דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אנדומטריוזיס ודיקור סיני 

מאת    [ 06/02/2011 ]

מילים במאמר: 822   [ נצפה 2850 פעמים ]

 מה זה אנדומטריוזיס? במהלך המחזור החודשי גדלה רירית הרחם (שכבת האנדומטריום) בתוך חלל הרחם על מנת להוות קרקע מזון לעובר המתפתח שמגיע מהחצוצרה. אם לא מתרחש הריון נושרת רירית הרחם דרך צוואר הרחם לתוך הנרתיק, זהו בעצם המחזור.

בנשים מסוימות (כ - 10-20% מהנשים שמנסות להיכנס להריון) רירית הרחם גדלה במקומות שהיא לא אמורה להתפתח כגון חלל האגן והבטן. הסיבה לכך אינה ברורה לגמרי וקיימים שני מנגנונים שגורמים לאנדומטריוזיס:


    • זרימת חלקי האנדומטריום אחורה דרך החצוצרות אל תוך חלל האגן ושתילתם מחדש.
    • נטייה גנטית של האישה ליצירת רקמות אנדומטריליות בחלל האגן והבטן.

מוקדי האנדומטריוזיס מגיבים  להורמונים המופרשים במחזור החודשי. כלומר כאשר רירית הרחם גדלה גם מוקדי האנדומטריוזיס גדלים. אך מכיוון שלמוקדים אלו אין דרך ניקוז תקינה הם יכולים להתפשט לאזורים נוספים בגוף.

מוקדי האנדומטריוזיס יכולים להיות מוקדים גדולים או מוקדים קטנים מיקרוסקופים. מוקדים אלו יכולים לגרום ליצירת תהליך דלקתי (ללא זיהום) סביבם וליצירת הידבקויות בין איברי האגן השונים.

ההידבקויות יכולות לגרום לכאבי מחזור קשים (דיסמנוראה) (או כאבים בעת קיום יחסי מין ? דיספראוניה). כאבים אלו נגרמים כתוצאה מקיבוע הרחם לאחור לאיזור הרצועות הסקרואוטרינות  המחברות בין צוואר הרחם ועצם הזנב. ההדבקויות יכולות לעוות את החצוצרות ולחסום אותן ובכך לגרום לאי פריון (הפרעה מכנית).

במקרים נוספים ההדבקויות יכולות לפגוע בצינורות השתן ,לגרום לכאבים שונים, כולל כאבי בטן קשים ביותר. ישנם מקרים בהם ההדבקויות כולאות לולאות מעיים שגורמות לתלונות על הפרעות במערכת העיכול למשל כאשר מוקדי האנדומטריוזיס חדרו אל תוך המעי התוצאה תהיה דימום בצואה.

מהי אנדומטריומה? תשובה! כאשר מוקדי האנדומטריוזיס מתפתחים בתוך השחלה עצמה הם עלולים ליצור ציסטה (חלל) אנדומטריאלית הקרויה אנדומטריומה. ציסטה זו מכילה נוזל דמוי נוזל שוקולד (גם כן בצבע חום כהה) . ציסטה זו נראית בבדיקת האולטרסאונד והיא בעלת מראה עכור גרגירי העוזר לאבחנה.

 איך אפשר לזהות אנדומטריוזיס?


    • כאבי מחזור קשים וכאבים קשים באגן (לא בחדירה) וכאבים בזמן קיום יחסי מין יכולים לרמז על אנדומטריוזיס.
    • בעת הבדיקה הגניקולוגית ניתן לעיתים לחוש בגרגור האנדומטריוזיס על גבי הרצועות האוטוסקריליות  המחברות את צוואר הרחם עם עצם הזנב.
    • לעתים ניתן לזהות באולטרסאונד הוגינאלי ציסטות אנדומטריומות (חשוב לציין שאולטרסאונד וגינאלי תקין אינו שולל מחלה אנדומטריאלית מפושטת).
    • אבחנה יחסית ודאית ניתן לקבל ע"י שאיבת תוכן האנדומטריומה כפעולה בודדת או כחלק משאיבת הביציות בעת ביצוע הפריה חוץ גופית IVF. התוצר המתקבל הוא הנוזל הקלאסי, נוזל השוקולד.
    • אבחנה ודאית לגבי אנדומטריוזיס מתקבלת על ידי אבחנה לפרסקופית  (הכנסת סיב אופטי המצלם את איזור חלל הבטן) בעת ביצוע הלפרסקופיה ניתן לראות את מוקדי האנדומטריוזיס וניתן לקחת דגימה מהם לשלוח למעבדה הפתולוגית  לשם קבלת אבחנה סופית. חשוב לציין שבעת הבדיקה הלפרוסקופית ניתן לטפל באנדומטריוזיס על ידי צריבת המוקדים, כריתת הציסטות והפרדת ההדבקויות.

מהו אדנומיוזיס? מצב בו רירית הרחם  גדלה לאורך תעלות אל תוך הרחם. בדרך כלל נשים הסובלות מתופעה יתלוננו על כאבי ווסת קשים (דיסמנוראה) עקב הדימום בתוך דופן הרחם ולעיתים יפנו לטיפול עקב בעיות פוריות.

איך מאבחנים אדנומיוזיס? אדנומיוזיס ניתן לאבחן על ידי בדיקת אולטרסאונד ואגינלי שתדגים מבנה רחב לא סימטרי. כאשר ברוב המקרים הדופן האחורית של הרחם עבה יותר מהדופן הקדמית. לעתים ניתן לאבחן את אותן תעלות הרירית החודרות אל תוך דופן הרחם. אין טיפול ספציפי לתופעת האדנומיוזיס.

כיצד מטפלים באדנומיוזיס שגרם לביות פוריות?

  1. ניתן לשלב טיפול עם GnRH analogs כגון דקפפטיל/לופרון/דיפרלין/בוסרלין כמדכאי הציר ההיפופיזי (יותרת המוח)- שחלתי ומיד לאחר מכן מתן משרי ביוץ שונים כגון גונל ?F  על מנת לנסות לשלוט במחלה מצד אחד ומצד שני להשיג הריון ביחסי מין או בהזרעה.
  2. כאשר מדובר באנדומטריוזיס מפושט שגרם להפרעה מכאנית למשל חסימה בחצוצרות מקובל לגשת לטיפול IVF (הפריה חוץ גופית). קיימת גישה התומכת בהפריה חוץ גופית בכל מצב בו אובחן אנדומטריוזיס (בכל דרגה אשר תהיה) בשל אחוזי הצלחה יחסית גבוהים של שיטה זו.  בעת טיפולי ה-IVF ניתן לשאוב את הציסטות האנדומטריליות המפריעות לייצור הזקיקים הדרושים להפרייה.

? חשוב לציין שלעיתים יש צורך בכריתה של הציסטה השחלתית על מנת לקבל אבחנה וודאית שאין מדובר בתהליך גידולי אחר.

? חשוב לציין למרות מה שנאמר שאין הכרח לטפל במחלה אנדומטריאלית קלה כיוון שאין הוכחה שהטיפול במקרים אלו עוזר לתהליך הכניסה להריון.

איך מטפלים ברפואה הסינית באנדומטריוזיס הגורם לבעיית פוריות?  הרפואה הסינית מתייחסת לרחם החצוצרות והשחלות כיחידה אחת. אנדומטריוזיס ברפואה הסינית גורם לתקיעות דם באזור הגניטאלי כתוצאה מכך אין חמצון טוב של התאים באזור מה שמעכב ניקוז  חומרי הפסולת, כגון הפחמן הדו חמצני למשל, דבר שגורם להצטברות רעלים באיזור הרחם השחלות והחצוצרות, כתוצאה מכך אין הזנה טובה של דם לרחם ולעובר והסיכוי להריון יורד.

מטרתו הראשונית של הטיפול ברפואה הסינית במצב של אנדומטריוזיס היא לשפר את סירקולציית הדם באיזור הגניטלי (הרחם החצוצרות והשחלות) על ידי דיקור צמחי מרפא מניעי דם ושינויי תזונה מתאימים אנו מאפשרים שזרימת הדם לאזור הרחם תהיה טובה יותר מה שמאפשר הגעת חומרי הזנה הן בזמן ההשתרשות והן לאחריה.

פעילות גופנית גם היא מומלצת מאוד מכיוון שגם היא מאפשרת  סירקולציית דם מפחיתה כאבים אם יש ומקטינה את מוקדי האנדומטריוזיס  ובכך מעלה משמעותית את סיכויי הכניסה להריון.

חשוב לציין שהטיפול יכול להשתלב הן בהריון טבעי (במידה והחצוצרות פתוחות) והן בשילוב טיפול ה-IVF.

השילוב של דיקור צמחי מרפא ושינויי תזונה בטיפולי IVF מכפיל את הסיכויים לכניסה להריון.

 

קליניקה לפריון(פוריות)ברפואה סינית קליניקת מעגלים מטפלת אך ורק בתחום הפוריות ושמה לה למטרה לנסות ולסייע ככל האפשר לאותם נשים וזוגות הסובלים מבעיות פוריות ונמצאים במהלך הטיפולים או לפני ולפיכך מנסה להגדיל את סיכויי ההצלחה בשימוש במספר דרכים שהוכחו מחקרית כמשפרים את הצלחת טיפולי הפוריות. הקליניקה מתמחה בתחום הפריון ודרכי הטיפול ברפואה הסינית בבעיות הפוריות השונות כגון: חוסר פריון בלתי מוסבר, הפלות חוזרות, שילוב רפואה סינית בטיפולי הזרעה, שילוב רפואה סינית בטיפולי הפריה חוץ גופית, שחלות פוליציסטיות , אנדומטריוזיס,FSH גבוה ,בעיות זרע כגון מורפולוגיה ,תנועתיות זרע לא טובה , וריקוצלה ,ריכוז תאי זרע נמוך ועוד. מזה 6 שנים אנו מטפלים בהצלחה רבה במקרים רבים של בעיות פוריות כאלו ואחרות הן כטיפול בפני עצמו והן בשילוב הטיפול הרפואי הקונבנציונאלי של IVF/IUI. בנוסף לעבודתנו במרפאתינו הפרטית במרכז גירון, רעננה, אנו עובדים בשילוב עם היחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי הלל יפה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב