דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניתוח שרוול קיבה כושל 

מאת    [ 05/02/2011 ]

מילים במאמר: 593   [ נצפה 15662 פעמים ]

 

ניתוח שרוול קיבה לטיפול בהשמנה חולנית הפך בשנים אחרונות ללהיט בישראל. מספר מנותחי שרוול הולך וגדל, ויש כעת אלפם רבים של אנשים שעברו את הניתוח.

לצערינו, בניתוח זה שיעור הכשלונות הולך ומצטבר בכל שנה שחולפת.

כשמדברים על כישלון של ניתוח לקיצור קיבה, ישנם שני סוגים של כשלונות: מוקדם , או מיידי, ומאוחר. המוקדם, או המיידי, מוגדר כחוסר ירידה במשקל בשנה הראשונה אחרי ניתוח. שיעור כשלונות מסוג זה הוא נמוך מאוד בניתוח שרוול. ההסבר לכך ככל הנראה טמון בעובדה שהניתוח גורם לדיכוי תאבון. אך כעבור חצי שנה, או שנה, השפעה זו של הניתוח פוחתת, והרעב חוזר בהדרגה, בו זמנית עם יכולת האכילה שהולכת ומשתפרת ברוב המנותחים. זה גם מסביר את העצירה בירידת משקל. המנותח אשר לא יצר וסיגל לעצמו הרגלי אכילה נכונים ובפרט  שליטה על כמויות המזון בארוחה, תדירות הארוחות, וסוגי המזונות, נמצא בסכנת העליה במשקל, וכשלון הניתוח. הכשלון ניתן להגדיר כעליה חוזרת במשקל כאשר המנותח לא הגיע ל BMI פחות מ35, או כאשר לאחר שירד מתחת למספר זה, החל לעלות שוב והגיע אל מעל הBMI 35.. כישלון ניתוח קיצור קיבה מסוג אחר הוא כאשר המחלות הנלוות, כגון סוכרת, שומנים גבוהים בדם, או יתר לחץ דם חוזרים חלילה  לאחר שנעלמו עם הירידה המוצלחת במשקל, והמנותח שוב נזקק לטיפול תרופתי.

 

על פי דיווחי מחקר עדכניים ממנתחים שצברו ניסיון רב מאוד בניתוחים אלה עולה ששיעור הכשלונות בניתוח שרוול עלול להגיע אל מעל 30% במעקב של 5-6 שנים בלבד.

 

 במקרים בהם נצפה כשלון של ניתוח שרוול  ישנן מספר אופציות ניתוחיות.

 

 

האפשרויות הן:


    • הנחת טבעת קיבתית על השרוול. אופציה זו קיימת, אך יעילותה אינה ידועה, כיוון שבספרות יש דיווחים על מנותחים בודדים בלבד.
    • ביצוע ניתוח שרוול מחדש ? כלומר כריתה חוזרת של חלק מהקיבה, במיוחד אם הסיבה לעלית משקל היא התרחבות של השרוול.  אופציה זו טובה לאנשים אשר הרגלי אכילה שלהם טובים, אשר ירדו במשקל עם ניתוח שרוול הראשון, אך עלו חזרה. החסרון של ניתוח זה הוא ביצוע הניתוח על קיבה שכבר עברה ניתוח אחד, כלומר באיזור מצולק של הקיבה. לעיתים הקיבה מתעבה אחרי ניתוח ראשון, נשארת בצקתית ומעובה, אשר מעלה את הסיכון של הניתוח החוזר לסיכונים וסיבוכים כגון דליפה. 
    • הפיכה לניתוח מעקף קיבה. זו אופציה מצוינת למנותחים אשר יחד עם העליה במשקל גם החלו לסבול מצרבת (מחלת ריפלוקס). באופציה זו יוצרים כיס קטן של הקיבה, ומחברים אליו לולאת מעי בצורת Roux ?Y, בדומה לניתוח מעקף קיבה המקורי. החסרון של השיטה, כמו באופציה הקודמת, הוא שהניתוח נעשה באיזור של ניתוח קודם, באיזור בו הקיבה מצולקת ומכוסה בהדבקויות, אשר גם מעלה את הסיכון לדליפה.
    •  הפיכה לניתוח מעקף תריסריון. במחינה טכנית, ניתוח שרוול קיבה מהווה בעצם חלק מהניתוח מעקף תריסריון. בעבר היה מחולק הניתוח מעקף תריסריון לשני שלבים. כלומר, כשלב הראשון, מבוצע ניתוח שרוול, וכעבור חצי שנה- שנה, משלימים את השלב השני של הניתוח ? מעקף התריסריון והמעי הדק. ההגיון מאחורי חלוקת הניתוח מעקף תריסריון לשני שלבים הוא שהניתוח כולו מורכב מאוד מבחינה טכנית, עובדה אשר מעלה את משך הניתוח והסיכון הניתוחי באנשים בעלי BMI גבוה. הירידה במשקל אחרי ביצוע השלב הראשון מאפשרת להשלים את הניתוח, כאשר המנותח במצב בריאותי יציב יותר לאחר הירידה ההתחלתית במשקל, עובדה אשר מקטינה את הסיכון הניתוחי. על כן, במקרים של כישלון של ניתוח שרוול קיבה, ניתן להשלים את השלב השני של ניתוח מעקף תריסריון.

היתרון המשמעותי בניתוח מעקף תריסריון הוא שהניתוח מבוצע באיזור בטול מהדבקויות הניתוחיות- בו לא נגע המנתח בניתוח הראשון. בדרך כלל אין צורך בהתערבות באיזור השרוול עצמו, משום שהשלב השני כולל ביצוע מעקף התריסריון והמעי הדק, ללא נגיעה בקיבה עצמה.

 בנוסף, בשיטה זו, הירידה במשקל בדרך כלל תהיה הכי טובה, והשמירה לטווח ארוך היא מצוינת.

 

בחירת הניתוח תלויה בהרבה גורמים, בינהם חשובים ? הבנת מנגנון או הסיבה לעליה חוזרת במשקל.

 

ר

 

דר' אנדרי קידר, כירורג בכיר במחלקה כירורגית ב', בית חולים בילינסון 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב