם אדם שיוכל להעיד במקרה הצורך ואל תוותרו על ההבטחות שקיבלתם.

דיני עבודה ודין אזרחי עסקי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב