דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מתירים פלונטר המשכתא 

מאת    [ 03/02/2011 ]

מילים במאמר: 747   [ נצפה 2858 פעמים ]

מתירים את פלונטר המשכנתא

                                                          

אלון יהודה רמז נכסים

 

 

חלק ניכר מרוכשי הדירות עושים זאת בסיוע מימון מבנק למשכנתאות או גוף פיננסי אחר, באמצעות הלוואה המכונה הלוואת משכנתא. הכוונה היא להלוואה שמעניק הבנק באופן שכספי ההלוואה מיועדים לרכישת דירה ולמעשה משולמים ישירות למוכר הדירה על חשבון התמורה שנקבעה בהסכם. לבנקים יש הקצאה נפרדת של מקורות כספיים ותנאים מוגדרים ומיוחדים למתן הלוואת משכנתא לרכישת דירה, כאשר בדרך כלל מדובר בהלוואות בתנאים נוחים יותר מאשר הלוואות מסחריות רגילות.

 

אחד הביטחונות של הבנק להבטחת החזר ההלוואה, הוא הנכס עצמו, ולכן הבנק נשען על הנכס ע"י רישום משכנתא לטובתו. משכנתא זו נרשמת בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) והיא קודמת לכל עסקה שבאה אחריה, אינה מאפשרת למכור את הנכס מבלי שתסולק המשכנתא וניתן לממש את הנכס באמצעות מימוש המשכנתא בלשכת ההוצאה לפועל.

 

שני "מעגלים שוטים" מתעוררים אגב נושא המשכנתאות בעסקאות של מכר/רכישת דירה. ראשית, משכנתא יכול לרשום רק הבעלים של הנכס ובשלב הראשון כאשר אדם רוכש דירה, הוא אינו מקבל את זכות הבעלות עד אשר לא ישלם את מלוא מחיר הדירה. מצד שני, הוא לא יוכל לשלם את מלוא מחיר הדירה, לפני שיקבל כסף מהבנק למשכנתאות, שמצידו - לא ישחרר את הכסף עד אשר לא תרשם הבטוחה לטובתו.

 

לצורך כך, מסתפקים הבנקים בשלב הראשון של העסקה, עוד טרם נרשמת הבעלות על שם הרוכש, ברישום הערת אזהרה בלבד בלשכת רישום המקרקעין. מדובר בהערת אזהרה בגין כתב התחייבות לרישום משכנתא, עליו נדרש המוכר לחתום, ובמסגרתו מבטיח המוכר לבנק שלא יבצע כל עסקה בנכס אלא אם כן תרשם המשכנתא עצמה לטובת הבנק וכן כי אם יבוטל הסכם המכר, המוכר יחזיר לבנק את הכספים שקיבל ישירות מהבנק, לפי הגדרות שכתובות בכתב ההתחייבות. כך, משחרר הבנק את כספי המשכנתא לאחר שנרשמת לטובתו הערת האזהרה ולאחר שעוברת הבעלות בדירה על שם הקונה, נרשמת משכנתא ממש לטובת אותו בנק, המחליפה למעשה את הערת האזהרה שנרשמה בתחילת הדרך.

 

המעגל השוטה השני נובע מהעובדה שבמקרים רבים, מוכר הדירה מימן בעצמו את הרכישה ע"י הלוואת משכנתא, כך שבעת המכירה, עדיין רשומה משכנתא על הדירה שהוא מוכר. הקונה מצידו, מעונין ליטול בעצמו משכנתא, והבנק לא יסכים באופן רגיל להעניק לו את כספי הלוואת המשכנתא, כל עוד רשומה המשכנתא של המוכר על הדירה.

 

לצורך כך התפתח בפרקטיקה הנוהל של מכתבי כוונות. מכתב כוונות הוא מכתב שמוציא בנק שהעניק הלוואת משכנתא, בו הוא מצהיר מהו הסכום המהווה את יתרת המשכנתא לסילוק, וכנגדו הוא יסכים למחיקת המשכנתא מהרישום בלשכת רישום המקרקעין. כאשר קונה מקבל מכתב כוונות כזה מהבנק שהעניק למוכר את הלוואת המשכנתא שלו, הוא יודע כי אם ישלם את הסכום הנקוב במכתב הכוונות, אזי הנכס ישוחרר מהמשכנתא. יש להקפיד לבצע את התשלום לא יאוחר מהמועד הנקוב במכתב הכוונות וכן כי התשלום ישולם ישירות לבנק ולא למוכר, שכן במקרה בו המוכר לא יפקיד את התשלום לחשבון ההלוואה בבנק, אזי הבנק לא ימחק את המשכנתא.

 

גם ללא קשר להסכמת הבנק, לא יהיה זה נבון מצד הקונה, לשלם למוכר על חשבון מחיר הדירה, סכומי כסף העולים על ההפרש בין שווי הדירה לסכום העומד לסילוק המשכנתא של המוכר. לדוגמא: אם שווי הדירה הוא 1,000,000 ש"ח ולמוכר יש יתרת משכנתא לסילוק ע"ס 500,000 ש"ח, לא יהיה זה נכון מצד הקונה לשלם סכום העולה במקסימום על 500,000 ש"ח למוכר בטרם יסיר את המשכנתא, שכן במקרה של ביטול הסכם, הקונה יכול למצוא עצמו עם נכס שכפוף לתשלום חוב של 500,000 ש"ח לבנק ועוד 500,000 שכבר שילם, כך שלא ניתן יהיה לגבות נזקים או פיצויים מוסכמים מהמוכר. לכן, ראוי לשלם תשלום שישאיר מרווח מסוים בין שווי הדירה לסכום המשכנתא של המוכר, כדי להבטיח אפשרות לגבות פיצוי או למקרה בו סכום המשכנתא יתפח כתוצאה מאי תשלום של המוכר לבנק.

  

הכותב הוא אלון יהודה מרמז נכסים אשקלון טלפון 08-6722144 052-2717727  www.remez.2me.co.il

רמז נכסים
יעוץ קנייה ומכירת נדל"ן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב